KTM 625/640/660 sm, skillnader?

David P. skrev:
2605418

Om en bromsbänk vid samma tillfälle bromsar två hojar, varför ska man tvivla på den siffran? För att Bike "brukar misslyckas med sina siffror"? Skulle 640n spunnit med bakhjulet på bänken o tappat effekt? :D

Varför skall man tro på Bike då ?

Det finns ju bevis på att det bara skiljer förgasare och avgassystem på 625/640 vilket skulle betyda att man vinna 10 hk i sin 640 genom att byta förgasare och dämpare,vilket jag redan har provat och det ger bevisligen inga 10 hk.

Last edited:
Långa farbron skrev:
2605489 Varför skall man tro på Bike då ?

Det finns ju bevis på att det bara skiljer förgasare och avgassystem på 625/640 vilket skulle betyda att man vinna 10 hk i sin 640 genom att byta förgasare och dämpare ?

Jo, allt pekar ju på det... :) But don't take my word, jag har noll koll på LC4or, bara vet vad jag läst i diverse tidningar och vad jag provkört. Men 640-ägare verkar ju helt frälsta när dom bytt ovan sagda detaljer...:angel

Edit: Och har du bytt dom två sakerna så är det ju uppenbarligen mer som skiljer 640 o 625..? :va

David P. skrev:
2604985 Om dom är bromsade samtidigt och båda är original finns det väl ingen anledning att tvivla på dom siffrorna. Och varför köper folk 640 om dom ändå ska köpa helsystem o förgasare? :va
I ett crosstest för några år sedan klämde Bajk ut maxeffekten vid 14000 rpm på en 426:a,dvs ca 3000rpm bortom varvstoppet.Och påstod att siffrorna stämde när man skrev och ifrågasatte på deras eget forum-humor:)
Angående att köpa 640 kanske det är den 2-åriga garantin som drar,vad vet jag:va

David P. skrev:
2605507 Jo, allt pekar ju på det... :) But don't take my word, jag har noll koll på LC4or, bara vet vad jag läst i diverse tidningar och vad jag provkört. Men 640-ägare verkar ju helt frälsta när dom bytt ovan sagda detaljer...:angel

Edit: Och har du bytt dom två sakerna så är det ju uppenbarligen mer som skiljer 640 o 625..? :va

Det är samma motor i alla 640/625/660 dvs Lc4.

Alla 640/625 har 624 kubik ,640 har vaccumförgasare och 625 har slideförgasare (där av det snabbare gasvaret) och som innan nämt avgasystemet.

660 har fortfarande samma motor (lc4) men annat borr/slag och 654 kubik,annan kam och större förgasare.

Dock upplevs 625 betydligt rappare tack vare sin "bättre" förgasare.

:)

Busaberg skrev:
2605514 I ett crosstest för några år sedan klämde Bajk ut maxeffekten vid 14000 rpm på en 426:a,dvs ca 3000rpm bortom varvstoppet.Och påstod att siffrorna stämde när man skrev och ifrågasatte på deras eget forum-humor:)
Angående att köpa 640 kanske det är den 2-åriga garantin som drar,vad vet jag:va

Men maxeffekten är väl just maxeffekten även om dom skrivit fel varvtal..? :va

Långa farbron skrev:
2605517 Det är samma motor i alla 640/625/660 dvs Lc4.

Alla 640/625 har 624 kubik ,640 har vaccumförgasare och 625 har slideförgasare (där av det snabbare gasvaret) och som innan nämt avgasystemet.

660 har fortfarande samma motor (lc4) men annat borr/slag och 654 kubik,annan kam och större förgasare.

Dock upplevs 625 betydligt rappare tack vare sin "bättre" förgasare.

:)

Tack, jo så mkt har jag med läst till mig. Dock så har jag ingen vidare hands-on erfarenhet. Byta stänklapp på min nya 625 räknas väl inte? Det är oxå allt jag hoppas behöva göra på den.

Last edited:
David P. skrev:
2605530 Men maxeffekten är väl just maxeffekten även om dom skrivit fel varvtal..? :va
Kan dom skriva fel på varvtalet så kan dom naturligtvis göra det på effektsiffran också....eller:confused:

har haft 640/625/660 (och 525)

tycker personligen att 625/660 känns mycket "rappare" än 640
skiljer kanske inte så många hästar men responsen är mycke bättre ( enligt mitt tycke) på 625/660 än 640.
Kan tänka mig att de kanske skiljer 5 hästar mellan varje modell
(640 - 625+5hk - 660+10hk??)?
känns kanske som att 640:n tappar lite extra vrid med den förgasaren?

jag är ingen expert(o har ingen bromsbänk) med de e så jag tycker att de känns o upplevs..:)

Last edited:
doro skrev:
2604994 640 var tyngre än 625, ja det är den men bara 3 kg.... att denna diskutionen alltid kommer upp här!:huvet :huvet :mad: ni som kör husa måste ju tycka att 660 är som en buss när det skiljer minst 20 kg på husan och 660 när ni snackar om övervikt på 3 kg:va

japp 640:n är bara 3 kg tyngre än 625 (men de känns som lite till)
men den är 11 kg tyngre än 660 (enligt ktm)

Freddola skrev:
2605938 Likadana :fakta ;)

liknande:fakta :fakta

(Annan fugge 625 +annan kam på 660+fler cc + ingen elstart på 660.. ja den sitter på/i motorn)

Last edited:
Sillen skrev:
2605960 japp 640:n är bara 3 kg tyngre än 625 (men de känns som lite till)
men den är 11 kg tyngre än 660 (enligt ktm)

Är ju bara batteri + elstart som skiljer 625 mot 660n. Dom 3 kilona mellan 625 och 640 är sadel , skutspinnar och tank + att bakramen är annorlunda på 640

Cervantes skrev:
2606049 Är ju bara batteri + elstart som skiljer 625 mot 660n.

Nja, blir en del vikt totalt
batteriet väger ca 3kg
startmotorn ca 1,5kg?
+nåt som väger lite på motorn där startmotorn ska sitta
+reläer, säkringar o lite elsystem
inget tändingslås o lite elsystem
inget start/stopp reglage på styret + lite elsystem
lite mindre grejer i luftburken (hållare o skit till batteriet)
bantat kjedjeskydd
inga tunga grejer, men lite här o lite där
så skillnaden på 8 kg mellan 625-660 som de står på ktm.se kan nog stämma

Last edited:
640 skit snack

David P. skrev:
2604638 När Bike bromsade 625an o 640 var det 10 hkr mer i 625an. Precis som det upplevs. Som jag ser det finns det absolut ingen anledning att köpa 640. Och enda stället en 640 har 55hkr är som sagt i pappret. Den är riktigt seg!:tummenner

fattar inte allt skit snack om ktm 640 jag har en sådan och den går ju grymt bra... allt snack om att den e slö och behöver knuffas e ni så coola och kan utnyttja all kraft i hojjen tror ju en riktig race förare piskar er med en 640 inget problem med effekt där inte så dämpa tonen om att den e slö tills ni kan hantera all kraft.. detta gäller alla som snackar mer än dom kör

olaisson skrev:
2645748 fattar inte allt skit snack om ktm 640 jag har en sådan och den går ju grymt bra... allt snack om att den e slö och behöver knuffas e ni så coola och kan utnyttja all kraft i hojjen tror ju en riktig race förare piskar er med en 640 inget problem med effekt där inte så dämpa tonen om att den e slö tills ni kan hantera all kraft.. detta gäller alla som snackar mer än dom kör

Jättekul att du är nöjd med din 640! Som första hoj så passar den säkert utmärkt! :tummenupp

olaisson skrev:
2645748 fattar inte allt skit snack om ktm 640 jag har en sådan och den går ju grymt bra... allt snack om att den e slö och behöver knuffas e ni så coola och kan utnyttja all kraft i hojjen tror ju en riktig race förare piskar er med en 640 inget problem med effekt där inte så dämpa tonen om att den e slö tills ni kan hantera all kraft.. detta gäller alla som snackar mer än dom kör

Passa på och ställ upp i SM också!
Som du säkert har läst så skiljer det sig bara på förgasaren och avgassystemet mellan 625/660. Då finner jag ingen anledning att skaffa en 640 om man iallafall ska byta ljuddämpare alt förgasare också! Kör du orig?

Har en 640 åker skönt på den, när andra ställer sig upp för att vila röven puttrar jag gladeligen vidare 3-4mil till utan en reaktion ;) Sen att den är lite slö (skulle snarare kalla den seg) det gör inte såå mycket.. Dock vill ja åka en 660 lätt som en husa å garanti/serviceintervaller/komfort som en 640.. Man kan inet ha kakan å äta den med? :)

dr.käfer skrev:
2669211 Jag fick med papper till min 640- 02:a på 58 hkr på hjulet med bytt förgasare o system ska man vara skepptisk till det eller

Nja,jag hade nog varit lite iaf :)

Beror på om dom mätt ,det finns olika sätt att mäta på,dessutom skiljer det ifrån bänk till bänk.

Jag bänkar 50 hk med förgasare och helsystem på min Duke -02.

dr.käfer skrev:
2669211 Jag fick med papper till min 640- 02:a på 58 hkr på hjulet med bytt förgasare o system ska man vara skepptisk till det eller

Mmm med gamla toppen också?

Varför tjafsa ? Lägg upp bekräftade siffror istället o jämför ?? Har en 660 -04 med Akra helsystem , bänkar 60,4 hk o 64,1 Nm. Papper finns som lätt kan scannas in imorgon....

Är väl ingen överdriven effekt utan ungefär vad man kan vänta eller ?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman