KTM 625 originalljuddämpare?

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
Hejsan, jag är lite ny här, men hoppas trots allt att jag skriver på rätt ställe.. :confused:
Jag har kollat runt lite på andra forum, men inte fått något klart svar, så jag försöker här istället.

Det är som så att jag och min 625 (SMC) har en besiktningstid i slutet av månaden och jag är lite orolig över ljudnivån!
Det sitter ett par originalljuddämpare på just nu, med ett 5-6cm i diameter stort "utblås" i änden.. Så vitt jag vet så brukar man på vissa dämpare behöva sätta dit s.k DB-killers som sänker ljudnivån, vilket inte sitter där på min.
Dock tror jag att jag har sett bilder på andras originaldämpare, där det har suttit små pluggar hålet..?

Så mina frågor till er är;
- Krävs det DB-killers till originalljuddämparna?
- Om det gör det, var köper jag det? (Har sökt, men ej hittat) :3freak
- Någon som har fått ombes. med originaldämparna?

Tack på förhand :D

Uppslipade ljuddämpare, kan det vara min gamla hoj du har fått tag i? Börjar reg på XS? :hihi

I med diskbollar och besiktiga.

Nejnej! Börjar på KK :D
IMG_2152.jpg

Hoppas på att bilden kom upp, iallfall så ser det ut sådär!

Diskbollar säger du... Vad i hela friden innebär det att skicka i en diskboll? Lär inte den fara runt där inne och blåsa ut? :hihi

Nejnej! Börjar på KK :D
View attachment 388729

Hoppas på att bilden kom upp, iallfall så ser det ut sådär!

Diskbollar säger du... Vad i hela friden innebär det att skicka i en diskboll? Lär inte den fara runt där inne och blåsa ut? :hihi

Borra bort popnitarna och dra av ändkonerna, i med diskbollar och trä lite ståltråd inne i så de inte flyger ur direkt så ska den nog gå igenom bes.

För övrigt så gick min 525a igenom bes med originalavgas som lät lika mycket som min 625 med öppna dämpare, jag hade testat bes utan att ändra nåt, det är värt att chansa anser jag för det är drygt att fixa med ljuddämpare.

Då chansar jag på att besiktiga den utan att pilla i dämparen då :tummenupp

Hur var det med decibelkraven på 525an? Ignorerade de ljudnivån eller mätte de aldrig? :banana

Ne nu pojk! Ska jag säga vad du ska göra! Du ger fan i att besiktiga, och tar bort nr plåten... Så kommer du hit så kör vi stolla körning ;) Hehe, skämt åsido.. Vi får hoppas den går igenom.. Vem ska annars skjutsa runt mig tills jag fått mitt kort..? ;)

Precis :D

Nää men får hoppas på det bästa, värsta som händer är väl en eventuell ombesiktning på just ljudet

Hmmf.. Öppnade ljuddämparen i underkant och kikade in.. Tro fan på att mattan var sönderbränd och kolsvart.. :gnissla

Kanske kan man med SPRITTNY ull i båda dämparna få ner ljudet tillräckligt om man har tur!? :crash

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph