KTM 625 SMC motorras?

• Thread starter Thread starter RobRas
  • Start date Start date
Lagren till axlarna i lådan och ev även ramlagren. De är billiga och mår inte kanon av att tugga metall så det är bättre att byta dem nu istället för att det rasar igen om 100 mil...

Aa, funderade lite på det innan. Är väll lika bra att byta!

En liten fråga bara. Jag hittade en verkstadshandbok som är från 2003. Är det någon skillnad på -03an och -05an?

Så här såg det ut! Rätt så sletet :va

//RobRas

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    101.7 KB · Visningar: 427
  • 2.JPG
    2.JPG
    142.9 KB · Visningar: 436
Last edited:
Fick hem delarna idag.. Ska se om jag orkar börja skruva lite idag. Blir spännande och se om man får ihop allt redigt!!

Hej Boris JR!

Du råkar inte ha nån top till en 625 smc 2005 hemma ?
Jag har just bytt toppackningen på min men har ändå oljeläckage NÅNSTANS:...helt galet....verkar komma både vatten och olja,men svårt som tusan att se vartifrån.

Så här såg det ut! Rätt så sletet :va

//RobRas

Jag skulle noga kolla att axlarna är raka efter en sådan rensning.
Bättre att kolla nu än att behöva riva en gång till pga oljud från låddan.
Har hört talas om folk som rivit lådan ett fler tal gånger pga krokig axel. Men inte hittat felen. 4 ggr gillt blev det......

Mats

Hur håller man lättast fast kopplingskorgen utan specialverktyget?

Man tillverkar ett eget specialverktyg på 10min med svetsen. Annars brukar det räcka med att trycka in några trasor för att uppnå tillräcklig friktion.

Okaj, får testa trasmetoden innan jag letar upp en svets..

Nu är det inte mycket kvar i vilket fall! Cylinder och den biten kvar bara... Så jävla nervös inför uppstarten bara, nojig att jag har missat något.

Yay, idag fick jag dom absolut sista delarna... Skruva skruva

En fråga med. Kopplingsolja? ISO Vega 30 fick jag tag på, duger den eller? Till en Husaberg FE450 så ska det vara iso vega 15 men han trodde inte det spelade någon roll..

Jag lyckas inte få kopplingen att ta som den ska. Några förslag på vad som är fel?

EDIT: Den tar lite men långt ifrån tillräckligt.

EDIT2: Starta upp den och låta motorn bli varm kanske? Kan ju vara lamellerna som har klibbat ihop sig?

Last edited:
Det kan vara oljan om du har tur (har aldrig hört talas om den du skriver om, hittade inget på google). Är den JASO godkänd enl vad din manual anger? Det är det enkla alternativet...

Det kan vara oljan om du har tur (har aldrig hört talas om den du skriver om, hittade inget på google). Är den JASO godkänd enl vad din manual anger? Det är det enkla alternativet...

Ja, det borde den vara.. Om jag inte fick fel olja idag.

Hur såg motorn ut i övrigt? Kolv, cylle, ventiler mm..
Vilken växels drev var d som pajade? förmodligen nån wheelie åkomma..

Last edited:
Hur såg motorn ut i övrigt? Kolv, cylle, ventiler mm..
Vilken växels drev var d som pajade? förmodligen nån wheelie åkomma..

Såg bra ut i övrigt. Du har en bild på drevet lite längre upp, men det var mainshaft.

Ok, men är inte tillräckligt insatt för att kunna räkna ut om det är 1ans, 2ans eller 3ans drev. Vet du?

Inte en aning :va haha.. Men en gissning är att det är första...?

Jag har bara kollat i boken och beställt.. Förutom mitt kopplingsbekymmer så var det rätt lätt att skruva ihop det. Tog lite tid men det var det värt.

EDIT: En bild...

Bifogat

• sh.JPG
    sh.JPG
    107.8 KB · Visningar: 252
Last edited:
När min och polarens 660 hade så mkt spån som du har på fotot, var det ramlagerna som gått. Då hade min gått 1000 mil och hans ca 500 :) Kvalite på KTM´s prylar vet du..

Min 660 har rullat 2400 mil o jag är inte speciellt snäll vid den, jag har lagt dom senaste 400 milen, enligt serviceboken har motorn aldrig varit öppen servad som den ska vara. Det har gjort mig imponerad av kvaliten iallafall. :tummenupp
/Per

Min 660 har rullat 2400 mil o jag är inte speciellt snäll vid den, jag har lagt dom senaste 400 milen, enligt serviceboken har motorn aldrig varit öppen servad som den ska vara. Det har gjort mig imponerad av kvaliten iallafall. :tummenupp
/Per

Ja, du fick väl inget måndagsexemplar som en annan :)

Vafan kopplingen vägrar.. Använder Hydraulic Clutch Fluid 75 och en redig spruta. Så oljan borde det inte vara.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...