KTM 525SX vevhuskomp och olja

axelg

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
KTM 525SX & Kawasaki H1 1971
KTM 525SX vevhuskomp --> Motorgenomgång

Hej,

Har en för mig ny KTM 525SX från 2005. Motorn var helrenoverad vid köpet (kvitton finns). Har bara kört hojjen 3h sedan köpet och vet ärligt talat inte när detta började eller om det rent utav varit sedan köpet.

Jag började med att byta filter, olja och justera ventilerna.

Nu till frunderingarna..
Hojjen har öppen vevhusvent och jag tycker att den trycker en hel del luft ur den under gång. Om jag håller handen under denna vid gång och gasar får jag oljestänk på handen. Ska en hoj som denna ha vevhuskomp?

Om motorn körs varm, stängs av och sedan startas efter typ 10 min pumpar den ut en halv till en deciliter genom slangen. Är detta normalt? Vad kan vara fel? Om den får stå länge eller väldigt kort så kommer ingen olja.

Oljenivån är fylld så att den är på botten av glaset kall och 70% upp då den är varm. Cykeln startar hur fint som helst både kall och varm och går bra.. Vad tror ni?

Tack
//Axel

Last edited:
Ja det skall puffa en hel del ur ventilationen men några större mämgder olja skall inte leta sig ut, som mest ett par droppar. Annars är kolvringarna skrot troligtvis....

Hej igen, ledsen för det sena svaret men har haft mycket att göra på annat håll.

Nu är det hursom hög tid att ta tag i detta och tänkte plocka ut motorn i helgen.

Motorn skall som sagt vara nyrenoverad och allt nytt varpå jag fortfarande är fundersam men som alltid med begagnade delar kan man aldrig riktigt veta.

Först och främst, ser att det finns en packbox runt balansaxeln som sitter precis innanför vevhusventilationen?, skulle den kunna orsaka detta om den vore sliten eller felmonterad?

Sekundärt, vad får dig att säga just kolvringar Boris? Skulle det inte lika gärna kunna sitta i toppen?

Undrar även angående kopplingen, har hört att SX har en koppling som lämnar mycket skit i oljan vid hård användning och undrar om man bör byta denna när man ändå håller på? Kör mycket skog och har lite då och då med mig nöjda flickvänner bakpå så kopplingen används antagligen mer och hårdare än den gör på crossbanan..

Antar att jag i alla fall får svar på hur friskt allt är när jag börjar riva i det. Har ingen tidigare erfarenhet av just RFS motorn men ska beställa en ordentlig verkstadshandbok ikväll. Kommer även hålla denna tråd uppdaterad med bilder och om någon har trix och tips att dela med sig av under resans gång kommer dessa att uppskattas mycket!

Tack
//Axel

Last edited:
Kan inte vara ventiltätningar, då blåser det ut ur avgas eller insug istället.

Packboxen du pratar om är till vevaxeln, sitter den på sniskan är det lite so-so om vevaxeln får olja.

Balansaxeln sitter mellan blockhalvorna.

Är kolvringarna skrot så borde det synas på ett komptest, kanske.

Kan inte vara ventiltätningar, då blåser det ut ur avgas eller insug istället.

Packboxen du pratar om är till vevaxeln, sitter den på sniskan är det lite so-so om vevaxeln får olja.

Balansaxeln sitter mellan blockhalvorna.

Är kolvringarna skrot så borde det synas på ett komptest, kanske.

Komptestet är nog inte mycket värt då kompet reduceras för att den ska gå att kicka..

Är det normalt att ett alltför högt vevhuskomp tar med sig olja ut genom vevhusventen? Tycker inte att hojen ryker nämnvärt blått så det känns inte som om det förbränns någon olja..

Måste bara veta vart jag ska börja leta när jag går in i motorn på något sätt

Då börjar det roliga. Lyfte i helgen ut motorn hur hojjen och den hänger nu säkert monterad i motorbänken. Planen är att börja med att ta av sidokåpan där vevhusventen kommer ut och om inget uppenbart kan urskiljas där fortsätta ovanifrån.

Förhoppningsvis är felet utslitna kolvringar vilket dock är underligt. Hur ser man bäst på kolv/kolvringar om de är slitna?

280s1tw.jpg

Man mäter gapet och inspekterar mängden blowby. Behöver du delar har jag det mesta till rfs motorer

ok. Tackar för det, kommer säkert behövas snart nog. Återkommer med frågor kring gapet när det närmar sig.

Min verkstadshandbok vill bryta kamkedjan för att lyfta toppen, finns det ett annat sätt eller måste den brytas?

Pratade med hammarströms motor idag och han var mycket hjälpsam. Han sa bestämt att det allt ska vara en del vevhuskomp i dessa motorer och att ett vanligt fel är att detta komp skjuter ut packboxen runt veven snart efter en renovering och då kan man få detta fenomen. Så nu är jag påväg in i motorn från högersidan.

Muttern som håller fast svänghjulet på högersidan står det left stansat på, är detta en indikation på att den är felgängad? Vidare, kommer jag behöva en avdragare för att få bort svänghjulet?

Tacksam för all hjälp jag kan få
//Axel

Den muttern är felgängad, ja du behöver en avdragare för att få av svänghjulet.

Svänghjulet sitter dock på vänstersidan.

Pratade med hammarströms motor idag och han var mycket hjälpsam. Han sa bestämt att det allt ska vara en del vevhuskomp i dessa motorer och att ett vanligt fel är att detta komp skjuter ut packboxen runt veven snart efter en renovering och då kan man få detta fenomen. Så nu är jag påväg in i motorn från högersidan.

Muttern som håller fast svänghjulet på högersidan står det left stansat på, är detta en indikation på att den är felgängad? Vidare, kommer jag behöva en avdragare för att få bort svänghjulet?

Tacksam för all hjälp jag kan få
//Axel

Ja den är felgängad och skall ha stark Loctite på sig. Standardfel att den gängar ur sig och orsakar dyra skador i onödan.

Ja du behöver avdragare på svänghjulet. Använd ALDRIG en kloavdragare.

Den muttern är felgängad, ja du behöver en avdragare för att få av svänghjulet.

Svänghjulet sitter dock på vänstersidan.

Vad är det då som sitter på högersidan på veven? Innanför kuggen som går till kopplingen.. Ser ut som en vikt med diameter ca 1 dm och tjocklek någon cm...

Vad är det då som sitter på högersidan på veven? Innanför kuggen som går till kopplingen.. Ser ut som en vikt med diameter ca 1 dm och tjocklek någon cm...
Har du elstart så hittar du frihjulet till startmotorn där.

Det ser inte riktigt lika dant ut som på bilden.. till höger om lamellen har du ett mindre kugghjul som sitter med 6 bultar, på min motor sitter dessa bultar skruvade i en ganska rejält svänghjulsliknande föremål enligt bild.

213lnrk.jpg

Undrar även hur man lättast håller emot kopplingskorgen för att lossa muttrarna, behöver man KTMs verktyg eller finns det en bästa "bonn-lösning" för oss som inte tänkt göra detta ofta?

Last edited:
Det ser inte riktigt lika dant ut som på bilden.. till höger om lamellen har du ett mindre kugghjul som sitter med 6 bultar, på min motor sitter dessa bultar skruvade i en ganska rejält svänghjulsliknande föremål enligt bild.
Det där är en "svänghjulsvikt" eller vad man nu ska kalla det.Vet inte om det är tillbehör eller om det sitter original på någon årsmodell.

Fick du någon klarhet iproblemet med oljan. Jag har samma fel på min sx 520 -02, den går bra och startar lätt, men efter en kort tur slutar bakbromsen att ta pga svingen och oket är drängt i olja från skarven på ljuddämparen. Eller om någon annan känner till detta

Det är troligtvis inte från ljuddämparen utan mer troligtvis vevhusvent eller baksidan av motorn. Tvätta hela cykeln riktigt ren och kör någon km på gata för att hitta källan

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort