KTM 625,640 el. 660? (Annan motard?)

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Hoj
Thruxton 1200 R
Ser ofta på blocket Jaddajadda 640 bytes mot 625 el. 660. Eller tvärtom (dock sällan). Vad är de stora skillnaderna mellan dessa modeller. Grymt sugen på att skaffa motard när jag byter mc och det lutar då åt KTM.

Spydiga kommentarer om att leta bland gamla trådar klarar jag mig utan. Sjyssta länkar ok, men helst en kortare sammanfattning av nån insatt.

Sen får Ni gärna argumentera för/emot Honda FMX å Yamaha XT, är dessa bra alternativ? E dessa mer prisvärda än KTM?

:Rockbanan

Odi skrev:
2552210 Ser ofta på blocket Jaddajadda 640 bytes mot 625 el. 660. Eller tvärtom (dock sällan). Vad är de stora skillnaderna mellan dessa modeller. Grymt sugen på att skaffa motard när jag byter mc och det lutar då åt KTM.

Spydiga kommentarer om att leta bland gamla trådar klarar jag mig utan. Sjyssta länkar ok, men helst en kortare sammanfattning av nån insatt.

Sen får Ni gärna argumentera för/emot Honda FMX å Yamaha XT, är dessa bra alternativ? E dessa mer prisvärda än KTM?

Kan inte låta bli att säga att det finns hundratals trådar i ämnet :D

MEN ska dra dom mest grundläggande skillnaderna: 640 har samma motor som 625 fast med sämre förgasare touring tank + sadel.. 660 har större cylinder än 625 men samma förgasare sen skiljer kammen någonstans är inte säker på om det bara är 640 som har annan kam eller om det även är 625 640 och 625 väger lite mer pga elstart 660n har bara kick

Kort fattat: 625 + 660 är vassare än en 640 original men 640n går att modda till en 625..

Motormässigt mellan 640 & 625 är det bara förgasaren och avgasystemet som skiljer!

Vill du ha touring sadel + 12 L så så väljer du 640 och sätter på en flatside & öppnare system för att få samma karaktär som 625.

Vill du slippa betala en massa extra för förgasare mm så går du på en 625 direkt.

Ang Yamaha XT660 så kan du in på http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=59942 men med tanke på hur mkt de lägger ut på de hojarna för att det ska röra på sig lite så är det inte värt det. Obs däremot så vibrerar XT660 inte lika mkt som KTM LC4.

Honda FMX650 skulle jag välja bort pga den är dåligt utrustad från början bla fjädring och knappast en lättviktare, i så fall skulle jag kolla på en XR650 istället!

Nog håller Honda FMX & Yamaha XT660 bättre än KTM i de flesta fall men du ska ha kul också!

Det är som att jämföra Husaberg och KTM. KTM har en aning bättre hållbarhet
men Husaberg är desto roligare att leka med.

Vad prioriterar du först??

:D
Odi skrev:
2552210 Ser ofta på blocket Jaddajadda 640 bytes mot 625 el. 660. Eller tvärtom (dock sällan). Vad är de stora skillnaderna mellan dessa modeller. Grymt sugen på att skaffa motard när jag byter mc och det lutar då åt KTM.

xt och fmx är säkert behagliga hojar med långa serviceintervaller men det är lite som att jämföra en ålandsfärja mot en sportbåt i acceleration!! Jag hade nog valt 625 så man får elstart och sen försökt få på helsystem & ombestyckning, pallar man kicka alltid så ta 660 istället!! Yaman och Hondan har säkert bra kvalité på dessa 2 modeller men man vill ju ha KUL oxå :D

Jag har en mkt fin 625 04a till salu.
Kan ge dig ett bra pris!

Provkörning är inga problem!

Ett tips är försöka "bredda dina vyer". Alla motarder är inte av märket KTM ;)

Läs en tidning

Fick Bike i brevlådan (bläddrade snabbt igenom den) rek. att du läser Testen "Born to slide" där dom testar Aprilia SXV550, Husaberg FS650E och KTM 660SMC. :yoparty :yoparty :yoparty

Migael skrev:
2554296 Ett tips är försöka "bredda dina vyer". Alla motarder är inte av märket KTM ;)

Faktum är att jag tror att det är ganska smart att hålla sig till typ KTM eller Husa. Skulle man stöta på patrull nånstans så finns det en miljard svar att få t.ex här på SH, i annat fall har garanterat NÅN av polarna en likadan och kan mer om mek etc. Dessutom kommer en beg.marknad på trim etc att vara sjukt bra ungefär till nästa säsong eller så...

Freddola skrev:
2554285 Jag har en mkt fin 625 04a till salu.
Kan ge dig ett bra pris!

Provkörning är inga problem!

KTM är nog vad du ska ha. XT660 eller Honda FMX kan man väl knappt klassa som motard ens..
Tjöp hans 626a nu sen passar du på att köpa mitt helsystem med :tummenupp ;)

Köp en 625a !! :) Hämtade en av 05orna hos superbike...så förbannat fin å mysig hojj. Fast jag är iof. "n00b" på hojjområdet änsålänge :D

skoteridioten skrev:
2554898 KTM är nog vad du ska ha. XT660 eller Honda FMX kan man väl knappt klassa som motard ens..
Tjöp hans 626a nu sen passar du på att köpa mitt helsystem med :tummenupp ;)
Får nog instämma där :D

EPO skrev:
2554328 Fick Bike i brevlådan (bläddrade snabbt igenom den) rek. att du läser Testen "Born to slide" där dom testar Aprilia SXV550, Husaberg FS650E och KTM 660SMC. :yoparty :yoparty :yoparty

Och vad tyckte dom om hojarna då..... nån ?

Tomasol skrev:
2555133 Och vad tyckte dom om hojarna då..... nån ?

He he KTM 660 kom sist! :D

Med tanke på motståndet så var det ganska väntat!

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...