KTM 540 sxs

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Hej
Har blivit "erbjuden" att köpa en nyrenoverad 540 sxs till ett bra pris. Hittar dock inte så mycket info om 540 på nätet... Någon som har en/ provkört som kan ge ett kort litet utlåtande?
Hur går den jämfört med ex Husa 650?
 
En 540 är en 525 med mer borr, detta säljs som kit från KTM och återföljs av andra trimmningsåtgärder.
SXS innebär ursprungligen att den är utrustad med KTM köpetrimmprylar och en riktig SXS har en del motortrim samt hetare fjädringskomponenter, skall SXS vara värt något prismässigt gäller det dock att alla delarna är med och det inte bara är ett bigbore kit till motorn.
 
Jesseboy hade en KTM 540 (SXS, tändning, kam, avgassystem om jag minns rätt) och jämfört med husan så är cykeln styvare, svänger lite bättre, har sämre botten men är ganska likvärdig på högre varv och den har ett längre register. Husan är mer lättkörd men KTMen är snabbare. (om man inte bytt prylar på husan då dvs) Husan är trevligare att köra på vägen med.

540 håller bättre än större kit till 525an
 
Jesseboy hade en KTM 540 (SXS, tändning, kam, avgassystem om jag minns rätt) och jämfört med husan så är cykeln styvare, svänger lite bättre, har sämre botten men är ganska likvärdig på högre varv och den har ett längre register. Husan är mer lättkörd men KTMen är snabbare. (om man inte bytt prylar på husan då dvs) Husan är trevligare att köra på vägen med.

540 håller bättre än större kit till 525an

Jesses gamla 540 äger min polare i kiruna för tillfället,,,,den går fortfarande som en raket...den finns på blocket ,kan vara lite prutläge på den just nu när snön vräker ner:)
 
KTM 540 SXS har lite andra delar än den vanliga SX:en.
Annan fjädring, gaffelkrona, akra helsystem är inte säker men förmodligen annan tändbox. Den har även större motorkåpa vid kopplingssidan så den går i lite mer olja.
Den största skillnaden i motorn är borr & slag. En vanlig SX har 95 i Borr & 72 i slag. SXS har 100 i Borr och 68,5 i slag. Du får inte samma vrid men lite mer varv och förmodligen lite mer lättkörd. Cross förarna tyckte om denna uppsättning på motorn.
Min bror har åxå en sxs som han kört motard och is med å är riktigt nöjd med den (nu till salu på Blocket).:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top