KTM 625:a 04 slocknar när jag kör

GILBERT

Apotekarn
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
EX:XT 600-00, ZX6R-98, ZX9R-00, Nuvarande Ducce 750 Sport. Sexy Edition.
Har ett delikat problem som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.

Jag hjälpte en polare med hans 625:a 04:a idag. Bytte bakljus, bytte olja samt tvättade hojen. Nu till problemet. Jag kör den och den startar som vanligt. jag kör den och den verkar helt reko, TILLS efter en stund då den mer eller mindre bara dör. Typ som att den misständer, försöker starta den och den funkar en liten stund men knasar sedan igen. Vad kan ha gått snett? Har kollat så kablarna till batteriet inte glappar och dom verkar ok.

Kan det vara tändstiften?

Eller är det glapp någonstans?

Snälla hjälp jag ber Er.

mvh

Ja med tanke på att ni tvättat den och bytt olja så är det ju inte helt ologiskt om det har med något av det att göra.. Kolla så att ni inte fått vatten på ngt olämpligt ställe (tänddelar, förgasare etc.) och kolla så att ni skruvat dit allt ordentligt ;)

Tack tack!

Finns det nåt mer som kan knasa? Känns lite som att det är mer än ett soppaproblem? Kanske elfel? Och vad är egentligen problem med tändstift? Rättare sagt hur uppenbarar sig ett tändstiftsproblem?

Vacum i bensintanken tex.

Kolla så att soppafiltret / kranen inte är igensatt.

Men går den verkligen igång igen efter någon minut om soppafiltret är igensatt?

Last edited:
Tack tack!

Finns det nåt mer som kan knasa? Känns lite som att det är mer än ett soppaproblem? Kanske elfel? Och vad är egentligen problem med tändstift? Rättare sagt hur uppenbarar sig ett tändstiftsproblem?

Men går den verkligen igång igen efter någon minut om soppafiltret är igensatt?

Elfel låter inte omöjligt..
Min erfarenhet av tändstiftsproblem på 1cyl motorer är nog att de inte brukar starta ALLS om stiftet är dåligt.. Med fler cylindrar så brukar det helt enkelt misstända på en.
Skruva loss stiftet o kolla? Är det helkass så syns det (om det inte är någon minispricka då). Byt och uteslut det? Kostar väl en hundring..

Men som sagt, elfel pga vatten på fel ställe borde ju vara en bra gissning. Har hänt mig både på bilar och 2 hjuligt :gnissla

Elfel låter inte omöjligt..
Min erfarenhet av tändstiftsproblem på 1cyl motorer är nog att de inte brukar starta ALLS om stiftet är dåligt.. Med fler cylindrar så brukar det helt enkelt misstända på en.
Skruva loss stiftet o kolla? Är det helkass så syns det (om det inte är någon minispricka då). Byt och uteslut det? Kostar väl en hundring..

Men som sagt, elfel pga vatten på fel ställe borde ju vara en bra gissning. Har hänt mig både på bilar och 2 hjuligt :gnissla

Mitt minne spelar mig spratt, men vad jag kommer ihåg är att det började komma lite smått strax innan jag tvättade, och efter tvätt har det eskalerat mer.

Kan man "vänta" ut det om det är varmt ute, dvs att man låter vattnet dunsta??

Sådär gjorde min också, gummit (2st) i tanklocket hade vridit sig runt varandra, ventilationen funkade inte.

Ta ut och sätt gummina så hålen (2st i varje) står för varandra.

Bara att dra ut gummina och trycka i igen.

Mitt minne spelar mig spratt, men vad jag kommer ihåg är att det började komma lite smått strax innan jag tvättade, och efter tvätt har det eskalerat mer.

Kan man "vänta" ut det om det är varmt ute, dvs att man låter vattnet dunsta??

Om det handlar om ett vakum i tanken så testa öppna tanklocket nästa gång den dör. är det vakum kommer du höra ett sugljud som när du öppnar en ny syltburk ungefär.

//Andreas

Det knasar fortfarande. Nu dog den på väg hem till mig, samt så försökte jag starta tills batteriet tvärdog.. =(

Tog med batteriet och den är på laddning nu. Jag körde sån elrengöringsspray på alla kontakter osv under sadeln, hoppas det funkar sen, bytte även tändstift.

Finns det något mer jag kan göra?

Om du rycker loss bränsleslangen från förgasaren , rinner det då tills tanken är tom ? Har du vacum eller stopp i kran eller filter så märker du det då....

Om du rycker loss bränsleslangen från förgasaren , rinner det då tills tanken är tom ? Har du vacum eller stopp i kran eller filter så märker du det då....

Du menar att är det inte vakuum så kommer det fortsätta forsa?

Du menar att är det inte vakuum så kommer det fortsätta forsa?

Japp ! O skulle det sluta rinna så öppnar du tanklocket för att se om flödet ändrar sig.

Men hur kommer det sig då att den startar igen efter ett tag även fast man inte pillat på tanklocket?

Men hur kommer det sig då att den startar igen efter ett tag även fast man inte pillat på tanklocket?
Därför att den suger in lite luft...men inte i samma mängd som det försvinner bensin. När den sen är avstängd så hinner flottörhuset fyllas o du kommer en bit igen.......

Den funkar igen!

Jag bytte tändstift och rengjorde kontakter och dylikt. Jag "halvskruvade" av locket också. och nu går den som en dröm.

Vilket av felen det var återstår att se.

Tack så jättemycket för hjälpen.

mvh

Gilbert

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back