KTM 625 akut problem!

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Igår kväll så fick jag problem med elstarten, för första gången sen jag köpte motorcykeln, har hunnit köra några dagar nu sen dess. Trycker på knappen och ser hur lamporna bara håller på och dör, och hojen går inte igång.

När jag går ut för att starta hojen igen så är det samma visa här med. Elstarten funkar inte. Tänkte skitsamma, får kicka igång den som tidigare.

Men den här gången gick det bara inte, jag stod där och kickade som en idiot i 50 minuter ungefär och den ville bara inte. Tändningen på, soppakranen på, tillräckligt med bensin, prövade använda choken också. Men den vägrade!
 
Last edited:
Gick ut för att starta motorcykeln nu, satte i nycklarna och såg att neutrallampan lyste fint, tänkte att nu borde jag kunna kicka igång den. Gick utan problem. Varför gör den så här? :S
 
Kanske dax att ställa ventilerna kanske...
Kolla att du har bra gnista från tändstiftet.
Se till att du inte vrider en massa på gasen när du kickar, så du dränker hojen,
kollas enklast genom att skruva ur stiftet o kolla om det e blött.
Kolla så du förgasaren inte drar tjuvluft, sprickor i gummibälgar osv, men om den gör det så brukar man få kärringstopp...

Ditt batteri verkar kass, eller så är det ngt med elsystemet, man brukar inte behöva köra långt för att det ska laddas så pass att startmotorn kan vrida runt motorn åtminstonde ngn gång. Man brukar kunna kolla hur batteriet mår hos verkstäder.

Kanske bara så enkelt att du inte är van att kicka?
Jag blev stående med min Husa i 30 min när jag hade tagit slut på batteriet och det var inte hojens fel...

Hoppas det fixar sig!
 
så brukar de va på min 125:a men tyvär så har ja ingen kick utan ja brukar spring igång den men den hojen brukar ta dåligt me ladddning när ja kör i stan så kolla först krämen i batteriet..


Sedan om du har otur så kan de va fel på tändsystemet, cidboxen men ja vet inte hur känsliga KTM är på den biten..

annas kan du kolla förgasare osv om de har kommit in nå skit där så den inte får luft, soppa... Lycka till

// sandersen
 
tack för svaren. jag kan börja med att säga att kickandet har varit lite jobbigt, men jag har kickat igång den utan problem tidigare, när den funkat bra så att säga, men man vet aldrig, kan fortfarande vara jag som gör fel. alla andra mera avancerade felsökningar får jag nog göra hos Dirt Bike, för jag har själv ingen koll, kan väll kolla tändstift och så men där går nog gränsen.

sen så kan jag tilläga att jag aldrig vrider på gasen, en kompis till mig gjorde det när jag försökte kicka den igår (han höll hojen på högra sidan) så den baktände, kickspaken smällde in i benet, sjukt ont!!
 
Hade samma symptom på min som visade sig vara en skruv till en kabel som vibrerat loss och bara låg ovanpå kontakten och glappade. Den kontakten satt under sadeln på nån elgrej (startrelä???) precis bakom batteriet.
 
Hade samma symptom på min som visade sig vara en skruv till en kabel som vibrerat loss och bara låg ovanpå kontakten och glappade. Den kontakten satt under sadeln på nån elgrej (startrelä???) precis bakom batteriet.

Ska kolla upp det så fort jag kommer hem. Tack för det!

Fan vad Metallica rockade! :yoparty
 
tack för svaren. jag kan börja med att säga att kickandet har varit lite jobbigt, men jag har kickat igång den utan problem tidigare, när den funkat bra så att säga, men man vet aldrig, kan fortfarande vara jag som gör fel. alla andra mera avancerade felsökningar får jag nog göra hos Dirt Bike, för jag har själv ingen koll, kan väll kolla tändstift och så men där går nog gränsen.

sen så kan jag tilläga att jag aldrig vrider på gasen, en kompis till mig gjorde det när jag försökte kicka den igår (han höll hojen på högra sidan) så den baktände, kickspaken smällde in i benet, sjukt ont!!

Skit i Dirt Bike, tro mig! Struligaste firman i stan och Sveriges sämsta mekaniker.
 
Skit i Dirt Bike, tro mig! Struligaste firman i stan och Sveriges sämsta mekaniker.

Jo jag håller nog med. Lämnade in min hoj där efter att jag hade fått inbrott, tog en jevla tid för de att få saker gjort där. Ena dagen så var någon sjukskriven, och andra dagen så hade någon semester, och ingen backup-meck hade de där heller. Så lyckades de på något sätt montera styrlåset fel så att styret ska vridas till vänster istället för höger för att det ska gå i lås, men ville bara ha motorcykeln så jag skippade det den gången.

Vart ska man lämna in den istället tycker du?
 
Jo jag håller nog med. Lämnade in min hoj där efter att jag hade fått inbrott, tog en jevla tid för de att få saker gjort där. Ena dagen så var någon sjukskriven, och andra dagen så hade någon semester, och ingen backup-meck hade de där heller. Så lyckades de på något sätt montera styrlåset fel så att styret ska vridas till vänster istället för höger för att det ska gå i lås, men ville bara ha motorcykeln så jag skippade det den gången.

Vart ska man lämna in den istället tycker du?


Olle Ohlson www.mcsport.se är kanon om nu mekarna inte har semester!
 
Jo jag håller nog med. Lämnade in min hoj där efter att jag hade fått inbrott, tog en jevla tid för de att få saker gjort där. Ena dagen så var någon sjukskriven, och andra dagen så hade någon semester, och ingen backup-meck hade de där heller. Så lyckades de på något sätt montera styrlåset fel så att styret ska vridas till vänster istället för höger för att det ska gå i lås, men ville bara ha motorcykeln så jag skippade det den gången.

Vart ska man lämna in den istället tycker du?

inte så att du fått ett styrlås som funkar åt båda hållen?
 
funkar ej åt andra hållet tyvärr :näsblod

och för att jag inte ska låta för gnällig nu så kan jag säga att det kan ta upp till 5 minuter innan jag får på styrlåset nu för tiden, eftersom styrlåset ligger gömt bakom plasten.
 
Last edited:
angående problemet så låter det som om det är glapp i någon av kablarna under sadeln.
Polarn hade precis likadant fel på sin 640.

Riv runt lite i dom och kolla att alla sitter fast.
kanske göra rent kontakterna lite oxå.:tummenupp
 
Jo jag håller nog med. Lämnade in min hoj där efter att jag hade fått inbrott, tog en jevla tid för de att få saker gjort där. Ena dagen så var någon sjukskriven, och andra dagen så hade någon semester, och ingen backup-meck hade de där heller. Så lyckades de på något sätt montera styrlåset fel så att styret ska vridas till vänster istället för höger för att det ska gå i lås, men ville bara ha motorcykeln så jag skippade det den gången.

Vart ska man lämna in den istället tycker du?

Haha, ALLA som lämnar in sin hoj hos Dirtbike blir missnöjda, det slår aldrig fel!
Gör dem jobbet så blir det fel eller strul plus att det tar hundra år. Utöver allt skit jag har råkat ut för hos dem, så knäckte dem min blinkers en gång, en polare backspegel gick åt helvete plus att dem missade o kolla ventilerna som är en nog så viktig detalj på den service som dem skulle göra.

Håller med Gnutten, Mc Sport, har själv bara gott att säga om dem!
 
funkar ej åt andra hållet tyvärr :näsblod

och för att jag inte ska låta för gnällig nu så kan jag säga att det kan ta upp till 5 minuter innan jag får på styrlåset nu för tiden, eftersom styrlåset ligger gömt bakom plasten.

ah så det sitter på samma ställe som på exc:en då förstår jag att det är liiite jobbigt :näsblod
 
Mjo sitter lite konstigt när man väl har vridit på styret.

Har inte kört motorcykeln på 24 timmar och den startade utan några problem med elstarten. Inga döda lampor, inget kickande, med andra ord, en felfri hoj. Jag har kollat kablar som ni snackar om som kan ha suttit löst, har inte hittat något sånt. Ni som hade problem med det tidigare får gärna ta en bild och visa vad det är som brukade glappa (borde väll vara kontakterna som sitter bakom batteriet).

Har hört att det ska vara struligt hos Dirt Bike innan jag lämnade motorcykeln, bara det att det är lite bekvämare att bärga en motorcykel 3km istället för 30km eller vad det är till Arlanda från Centrum. Men tack för tipsen Gnutten, får nog bli Olle Ohlson i fortsättningen.

Tack för alla svar från allt folk som hjälpt! Godnatt :tummenupp
 
Fick också kicka igång min hoj i lördags. Hade för dålig kräm i batteriet. Körde utan lyse nån mil efter det och nu när jag startar hojen slår jag av lyset. Funkade bra för mig i alla fall :)
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top