KTM 530 EXC Till motard

Poppe

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
KTM 530 EXC/SMR 08
Hej!

Jag har nu köpte mig en KTM 530 exc 08 med motardfälgar.
dock var det bara original bromsskiva på fram, Så nya bromsar ska införskaffas.
Jag ska även beställa en hårdare fjäder till bakdämparen (85nm för min vikt och motard, kom jag fram till)
Nu till mig fråga, hur ska ja göra för att styva upp framfjädringen? läst lite här på forumet, byta olja och schimsa?

Vad är det för olja man bör byta till?
schimsa om hur?
vilka "klick" ska man ställa den på?

//Poppe

vikten är väl ca 90+ utan utrustning och jag kommer köra på motarbana samt gata.
Känns som att den är ganska mjuk fram för min vikt?

Det är nog svårt att få till fjädringen bra själv om du inte har tidigare erfarenhet och tid/lust att experimentera. Men det finns ju några som lever på att bygga fjädring och vet vad dom håller på med. Jag skulle rekommendera http://www.eklof-suspension.com/ ...även om hemsidan inte var så vacker längre

Men jag vet inte om jag skulle rekommendera att bygga om fjädringen direkt. För gata duger säkert en påställd endurofjädring hyggligt. Fastnar du för att köra på bana så är det ju en hel del annat utöver fjädring som du kommer att vilja uppdatera. Slirkoppling, styrkrona mm. ...och då kan man kanske överväga att helt byta cykel beroende på kul man tycker det är

Frambroms är väl dock bra att byta i vilket fall. Finns dock ok som funkar med original bromspump som klart räcker att börja med.

Aldrig aldrig alla skruvar i botten. Minst 2-3 klick ifrån, annars riskerar dämparen att packa ihop.

Jag skulle göra så här: Notera alla inställningar. Antal klick på retur och comp samt mät obelstat häng. Notera ner detta så du alltid kan återgå till detta den dagen du vill ut o skogen och skita ner dig :)

Justera det obelastade hänget bak till 18-20 mm. Normalt på en Supermoto-fjädring brukar man ligga på runt 12-16 mm, men så hårt kan du inte ställa på din fjädring så man får kompromissa lite.
Det är inte alltid man kan justera in hänget i gaffeln. Men om du kan det på din WP så ställ den på 30-35mm.

Testa sen på bana hur allt känns. Kör gärna ett tag först så du hittar runt banan ordentligt och kan ligga och köra varv efter varv i ungefär samma tempo. Testa sen att börja ställa på returen bak. 2-3 klick varje justering och sedan ut på banan igen och försöka känna skillnaden. Någon gång emellanåt gå tillbaka till utgångsläget för att lära dig känna vad som händer. Gå igenom och testa i ordningen bak - retur/komp, fram - retur comp. Sen ska man ju veta dock allt allt samspelar. Retur på verkar comp och vise verse, bakdämparen påverkar gaffeln osv.
Fjädringoch chassi är oändligt och dom flesta kan och vet allt för lite (mig själv inkluderat). Men det är kul när man börjar förstå vad som händer och att man kan påverka hur cykeln beter sig. :)

En fördel är att försöka boka in sig på ett träningsläger under helgen. Då har man oftast ordentligt med tid för justeringar och det finns alltid hjälpsamma killar och tjejer som kan visa och förklara lite.

Instruktionsboken... sätt allt på "sport" eller va de står, står exakt hur många klick osv. Funkade för mig iaf!

Kan nu meddela att jag har monterat en 80 fjäder bak och ställt hänget på 18 bak och 30 fram. Ställde även in allt annat på sport, så utgår jag ifrån det och får sedan känna mig fram.

Vad gäller bromsar så vart det ett Beringer 6-kolvs OK samt en Beringer bromspump.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park