Ktm 530 exc-r/smc

Som lovat, bild på vevhusventilationen.



Det är tydligen sluten vevhusventilation, så du behöver inte dra det till kärlet :)

Edit: Vevhusventilationen är: Den svarta slangen som kommer nerifrån motorn typ breve startmotorn och går upp till t-korset som går till ventillocket och andra änden till insuget.

Nu behöver jag ER hjälp!

Jag vill ha en DB-killer till min, sån som man skruvar i längst bak i ljuddämparen. Frågan nu är... Hur sitter den fast?
Måste jag beställa både...
http://www.karlstrommotor.se/sv/articles/2.1772.832222/throttle-element-cpl-exc-07
Och
http://www.karlstrommotor.se/sv/articles/2.1772.832221/sil-element-exc-f-07

Eller räcker det med en av dom? Bifoga gärna bild med svar! Men om ni inte kan ta bild snabbt så skriv bara svar! :)
 
Last edited:
Som lovat, bild på vevhusventilationen.



Det är tydligen sluten vevhusventilation, så du behöver inte dra det till kärlet :)

Edit: Vevhusventilationen är: Den svarta slangen som kommer nerifrån motorn typ breve startmotorn och går upp till t-korset som går till ventillocket och andra änden till insuget.

Nu behöver jag ER hjälp!

Jag vill ha en DB-killer till min, sån som man skruvar i längst bak i ljuddämparen. Frågan nu är... Hur sitter den fast?
Måste jag beställa både...
http://www.karlstrommotor.se/sv/articles/2.1772.832222/throttle-element-cpl-exc-07
Och
http://www.karlstrommotor.se/sv/articles/2.1772.832221/sil-element-exc-f-07

Eller räcker det med en av dom? Bifoga gärna bild med svar! Men om ni inte kan ta bild snabbt så skriv bara svar! :)

Vad har du för system?:va
 
du menar originalsystemet?
Varför vill du ha en dB-killer till originalsystemet?:va

Jaha du menar avgassystemet trodde du menade vevhusventilationen :rolleyes:
Ja vill ha db-killer till originalsystemet för det är ganska ofta som jag åker typ 5+ mil inne i lilla Köping mitt i natten och ja vill slippa polisen så mycket som möjligt! :D
 
Jag har en fråga angående däck. Det sitter michelin pilot race däck på min 530 nu, dom är 160 breda men de har varit tvungen att skära bort en hel del pga att kedjan annars tar i.
En kompis hade däremot ett riktigt motarddäck/skuret slicks på sin vilket var 170 brett, men mycket smalare än mitt?
Jag går nu i tankarna att köpa nya däck, och jag behöver inte ett rent racedäck, utan tänkte mig mer typ milchelin power pure. Kör 95% aktiv gatkörning och väldigt sällan bana. Men det däcket finns som minst i 160 bredd på t.ex. hojdack.se. Ska jag ha 150 måste jag gå på pilot power och det känns lite väl "touring" för min typ av körning.
Så min fråga är om ni tror att även detta däck (power pure 160/60-17) kommer att vara för brett för en ktm 530? Jag menar det verkar ju vara skillnad beroende på hur "välvt" däcket är. Och jag vill undvika att skala bort kanten på vänstra sidan.
 
Jag har en fråga angående däck. Det sitter michelin pilot race däck på min 530 nu, dom är 160 breda men de har varit tvungen att skära bort en hel del pga att kedjan annars tar i.
En kompis hade däremot ett riktigt motarddäck/skuret slicks på sin vilket var 170 brett, men mycket smalare än mitt?
Jag går nu i tankarna att köpa nya däck, och jag behöver inte ett rent racedäck, utan tänkte mig mer typ milchelin power pure. Kör 95% aktiv gatkörning och väldigt sällan bana. Men det däcket finns som minst i 160 bredd på t.ex. hojdack.se. Ska jag ha 150 måste jag gå på pilot power och det känns lite väl "touring" för min typ av körning.
Så min fråga är om ni tror att även detta däck (power pure 160/60-17) kommer att vara för brett för en ktm 530? Jag menar det verkar ju vara skillnad beroende på hur "välvt" däcket är. Och jag vill undvika att skala bort kanten på vänstra sidan.

Allt beror på vad du har för bredd på fälgen.
4,25" = 150
5"= 160
Jag har en 5" fälg och mitt däck tar inte i...Dragon Supercorsa
 
Jag har en 5,5" fälg. då borde det mao fungera med 160?

Ursäkta 5" hade jag..
 
Last edited:
Jag har en 5,5" fälg. då borde det mao fungera med 160?

Ursäkta 5" hade jag..

både ja och nej..... vissa däckmärken kan du få problem med. (som du redan märkt)
Ett "racingdäck" är mer "spetsigt" på mitten om du fattar vad jag menar. Och ett "touringdäck" är mer platt på mitten, vilket kan medföra att de blir lite bredare och tar i kedjan.
 
Det var precis det jag misstänkte.. Frågan är ju hur man ska veta?
 
precis inhandlat en 530.

någon här som har verkstadshandboken i digital form eller vet var jag kan ladda ner den ?
:tummenupp
 
hejsan!
handlade en såndär 530 idag, hämtar imorgon, är inte ny på motard men ny på motard som behöver skruvas lite mer än min 640 med sina 500 mil,

som jag läst längre bak i tråden är att den ska servas vid ungefär 8 timmars körning, med olja o filter, hur ligger de till med kolv o så? behövs de bytas lite då o då med? kommer säkert skriva mer i framtiden o här är några som verkar ha koll så de ska nog bli bra :)
 
hejsan!
handlade en såndär 530 idag, hämtar imorgon, är inte ny på motard men ny på motard som behöver skruvas lite mer än min 640 med sina 500 mil,

som jag läst längre bak i tråden är att den ska servas vid ungefär 8 timmars körning, med olja o filter, hur ligger de till med kolv o så? behövs de bytas lite då o då med? kommer säkert skriva mer i framtiden o här är några som verkar ha koll så de ska nog bli bra :)

Grattis till köpet!
Jag tror det är 120h på kolvbytet, men inte helt säker.:rolleyes:
 
Ja har hört med dom flesta som säljer KTM och dom säger att...
Vid motardkörning på bana = Olja 5h, byt kolv/kamkedja 60h.
Enduro = Olja 5h, byt kolv/kamkedja 60h.
Motardkörning gata = Olja 10h, byt kamkedja ca100h, kolla kolv var ca100h, inte dålig, inte byta.
Grusbus = Olja 15h, kamkejda ca 150h, kolla kolv var ca 200h, inte dålig inte byta.

Så ja kör på typ de =)
 
Back
Top