Ktm 530 exc-r/smc

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
siffrorna står för viskositeten. Att hälla i en olja som har viskositet 80 vid kall motor kommer inte funka. Men try it och kom med rapport om du vill.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
siffrorna står för viskositeten. Att hälla i en olja som har viskositet 80 vid kall motor kommer inte funka. Men try it och kom med rapport om du vill.
Det funkar alldeles utmärkt.Tro det eller ej,men växellådsoljor brukar fungera utmärkt i just växellådor.
 

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
KTM530
Felet löst

Felet var att o-ringen ( Se bild 4 längst uppe till höger ) hade lösts upp av bromsvätskan. Låg en massa småbitar som var avrivna och upplösta.

Den var väldigt sliten och har pga att den blivit smalare hoppat ur sitt spår.
Det gjorde att slavcylinder inte gick tillbaka som den skulle och kopplingen inte bättade. Effekten blir ju som att man slitar på kopplingen själv... :gnissla
Jag trodde att felet var löst tidigare för att när man inte kopplat på ett tag,tex om man kör någon km på samma växel hann kolven gå tillbaka och kopplingen bättade bra igen.

Nu fungerar det klockren igen hur mycket jag än kopplar. :D

:tummenupp
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    239 KB · Visningar: 199
  • 2.jpg
    2.jpg
    260.7 KB · Visningar: 122
  • 3.jpg
    3.jpg
    238.6 KB · Visningar: 114
  • 4.jpg
    4.jpg
    251.3 KB · Visningar: 177

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Felet var att o-ringen ( Se bild 4 längst uppe till höger ) hade lösts upp av bromsvätskan. Låg en massa småbitar som var avrivna och upplösta.

Den var väldigt sliten och har pga att den blivit smalare hoppat ur sitt spår.
Det gjorde att slavcylinder inte gick tillbaka som den skulle och kopplingen inte bättade. Effekten blir ju som att man slitar på kopplingen själv... :gnissla
Jag trodde att felet var löst tidigare för att när man inte kopplat på ett tag,tex om man kör någon km på samma växel hann kolven gå tillbaka och kopplingen bättade bra igen.

Nu fungerar det klockren igen hur mycket jag än kopplar. :D

:tummenupp

Gött att du har hittat problemet!!:tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kamkedjesträckaren ?

Jag tycker min låter lite mycket, är det något känt problem ?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är de någon idé att titta på en 2007 530 exc som gått 670mil eller är en sådan motor helt slut? Den säljs som sm så jag antar den gått åtminstone en större del av milen som sm. Något jag ska tänka speciellt på när jag tittar på en som gått så långt?
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
De fanns inte 07 så det är en 08a. 670 mil är väl inte allt för mycket, hur många timmar? Beror ju på hur mycket du själv tänkt använda den också.
Du kan ju kolla om den läcker olja etc, men egentligen finns de väl inte så mycket man kan se direkt så.
 

Gurra G

Hallå där...kött o blåbär
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Småland
Hoj
690 Smc
Är de någon idé att titta på en 2007 530 exc som gått 670mil eller är en sådan motor helt slut? Den säljs som sm så jag antar den gått åtminstone en större del av milen som sm. Något jag ska tänka speciellt på när jag tittar på en som gått så långt?

670 mil...slut?:va De går hur långt som helst om man sköter dem o 670 mil är inte speciellt mkt..snarare mer rimligt.
 

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Ort
Vasa-Finland
Hoj
Ktm
Vet nån varifrån jag kan få tag i verkstadshandboken till en exc-r 450 08? Länken i början av tråden fungerade inte :confused:

Finns det någon bra guide för hur man gör olje-byte? Duger shells 10w-40 helsyntetiska olja? Sen om man drar snabbt på gasen från tomgång så vill den nästan dö, skall jag börja med att trixa med nålen eller kan jag justera på justerskruven på sidan av förgasaren?

Tacksam för svar! :Bugar
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Vet nån varifrån jag kan få tag i verkstadshandboken till en exc-r 450 08? Länken i början av tråden fungerade inte :confused:

Finns det någon bra guide för hur man gör olje-byte? Duger shells 10w-40 helsyntetiska olja? Sen om man drar snabbt på gasen från tomgång så vill den nästan dö, skall jag börja med att trixa med nålen eller kan jag justera på justerskruven på sidan av förgasaren?

Tacksam för svar! :Bugar


Skruva ur filterna i botten med 13-ringnyckel, - gör rent medans oljan rinner ur.
Ta bort påfyllningslocken.
Lossa locket över oljefiltret med 8-hylsa. pilla ur filtret. stoppa i ett nytt. sätt på locket.
skruva ur magnetpluggen med en 13 hylsa, torka av,- sätt tillbaka.
Skruva tillbaka stål-filtrerna,

Mät upp 0,6 liter olja till motorn,-häll i och sätt på locket.
Mät upp 0,9 liter olja till Växellådan,-häll i och sätt på locket.

Tid ca 22 min om man tar det lugnt. gå säkert att pressa till 10 min :yoparty

Bara gasa och köra.:banana


Och ja den oljan funkar bra...
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Vet nån varifrån jag kan få tag i verkstadshandboken till en exc-r 450 08? Länken i början av tråden fungerade inte :confused:

Finns det någon bra guide för hur man gör olje-byte? Duger shells 10w-40 helsyntetiska olja? Sen om man drar snabbt på gasen från tomgång så vill den nästan dö, skall jag börja med att trixa med nålen eller kan jag justera på justerskruven på sidan av förgasaren?

Tacksam för svar! :Bugar

jag har reprationsmanualen i PDF till 530. Borde funka till din.
Skicka mail till mig så skickar jag den.
rasorblade@gmail.com
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Felet var att o-ringen ( Se bild 4 längst uppe till höger ) hade lösts upp av bromsvätskan. Låg en massa småbitar som var avrivna och upplösta.

Den var väldigt sliten och har pga att den blivit smalare hoppat ur sitt spår.
Det gjorde att slavcylinder inte gick tillbaka som den skulle och kopplingen inte bättade. Effekten blir ju som att man slitar på kopplingen själv... :gnissla
Jag trodde att felet var löst tidigare för att när man inte kopplat på ett tag,tex om man kör någon km på samma växel hann kolven gå tillbaka och kopplingen bättade bra igen.

Nu fungerar det klockren igen hur mycket jag än kopplar. :D

:tummenupp

Såg ett fel till, får ej vara bromsvätska till magurakopplingen, lhm olja eller gaffelolja men packningarna tål ej bromsvätska...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
gaffelskydd ?

Jag satte på motardhjulet fram i dag, men gaffelskydden tog i hjulet.

Hur kör Ni ?
Utan skydd eller vilka skydd skall man ha ?

Var köper man dessa ?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag kör på bakhjulet, funkar perfekt. :tummenupp

jo, men har man ett framhjul så kan man ju montera det i alla fall ...
Det snurrar ju ändå inte, eftersom gaffelskydden ligger emot :mad:
 

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Ort
strömstad
Hoj
k9
tryck in d bara å kör.. sliter till sig på 2 röda... /mattias

någon som vet ventilspel till en 530? vet att d är 10mm shims
 
Last edited:

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Jag hade sågat ut 2 bitar men sen har dom tydligen rört sig ändå så ja har svarta fälgar med vita sidor nu
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top