KTM 530 eller Husa 570?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har ledsnat på mig hoj. Gör jag iofs med allt men men.

Frågan är vad jag ska ha istället. Jag åker en hel del grus och lite snabbenduro (inte så mycket brötenduro).

530:in känns som det säkra valet. Men samtidigt lite tråkigt. Sen vill gärna ha insprutning och då funkar inte 530. Kommer husas cylindervinkel överleva eller är det mest en ball grej för att sticka ut?

Någon jag missat?

Husan e bättre som endurohoj påstår dom som har kört. Tanken va just att ändra placeringen av gyrokrafterna. Därav så konstig cylindervinkel.
Jag har provat bara motarden, och där tyckte inte jag att det va någon förbätttring. Prova själv. Alla som har en Husa kommer givetvis påstå att dom e mycket bättre.

Husan e bättre som endurohoj påstår dom som har kört. Tanken va just att ändra placeringen av gyrokrafterna. Därav så konstig cylindervinkel.
Jag har provat bara motarden, och där tyckte inte jag att det va någon förbätttring. Prova själv. Alla som har en Husa kommer givetvis påstå att dom e mycket bättre.

Jag har aldrig provat en KTM,men har däremot kört Husaberg ett tag.Enduro och crossbana.
Har nu en 570 -09 och hade tidigare en 550 -04.570:n är betydligt smidigare att svänga och byta spår med,skulle tro att den är ungefär lika som en 400 av den äldre generationen i lättsvängdhet.Det beror troligen på hur motorn är uppbyggd med vevaxelplacerin osv.

Däremot om man kör i lite brötigare,trängre terräng och råkar få ett omtag på gasen som man inte är beredd på,då är den ganska elak att sitta kvar på.Den svarar betydligt bättre på gasen än förgasarvarianten,och då har jag ändå haft förgasaren bra inställd av egen erfarenhet och i Dynojetbänk.

Last edited:
530:n har väl insprut? Var ju det som var så ballt med den när den kom :)

530'n är ju tråkig! 570 kul!

För snabbenduro och grusbus så skulle jag ta 570'n varje dag i veckan. Fan tom killarna på SOE börjar byta ut sina grusbusjärn mot 570's, bara bevis på att Husa verkligen har fått till något speciellt. På med en mapswitch, sätt den i snällt läge och med varsam gashand så har du en endurohoj av rang!

Glöm inte att generatorn på 570 (och alla 70 graders husor) laddar +200W så det är bara att hänga på xenonljuset när det blir mörkt sen utan det sedvanliga trasslet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park