KTM 525exc Missljud

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
690 Enduro R -12
Halloj! Nu har man stött på ett problem...

Jag har en 525exc -04 och den är snart uppe i 300h.

Problemet som först kom var att vid på/avslag på gasen så slog det i transmissionen (kändes som att köra med en för slapp kedja) så jag kollade kedjespänningen men den var som den skulle.
Och sen efter ca 1h (hade en bit att åka).
Så har hon nu börjat slå (metalliskt ljud) på lägre varv men vid högre varv så låter det som det ska.

Oljan är nu urtappad och både den och filtrena var fina (inget spån eller skit i dem).
Jag har även kollat muttern som håller svänghjulet och den sitter.

Det var svårt att höra vart ifrån ljudet kom men tror att det kommer från toppen. Så jag har börjat fundera på om det kan vara autodekompen som strular eftersom det inte var några missljud på lite högre varv.

Tacksam för lite idéer på vad det kan vara.
Jag vet att en renovering är här och jag ska börja riva motorn i veckan men kan vara skönt att hitta vad det är som knackar innan jag river.

Mvh. Micke

Nu är det inte i närheten samma hoj men exat sådär betedde sig min 954 i höstas, och då var det kamkedjespännaren.
Det rasslade rätt fint på lägre varv men försvann helt efter ca 3500 varv..

Det låter ABSOLUT som muttern på kopplingskorgen (hö sida av motorn)
Kolla så den är åtdragen! (vänstergängad har jag för mig)

Bara att lägga hojen på vänster sida så slipper du tappa ur oljan.

Tack för de snabba svaren!

Kamkedjan och ventilerna är bytta för ca 60h sen så det borde inte vara någon fara.

Men ska ut på en gång och kolla kamkedjespännaren och muttern till kopplingskorgen. :)

Last edited:
Sådär då har man varrt ute i garaget...
Kollade kamkedjespännaren 3hack kvar, o sen kollade jag muttern på kopplingskorgen men den satt bergfast. Däremot så satt muttern på veven (vänstergängad) lite löst så den drogs åt o sen på med allt igen och provstarta. Men fortfarande knackljud...

Men nu med alla kåpor borta så hörde man att ljudet kommer väldigt tydligt ifrån toppen men det låter mest igenom förgasaten och luftfiltret. Så det får bli att beställa packningskitt nu o sen kolla toppen imorron.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti