KTM 625 luftning av oljesystem

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
Hej, jag har stött på ett märkligt problem..
Bytte nyss olja och filter på min 625 -06, när jag nu skulle lufta ramens olja och vänta på att oljan skulle stiga och rinna ut genom hålet i styrhuvudet så kommer det ingen olja?
Kan tilläggas att jag råkade skruva ur insexskruven som ej skall tas ur..

Det är tryck i motorn ser jag via glaset, men ändå trycks det inte upp genom ramen.

Någon som vet vad det kan bero på?

Snabba svar uppskattas något enormt!

Har du fyllt på 0,6 l i ramen då?

Alltid undrat hur folk lyckas med att skruva ut insexskruven, läser ni inte manualen/googlar på hur man gör?
Förstått om det var en sexkantsskalle och man råkade ta fel...

Ja 0,6 i ramen, och jag missade den lilla varningstexten.

Vad kan hända om man öppnar upp insexskruvens hål?
Kommer det in luft?

Vilken insex snackar ni nu om?, i "tråget" eller innanför "stora" oljefiltret?
Du ska hälla in 1,3L i motorn, om jag minns rätt. 0,6L i ramen, brukar använda en colaburk jag skär av toppen på och fyller 2st så blir det ungefär 0,6 inte så noga. Starta hojjen utan påfyllningsbulten till ramen tills det börjar rinna ut stäng av motorn direkt och spänn fast påfyllningsbulten i ramen och färdigt.

Vilken insex snackar ni nu om?, i "tråget" eller innanför "stora" oljefiltret?
Du ska hälla in 1,3L i motorn, om jag minns rätt. 0,6L i ramen, brukar använda en colaburk jag skär av toppen på och fyller 2st så blir det ungefär 0,6 inte så noga. Starta hojjen utan påfyllningsbulten till ramen tills det börjar rinna ut stäng av motorn direkt och spänn fast påfyllningsbulten i ramen och färdigt.

Uppskattar din förklaring, bra beskrivning av vad jag precis gjorde dock.
Insexskruven jag pratar om är den som sitter på motorns undersida.

Som en sammanfattning av allt i tur och ordning;
*Jag skruvade av "stora" filtret fram på ramen inklusive skruven däri.

*Skruvade ut skruven ur det lilla påfyllningshålet på vänstra sidan av styrhuvudet.

(Nu börjar det rinna ut i botten av ramen som det ska)

*Ramen är tom, skruvar lös skruvarna (pluggen, magnetpluggen och insexskruven av misstag)

*Oljan rinner ut, som sig bör. Fortsätter med att byta ut filtret på sidan, framför bromspedalen.

*Sätter dit filtret, skruvar fast allt.

*Skruvar tillbaka pluggarna osv under motorn och börjar fylla i motorn.

*Kollar så jag har haft i rätt mängd

*Startar motorn för att låta oljan i ramen stiga upp till hålet och det är där det blir problem.

Jag lät motorn stå på i säkert 3 minuter, inte ett spår av olja.

Lät den stå i 40 minuter, startade igen i några minuter, inget spår av olja.

Roligt slut på säsongen :gråta

Uppskattar din förklaring, bra beskrivning av vad jag precis gjorde dock.
Insexskruven jag pratar om är den som sitter på motorns undersida.

Som en sammanfattning av allt i tur och ordning;
*Jag skruvade av "stora" filtret fram på ramen inklusive skruven däri.

*Skruvade ut skruven ur det lilla påfyllningshålet på vänstra sidan av styrhuvudet.

(Nu börjar det rinna ut i botten av ramen som det ska)

*Ramen är tom, skruvar lös skruvarna (pluggen, magnetpluggen och insexskruven av misstag)

*Oljan rinner ut, som sig bör. Fortsätter med att byta ut filtret på sidan, framför bromspedalen.

*Sätter dit filtret, skruvar fast allt.

*Skruvar tillbaka pluggarna osv under motorn och börjar fylla i motorn.

*Kollar så jag har haft i rätt mängd

*Startar motorn för att låta oljan i ramen stiga upp till hålet och det är där det blir problem.

Jag vet att man inte ska röra den där i botten, har glömt vad den gör. Har inte kvar KTM...
Ring till lelles eller dyl på måndag och fråga vad den insexan i botten gör, står väl i boken man får med?

Njae, det står bara att man inte ska röra den, vilket jag inte noterade innan det var för sent.
Bytte dock oljan i våras, då utan att röra den antagligen :dummer

Det är reduceringsventilen för oljan.Det sitter en fjäder och en liten "kolv" innanför pluggen och har du slarvat bort den får du inget oljetryck...

När jag tänker efter blir jag faktiskt osäker, vill minnas att det plaskade lite lätt ur oljehinken..

Går denna "kolv" på något vis att sätta tillbaka utan att öppna hela motorn..? :zpy

Så du har kört din KTM utan oljetryck i typ 5min totalt. Grattis!

Ja det räcker med att du stoppar dit fjäder och kolv igen. De heter 58038023300 respektive 58038028000

Så du har kört din KTM utan oljetryck i typ 5min totalt. Grattis!

Ja det räcker med att du stoppar dit fjäder och kolv igen. De heter 58038023300 respektive 58038028000
Mycket riktigt, dock antar jag att det fortfarande fanns lite olja kvar som inte runnit ut, blir ju inte helt torrt så att säga.

Och tack för upplysningen om fjäder/kolv, ska åtgärdas imorgon! :tummenupp

Naturligtvis kan det ta skada av att gå utan oljetryck, men inget missljud eller skrapande hördes.

Tänkte fixa det där imorgon iallafall, låta motorn gå med olja i ett tag och sedan kolla efter spån.

Är det inga spån på pluggen så lär det väl inte vara en katastrof?

Dessutom hade jag ju ordentligt med olja i motorn, så växellådan osv gick ju inte torrt.

Last edited:
Växellådan är skitsamma i detta sammanhang det är oljetrycket som är mindre bra på somliga delar som behöver smörjning. Antar att du inte brukar fylla oljefiltret med olja?

Mycket riktigt, dock antar jag att det fortfarande fanns lite olja kvar som inte runnit ut, blir ju inte helt torrt så att säga.

Och tack för upplysningen om fjäder/kolv, ska åtgärdas imorgon! :tummenupp

Naturligtvis kan det ta skada av att gå utan oljetryck, men inget missljud eller skrapande hördes.

Tänkte fixa det där imorgon iallafall, låta motorn gå med olja i ett tag och sedan kolla efter spån.

Är det inga spån på pluggen så lär det väl inte vara en katastrof?

Dessutom hade jag ju ordentligt med olja i motorn, så växellådan osv gick ju inte torrt.

Tack och lov så har du en KTM med rull-lagrad vev där det räcker med stänksmörjning på tomgång. Hade det varit en gatmotor hade den varit bojsänke vid det här laget.

Skit i att leta spånor. Har det tagit skada så är det troligen inte något spånbildande utan lägg energin på att knåpa ihop en bra bön till motorgudarna och ge fan i att göra om det....

Jodå, fyller såklart det stora filtret med olja.

Tack och lov så har du en KTM med rull-lagrad vev där det räcker med stänksmörjning på tomgång. Hade det varit en gatmotor hade den varit bojsänke vid det här laget.

Skit i att leta spånor. Har det tagit skada så är det troligen inte något spånbildande utan lägg energin på att knåpa ihop en bra bön till motorgudarna och ge fan i att göra om det....

Hmm, jag får hoppas på det bästa då.:Bugar

Tackar för svaren :hej

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”