KTM 525SX vevhuskomp och olja

Ok men hur kan det komma så mycket. När jag köpte den och skulle kolla luftfiltre var det nog en halv liter olja iburken

Ok men hur kan det komma så mycket. När jag köpte den och skulle kolla luftfiltre var det nog en halv liter olja iburken

Vänta nu här....

Har du en SX så går vevhusventen ut i naturen via en slang som mynnar bak på motorn. Då skall du inte alls ha någon olja i luftburken...

En EXC däremot är en annan femma.

ok på min går det en slang fram på motorn och in i förgasarn
Ps du är en klippa Boris

Så ser det ut på EXC. Skit samma problemet är ju att det sprutar olja dvs du har taskig tätning för ringarna. Byt kolv eller kör vidare till något rasar...

Hej, Jag har inte hinnit ta tag i detta lägre än sista inlägget pga tentor i skolan. Men ska göra så snart nu..

SX hade också vevhusventen i förgasaren från början har jag fått förklarat för mig tidigare? Ingen aning om det var rätt dock.

Ok, våren närmar sig och kände att det började bli hög tid att ta tag i detta. Satte på lite bra musik och tog en kraftansträngning.

När jag väl kommit in till veven fann jag detta.
2mdq9ft.jpg

Då är frågan om detta är mitt efterlysta fel och vad jag gör nu, vad skulle ni gjort? Hade hoppats att vevhusventen skulle utgå precis från där packboxen satt snett men det gör den ju inte varpå jag inte riktigt förstår hur detta påverkar att det kommer olja ur vevhusventen?.. Varför har packboxen tryckts ut, beror detta på slitna ringar eller kan det som någon föreslog bero på att den nya kolven och ringarna fortfarande är under inkörning och därför läcker lite extra vevhuskomp?

Vidare så undrar man ju om man borde plocka isär motorn mer bara för att se att allt står rätt till. Har egentligen ingen anledning att misstro att motorn nyligen är renoverad då det finns många klick kvar på kamkedjesträckaren, allt ser hur fräsht och ordentligt ut som helst samt att den tidigare ägaren kändes pålitlig..

Många frågor men få svar, någon som vill ge mig en hjälpande hand och lite råd?

Tack
// Axel

Tror du det kan bero på att kolv och ringar ännu inte är inkörda eller borde man plocka isär den och kontrollera?

Ploppar en packbox så är det mer än inkört skulle jag vilja påstå, riv och byt kolv (eller kolvringar om du är snål...)

Detta är tydligen ett inte alltför ovanligt fel ändå.. La upp en tråd på ett amerikaskt forum och fick svar från en bunt personer som varit med om detta:
http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=473821

Imorgon blir det till att göra ett leakdown test och se hur det håller tätt så får jag se hur jag gör sen..

Gjorde iaf ett leakdown test idag, något jag varmt kan rekommendera till er som funderar på att riva maskin bara för att "kolla". Tack så mycket Jörgen Karlsson för all hjälp och den trevliga pratstunden!

Hade under 2% leakdown @90 psi och kan därmed med gott samvete montera ny packbox och montera ihop allt igen.

Skönt :)

Hej
Axel och jag leakdowntestade motorn ikväll. Det blev goda nyheter.
Vid 90 Psi in var det 88.5 Psi ut och tyst från ventilerna.
Det ger en leakdown på ca 2% vilket är mycket bra.

IMG_4309.jpg

Last edited:
Gjorde iaf ett leakdown test idag, något jag varmt kan rekommendera till er som funderar på att riva maskin bara för att "kolla". Tack så mycket Jörgen Karlsson för all hjälp och den trevliga pratstunden!

Hade under 2% leakdown @90 psi och kan därmed med gott samvete montera ny packbox och montera ihop allt igen.

Skönt :)

Vi skrev visst samtidigt! :D
Tack själv! Bara bra att jag fick en anledning till avbrott i båtpysslet, annars hade jag nog tultat runt i båthuset fortfarande! Ja din motorn var verkligen tät. Kan tänka mig att den är rapp och glad att köra.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort