Ktm 620 kolvringspel

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Hej alla sporthojjare!

Jag är ny här på forumet och kör Yamaha fz6 til vardags, jag har dock ett litet projekt som står och lipar åt mig... En ktm 620 motard. Har kommit så lång at jag skall till o sätta dit den nya proxkolven o krukan men i verkstadshandboken står bara det övre max spelet 0,60 respektive 0,80 någon vet vad det undre bör vara? Ligger nu på 0,35 på båda ringarna.

Har funderat på om jag skall ta en liten nålfil o slipa upp dem till 0,45 båda två..vad tror ni mekkunniga om detta?

Med vänlig hälsning, FazerS2
 
Övre max 0,6, respektive max 0,8 vilket jag tolkar som max 0,8 på den undre.

Det finns tabeller på vad kolvringsgapet ska vara beroende på kubik, varvtal etc, sök och du skall finna.
Har inte tid just nu annars hade jag hjälpt dig mer.
 
Om det bara står max spel i verkstadshandboken så skulle jag tolka det som att det är från 0 till 0,6/0,8, dvs det finns ingen undre gräns..
Någon annan får gärna hissa eller dissa mitt resonemang.
 
Undre gräns måste det finnas. Annars blir det nog pannkaka.
 
Jag tror också det måste finnas en undre gräns, annars riskerar ju ringen att ligga i spänn när det blir varmt. Det finns tyvärr ingen i boken dock....kollade wisecos rekomendationer för 4" borr och de låg på .016" vilket ger 0,4mm
 
Med för thigt kolvrings spel kan kolvringen skära mot cyl fodret o raset är ett faktum.. När man köper en ny kolv brukar det ligga i en beskrivning på vad just den tillverkaren anser vara ok..

Annars går man på vad tillverkaren anger som minimun i handboken.
 
Hittade en beskrivning på Prox hemsida alldeles nyss (fanns ingen i kolvförpackningen) de föreskriver 0,4-0,5% av cylinderdiametern vilket då ger ungefär samma i mm då cyllen är 101mm känns ju rimligt om den övre gränsen är 0,6 enligt KTM 0,8 var den övre gränsen för oljeskrapringen/arna
 
Jepp, verkar logiskt.
Kan det vara så att mekhandboken förutsätter att min-spelet är korrekt från fabrik?
 
Så är det nog, köper man fläskdyra ktm kolvar o ringar så är det säkert "färdigfilat" köper man prox på Ebay så får man fila själv:)
 
Motorer != religion, man tror inget, man mäter - och mäter igen - även på fabrikstillverkade prylar, så att man vet att det passar.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top