KTM 620SC Eller Honda 650XR?

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
XR650R SM (Såld)
Välkommnar mig själv till forumet, verkar vara ett trevligt ställe :tummenupp

Vill eller rättare sagt ska köpa mig en hoj så fort som bara går nu och dom jag är lite extra sugen på är dom i rubriken.
Ktm:en är en 01:a och Hondan är en 02:a.

För och nackdelar med dessa? Båda verkar vara i liknade skick och ungefär i samma pengar.

Då detta lär bli min första cykel så tar jag gärna alla tips jag kan få för att underlätta mitt val av maskin.
Skruvar gör jag mer än gärna men inte efter var timmes körning så hur ligger det till med service och liknande på dessa båda? Hur mycket bör man göra och hur ofte?

Till hondan följer det även med en uppsättning endurohjul och även isdäck som ju känns som en liten fördel även om jag mest troligt bara kommer använda den som asfaltsmaskin.

Vem vet, jag kanske borde slå bort båda dessa o titta åt något helt annat håll? Som sagt, ge mig gärna lite hjälp på traven!!

Mvh Daniel

Jag kan mesta snacka om Hondan iom att jag har en själv.
Fördelar tycker jag är att den är slitstark. Inget jävla oljeläck jämt o ständigt. Går ok och är en bra allrounder. Jag tycker endurodäcken är ett klart plus då de förlänger säsongen markant. E skit kul o köra med dem på hösten o köra lite grus o stigar osv. :tummenupp
Nackdelen är att det bara är kick.... Jävligt segt när man står med vatten till knäna och den jäveln surar för en:rolleyes:

Jag skulle inte byta min xr mot något annat än ren racehoj typ ktm 525, husa 650 alternativt motard-tourer typ 690smc. Konsekvent, nja...
Jag gillar flexibiliteten i Hondan:D

tycker hondan är klockren förutom en punkt,plastpriserna är skrattretande du får troligen en komplett uppsättning till ktmen för vad hondans bakskärm kostar hos honda sverige ett skämt med såna priser på en geggmoppe

Japp, det där e jävligt irriterande faktiskt

Har haft både LC4 660 och XR650.

XR650in var snabbare rakt fram (båda hojarna original) dock hade LC4an hade mycket roligare chassie och "motardkänsla".

Princip allt jag handlade till KTMen var billigt, lager, plast osv. Hondans delar är rätt mkt dyrare, speciellt plasten som sagt.

Ingen av motorerna gav upp under tiden jag körde dom, verkar båda hålla bra.

Till motard skulle jag tagit LC4an, till motard & grusväg/enduro skulle det blivit XR650in.

XR650in gick snabbare att serva än LC4an, och jag behövde aldrig justera ventilerna på den.

Akta för styrwobbel på XR650in, skulle jag köpt en sådan igen skulle första inköpet till den blivit en styrdämpare.

Jag kör KTM620sc -00 själv och gillar den ...har en kompis som körde xr650 innan ...vi har kört både bana och väg med dem....xr:en är mer problem fri , bara går och går, den har oxå bättre botten men jag upplever chassiet som klumpigare och jag gillar inte framgaffeln . . kolla bromsen fram ofta är det klen broms på xr motarder , typ utflyttat enduro ok och det funkar inte !!!...funkar till lugn gat åka men inte annars....KTMen känns bättre i chassit och lc4an är slitstark om man åker till affären med den men om du börjar plåga bana med den så kräver den mer mekande än xr:en . KTMen vibrerar mycket mer oxå och det i sig märker man inte vid hård körning men kan upplevas som jobbigt vid lugn körning, gör oxå att allt skrammlar itu typ lampor och liknande.....sååå för och nackdelar på båda ...kul är de båda och lugnare än typ husa och 525....detta är mina erfarenheter och hur jag upplever dem KTM en passar mig och min körstil bäst men det är ju olika hur man upplever saker ...lycka till med ditt köp och en trevlig motard sommar väntar......

Ja glömde nämna bromsarna, XR650ins frambroms ger upp direkt på konbana/mindre bana.

Oj så många svar direkt, kul!

Enligt vad jag förstår så verkar ju inte någon av dom vara ett dåligt alternativ.
Med tanke på att detta kommer bli min första cykel så har jag väldigt svårt att tänka mig att jag kommer slita ut den om man säger så, lär inte ha kunskap och erfarenhet att pressa livet ur den och med tanke på detta så borde ju vilken som funka till mig.

Delar till Hondan är dyrare säger ni, men hur är det med försäkring och den delen av ägandet?

Tacksam för hjälpen!!!

Instämmer, bromsen är inte superbra, duger dock utmärkt till vägen.

Edit: Har inte haft vobbel på min än..
Nej det har du kanske inte, men du har väl inte lärt dig wheela heller? :7peta

Hade tagit KTM varje dag i veckan.

Ägde XR650R för några år sedan var mycket nöjd med den men trodde att KTM var det man skulle ha....Sålde XRen och köpte en SMC660 som jag var nöjd med men ville ha en hoj med grushjul. Sålde den och köpte en 625sc som hade både grushjul och motard hjul, saknade ändå XRen så jag sålde den och köpte för ett tag sedan en XR650R igen.
Vad vill jag då säga med detta?
Det är ju en smaksak vad man vill ha så prova dig fram, KTM är en bra hoj och XRen är en MYCKET bra hoj så tycker jag. Har föresten haft 3 XR600R förut....så det är ju något speciellt med XR! Båda märkena har sina för och nackdelar så du får prova,tror du blir nöjd vilken du än väljer men mest nöjd om du väljer XR;-)

Haha många delade meningar här men ännu ingen som sagt något om andra cyklar tex Husaberg 650 el liknande, är dom 2 jag redan skrivit om dom man bör välja mellan kanske?

Haha många delade meningar här men ännu ingen som sagt något om andra cyklar tex Husaberg 650 el liknande, är dom 2 jag redan skrivit om dom man bör välja mellan kanske?
En husaberg från 01-02 vill du inte köpa såvida du inte älskar meka samt ha en svårstartad/krånglande hojj.

Köper du en från 04a och frammåt så räkna med oljebyte runt 5-10h o ventilkoll runt 15h, sen byte/rengöring av diverse filter mellan 5-25h.

Sen är det ju klyva motorn vid 100h vid bankörning, vid gatkörning kan man väll dra ut på det endel, är upp till dig själv.
Dock bör kamkedjan bytas innan det!

Det var väll det mesta i stora drag, säkert glömt nått såhär på kvällskvisten.
Är du berädd att göra detta kommer du dock ha en grymt rolig maskin!

Edit.
Kanske skall tillägga detta är inge specifik för husa 650 utan servicen är snarlik på alla racehojjar.

Last edited:
Med tanke på det uttalandet så står det då fortfarande mellan KTM & Honda.

Har väl nästan förstått att det är mer skruva med Husan men inte att det vara så mycket direkt. Förstår att var cykel behöver sin service och det är inget jag är rädd för men jag vill ju som sagt gärna kunna åka lite mer än några få mil innan det är dags, annars lär man ju få ha ett servicekitt med sig på hojen :confused:

Sen detta med bankörning, det blir inte aktuellt för min del på bra lång tid känner jag, kanske aldrig men vem vet.

Jag söker främst en rolig hoj att ha till och från jobbet och även att fräsa runt lite här i krokarna :)

Med tanke på det uttalandet så står det då fortfarande mellan KTM & Honda.

Har väl nästan förstått att det är mer skruva med Husan men inte att det vara så mycket direkt. Förstår att var cykel behöver sin service och det är inget jag är rädd för men jag vill ju som sagt gärna kunna åka lite mer än några få mil innan det är dags, annars lär man ju få ha ett servicekitt med sig på hojen :confused:

Sen detta med bankörning, det blir inte aktuellt för min del på bra lång tid känner jag, kanske aldrig men vem vet.

Jag söker främst en rolig hoj att ha till och från jobbet och även att fräsa runt lite här i krokarna :)

Blir ju ett antal mil endå.. 5 timmar brukar va en bra tummregel ca 25-35 mil ( beroende på medelhastighet ) Men husan är mest till för aktiv körning eller tävling.. Inget man pendlar till jobbet med kanske :gnissla

Jag har bara kört 660n från ktm, jämförde den och xr650 en gång och jag gilla inte hondan. Tyckte framförallt inte om den mjuka fjädringen! Men som sagt, smaken är som baken tycker absolut du ska provköra / provsitta innan :tummenupp

Ktm:en är redan provkörd och jag är mer eller mindre såld, men jag har å anda sidan inte kört någon annan heller så det är väl inte så konstigt att man fick en stadig jeansbula så att säga :rock Ska förhoppingsvis känna lite på Hondan i helgen med om det vill sig väl så får jag försöka känna mig fram till vad som är lämpligast till mig.

Ingen som kan rekomendera nån annan hoj i närheten av Mariestad man kan åka o kika på?

Jag provade kompisens xr650,- mycket bra hoj !

Jag köpte sedan en KTM, jag tyckte att man satt bättre på den.

Hojjarna känns lite olika, ingen är nog inte bättre än någon annan :huvet

Nu har jag varit o kollat o kännt lite på Hondan o jag har bestämmt mig. Honda får det bli :yoparty

Kändes bra mycket rappare än ktm:en tyckte jag allt o trevligare att köra på alla sätt enligt mig, är väldigt oerfaren vad det gäller mc över lag men det är ju ändå jag som ska sitta på den så jag får helt enkelt följa min känsla :tummenupp

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back