ktm 620 EGS

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
ktm 620 EGS, Gathoj?

Är en Ktm 620 EGS -97 något motardämne?
Har kollat lite på en sådan, men har inte mycket koll på modellen. Jag har inte hittat mycket info om den heller. Kanske inte ens värt att göra om den till motard?

Objektet hade iaf enl utsago, ca 55hk i bänk efter mätning. Öppnad Hxc? dämpare. 2500 mil, merparten av dessa på landsväg.
Begärt 25 000:- (Där omkring ligger maxprisetför mig)Har f.n inte mer info ang skicket på hojen.

Var tidigare varit inne på ngt med mindre motor, men den kommer att användas mest för brukskörning inne i stan. Så jag tänkte satsa på en lite mer väganpassad modell.

Någon som har en uppfattning hur den fungerar på gata samt hur slitstark den är?

//Johan W

Last edited:
Det är föregångaren till 640LC4. Använder 620-motorn med balansaxel och Dell'Orto-fugge. Mycket möjligt att den har oljefilter under främre ramröret och därmed utvecklingssteget före 640LC4, men med komponenter gemensamt med 620:n. Helt OK maskin att bygga motard av. Om det är en -97:a så lär motorn behöva en översyn och med lagerbyten, nya kopplingslameller osv. Kolla även efter rackel i handtagen, växelpinne, hjullager, packboxarnas skick och annat som slits.

Om ingen större maskinrenovering har gjorts på hojen och den rullat mer än 1.000-1.500 mil, så bör du pruta. Det går på några tusenlappar att försäkra sig om att motorn är i toppskick igen och undvika framtida dyrare skador.

Jag kör en sådan som motard.
Funkar fint för det lilla jag hinner köra, men har heller inte haft några bekymmer med den.

Finns ju ett par på blocket.
Sök på KTM 620.

TomK skrev:
Det är föregångaren till 640LC4. Använder 620-motorn med balansaxel och Dell'Orto-fugge. Mycket möjligt att den har oljefilter under främre ramröret och därmed utvecklingssteget före 640LC4, men med komponenter gemensamt med 620:n. Helt OK maskin att bygga motard av. Om det är en -97:a så lär motorn behöva en översyn och med lagerbyten, nya kopplingslameller osv. Kolla även efter rackel i handtagen, växelpinne, hjullager, packboxarnas skick och annat som slits.

Om ingen större maskinrenovering har gjorts på hojen och den rullat mer än 1.000-1.500 mil, så bör du pruta. Det går på några tusenlappar att försäkra sig om att motorn är i toppskick igen och undvika framtida dyrare skador.

Satan! Finns det någon motard du inte kan :hihi ? :tummenupp
Tack för svaret! Skall försöka kolla på den och undersöka punkterna så snart som möjligt.

Fick för övrigt lite mer info. Den var omgjord till landsväg direkt vid köpet, och har körts ca 95% på landsvägen. Packboxar bytta, belägg fram. Olja filter varje år? Tyckte det lät lite väl långt mellan intervallerna.
Tydligen Inga ingrepp i motorn på de 2300 milen

//Johan W

OLDEN skrev:
Satan! Finns det någon motard du inte kan :hihi ? :tummenupp
Tack för svaret! Skall försöka kolla på den och undersöka punkterna så snart som möjligt.

Fick för övrigt lite mer info. Den var omgjord till landsväg direkt vid köpet, och har körts ca 95% på landsvägen. Packboxar bytta, belägg fram. Olja filter varje år? Tyckte det lät lite väl långt mellan intervallerna.
Tydligen Inga ingrepp i motorn på de 2300 milen

//Johan W

Uhm... är väl mest insnöad på KTM - allt annat är jungfrulig mark :rodnar

Efter 2.300 mil, låt vara landsväg, så finns det risk att kopplingslager, ramlager, vevstake m.m. kan börja bli väl slitna. Det går säkert att klämma ur några hundra mil till utan problem, men i längden är det billigare att förekomma stora ras än att ta hand om dem när de redan skett. Jag gjorde en sådan totalservice på min 620 i samband med trimningen och då hade den inte ens gått 650 mil (kopplingslager slut, vevlager och vevstake rejält slitet och kopplingslamellerna halvvägs nedslitna). Det kan vara dags att kolla upp kolv och kolvringar också. Olja bör man byta var 100:e mil åtminstone och filtren varannan gång. Ventiljusteringar är att rekommendera var 100-200:e mil beroende på hur hårt maskinen fått gå. Så räkna med att lägga kanske 5-6 tusen på renovering - motsvarande vill man ha avprutat på priset om möjligt.

TomK skrev:
Uhm... är väl mest insnöad på KTM - allt annat är jungfrulig mark :rodnar

Efter 2.300 mil, låt vara landsväg, så finns det risk att kopplingslager, ramlager, vevstake m.m. kan börja bli väl slitna. Det går säkert att klämma ur några hundra mil till utan problem, men i längden är det billigare att förekomma stora ras än att ta hand om dem när de redan skett. Jag gjorde en sådan totalservice på min 620 i samband med trimningen och då hade den inte ens gått 650 mil (kopplingslager slut, vevlager och vevstake rejält slitet och kopplingslamellerna halvvägs nedslitna). Det kan vara dags att kolla upp kolv och kolvringar också. Olja bör man byta var 100:e mil åtminstone och filtren varannan gång. Ventiljusteringar är att rekommendera var 100-200:e mil beroende på hur hårt maskinen fått gå. Så räkna med att lägga kanske 5-6 tusen på renovering - motsvarande vill man ha avprutat på priset om möjligt.

Hmmm, kanske skulle plocka ner min 620 i vinter då, om det är som du säger. Den har visserligen bara gått ca 1200 mil, enbart gata.
Hur svårt är det att byta dessa lager du nämner för en novis.

real skrev:
Hmmm, kanske skulle plocka ner min 620 i vinter då, om det är som du säger. Den har visserligen bara gått ca 1200 mil, enbart gata.
Hur svårt är det att byta dessa lager du nämner för en novis.

Det är en ganska enkel motor att meka med, men man vill helst ha en riktig verkstadsmanual för att få handgreppen och moment rätt. Och så behöver du några specialverktyg - t.ex. en lager-urdragare - och tålamod/noggrannhet ;)

Jag har letat efter en verkstadsmanual, men den som finns på CD täcker bara -98 och framåt, så den hjälper mig inte tyvärr. Var finns den att få tag på som är för -97 ?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back