KTM 625 fråga

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Jag har nyligen krängt av min R1a och är nu på jakt efter motard!

Det är som så att jag hade ett stycke KTM 625 -02 för ett par år sen och den var helt underbar. Jag fick testa en 660 -03 under tiden jag hade min 625a och tyckte att 660n var helt kass. 660n som jag provade var inte helt rätt inställd i förgasaren tror jag så den var lite allmänt slö, men den kändes mycket klumpigare än min.. 625an skulle ju då iaf vara lättare pga att den saknade startmotor, hade aluram osv osv.

och NU till mitt dilemma. Jag är inne på att köpa en 625 av årsmod -05 och framåt för jag är helt såld på den designen. Men nu är det ju lite ombytta roller då det är 625 som är tyngre med startmotor osv osv.
Någon som provat 625 -02 (supercomp) och den nya modellen? är den lika smidig?

Jag vill inte köpa en hojj som visar sig vara tung och osmidig för jag leker väl rätt rejält som dom flesta i det här forumet ;) tyckte att min gamla 625 var klockren men vill ha nyare.

660 har heller ingen startmotor. Och 660 är uppborrad till 654kubik mot 625:ans 625 kubik.
fom. 03 så har även LC4 motorn en annan topp.

Så jag skulle råda dig till att provköra både 660/625 -05 och känna om du tycker det är skillnad.

jag däremot tyckte Duken var smidigare än min 660 pga. bättre svängradie med duken fast den var tyngre.

Har inte provkört -05 men har haft 640-01,625-02,660-03 & 625-04. Upplevde också mina 625 som smidigare men det är min åsikt. Du får ju flatside förgasaren iallafall om du väljer 625-05 så varför inte. Dock så sitter accpumpen inbyggd jämfört -02 som hade den utvändigt. Viktmässigt nja skitsamma för det är rätt skönt med elstart ibland. Saknar också min -02 lite då & då. Tror dynan är något fastare på -05 än på -02. Jag skulle satsa på en -05 eller om du vill ha gamla modellen så får det bli en -04 istället för jag skulle inte gå tillbaka till -02 utan elstart mer för att jag är lat nu för tiden!! :D

Har inte provkört -05 men har haft 640-01,625-02,660-03 & 625-04. Upplevde också mina 625 som smidigare men det är min åsikt. Du får ju flatside förgasaren iallafall om du väljer 625-05 så varför inte. Dock så sitter accpumpen inbyggd jämfört -02 som hade den utvändigt. Viktmässigt nja skitsamma för det är rätt skönt med elstart ibland. Saknar också min -02 lite då & då. Tror dynan är något fastare på -05 än på -02. Jag skulle satsa på en -05 eller om du vill ha gamla modellen så får det bli en -04 istället för jag skulle inte gå tillbaka till -02 utan elstart mer för att jag är lat nu för tiden!! :D

haha! Ja jag tyckte att 625 -02 var som en dröm. han som hade 660n provade min också och blev helt såld på den. Det är ju ganska torrt på annonser på dessa modeller just nu så jag väntar bara på att rätt ska komma ;) har inga problem att kicka men om den nya 625an har tappat sin smidighet och "rapphet" så är det ju kass tänkte jag. Någon som kan slänga in några ord om nya 660? är det den man ska ha ögonen på istället eller?

Jag stog inför valet av 660 och 625 05 å framåt. Och jag kan inte påstå att jag kände någon större skillnad på dom, 660 var väl lite rappare, men skillnad vad gäller smidighet var ingen som jag la märke till.

Personligen tycker ja elstart är rätt skönt.. Köp det som dyker upp till rätt pris. Grymma hojar båda två. Våren kommer ju med stormsteg så nu blire åka.

du har nog fått något om bakfoten här. 660 har alltid gått bättre än 625. 660 har nog dessutom alltid varit lättare åxå.. möjligen de tidigaste årmoddarna av 625 då den saknade startmotor kanske vägde så lite som en 660 "lite" ...

du har nog fått något om bakfoten här. 660 har alltid gått bättre än 625. 660 har nog dessutom alltid varit lättare åxå.. möjligen de tidigaste årmoddarna av 625 då den saknade startmotor kanske vägde så lite som en 660 "lite" ...

Jo jag hade ju som sagt en -02a och den var det ingen startmotor på. Men närj ag fick prova den 660n jag nämner i tråden så kändes den inte hälften så skön som 625an gjorde.. kanske var det bara för att jag var van med min, men 660n kändes klumpigare. som sagt så är det väl så ibland att även om en hojj väger några kilo mer kan den pga av andra faktorer kännas smidigare

Nja nu kommer jag inte ihåg vikterna men tror inte att 660 var lättare än 625-02
även om den hade annan sving 2002.

Är det så att tidigare modeller av av 625, kanske offroaden rent av hade bättre styrradie???? För på min 05:a SMC är den riktigt dålig.

Har inga siffror på 625sc men 620 sc -01 vägde iaf klart mindre än 660 (nånstans på 120-125kg). Detta pga klenare uppbyggnad med bl.a. en annan sving och en marginellt mindre motor (609cc) samt att den såldes som offroad vilka generellt brukar vara aningens lättare än motarder. Det påstås också enligt vissa källor att denna 620 skulle ha 65hk orginal, vilket bör vara ganska likt en 660 om siffran stämmer.

Har inga siffror på 625sc men 620 sc -01 vägde iaf klart mindre än 660 (nånstans på 120-125kg). Detta pga klenare uppbyggnad med bl.a. en annan sving och en marginellt mindre motor (609cc) samt att den såldes som offroad vilka generellt brukar vara aningens lättare än motarder. Det påstås också enligt vissa källor att denna 620 skulle ha 65hk orginal, vilket bör vara ganska likt en 660 om siffran stämmer.
Även om det skiljer några kubik så är det exakt samma motorkonstruktion som på andra LC4 så där lär det inte skilja många gram.Effekten kan du nog dra av 15hk på.

min 620 vägde 131 kg enligt pappret, den hade en toppigare motoreffekt än alla dagens ktm stånkor, fanns inte alls samma vrid på låga varv, men däremot ett fint gasvar o vettig skjuts på toppen. Ingen av dessa cyklar kommer ner i vikter runt 120-125 kg, hk är oxå lite tilltagna. Ska ni ha låg vikt o mycket kräma är det RXV & SXV 550 som gäller

min 620 vägde 131 kg enligt pappret, den hade en toppigare motoreffekt än alla dagens ktm stånkor, fanns inte alls samma vrid på låga varv, men däremot ett fint gasvar o vettig skjuts på toppen. Ingen av dessa cyklar kommer ner i vikter runt 120-125 kg, hk är oxå lite tilltagna. Ska ni ha låg vikt o mycket kräma är det RXV & SXV 550 som gäller

I min manual står det att 625an (sxc) väger 132kg utan bränsle.

Tycker i och för sig att vridet på låga varv är rätt klent om man jämför med japsarna xr och dr. Det är därför jag håller på att försöka sätta in en rallykam nu.

Ang. vikten på 625 och 660 så märkte jag absolut ingen skillnad mellan de två när jag provkörde kompisens 660. Det som skiljer är väl nåt kilo hit och dit.
Visst har 660:in lite bättre bottendrag, och lite mer toppeffekt.

Däremot kan jag säga att man tackar för startmotorn när man får tjuvstopp framme vid ett trafiksljus efter att ha glassat igenom en lång kö. = )

Min gav 57 på bakhjulet också i Dynajet, med 174 munstycke och akra slip-on.
Grejen med -05+ är att 625 har Keihin MX FCR 41 fuggen. Äckligt rapp. Du kommer inte bli besviken.

edit: 660 har Mikuni BST 40

Last edited:
Min gav 57 på bakhjulet också i Dynajet, med 174 munstycke och akra slip-on.
Grejen med -05+ är att 625 har Keihin MX FCR 41 fuggen. Äckligt rapp. Du kommer inte bli besviken.

edit: 660 har Mikuni BST 40

Det var jevligt mycket för att bara haft munstycke och slip-on.
För jag har har för mig att med Akra helsystem så ska man få 60hk.

Det var jevligt mycket för att bara haft munstycke och slip-on.
För jag har har för mig att med Akra helsystem så ska man få 60hk.

Ska dubbelkolla mitt papper från bänken, inte helt säker på om det va i snurran eller på slangen. :va
Vet att Olof.B hade liknande värden som jag innan han satte på helsystem (660 -05).

/N

Ska dubbelkolla mitt papper från bänken, inte helt säker på om det va i snurran eller på slangen. :va
Vet att Olof.B hade liknande värden som jag innan han satte på helsystem (660 -05).

/N

Jag vågar inte säga för mycket, är inte så smart när det gäller motorn. Men kolla gärna upp det. Skulle vara kul att veta. Hade själv 625 med akra slipon. Den ger tydligen 48-50 hk som original. Med helsystem och lite annat småtjafs så skulle man få runt 58. Någon som är lite mera påläst får gärna fylla på.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!