Ktm 525exc -05 dör vid gaspådrag

Gunsmoke

Framgång kostar på!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
KTM 525exc -05, KTM 690sm, Kawasaki er-5, Suzuki VS800
Som rubriken lyder så dör motorn vid gaspådrag!
Började med att jag var ute och körde så börja den svara dåligtvpå gasen, "jaha tänkte jag det är luftfiltret som är kasst".
Så hem och bytte men ingen skillnad och fortsatte med att riva isär förgasaren för att rengöra den, men ingen skillnad så tog den till jobbet och rev isär ALLT och la det i UV-tvätt (utom plast och gummi).
Bulta på allt igen men ingen skillnad utom att den började flöda över och soppan rann ut :/ kollade så flottörerna var hela och flottör nålen tätade mot inkommande bränsle (koppen demonterad vände förgasaren upp och ner och blåste genom bränsle slangen, lite luft läckte ut men antar att det kanske inte ska vara HELT stumt?):dummer

Tycker mig även kunna höra ett tickande metalliskt ljud inifrån motorn som inte varit där förr :/

Så vad fan ska jag göra?

Tack på förhand :shrules

tackar :Bugar
Och acc pumps menbranet är la det som sitter på "undersidan" av koppen?
ap mekanismen som gör att det tickar kanske? :va

Bytte accpump membran och gjorde en "oring mod" så nu går den som ett skott igen :):banana

Tycker jag du kan göra Boris :) fast du (eller nån annan) kanske kan hjälpa mig igen?

Dock uppstod ett nytt problem. Då jag testkörde med den så körde jag som hastigast genom kvarteret bara och den han inte bli helt varm tror jag och därav tyckte jag den gick bra :/
Nu har den ingen tomgång när den blir varm (så pass varm att kylfäkten börjar gå) och ger man järnet från tomgång (när den är kall eller ljummen har den tomgång) så dör den.
Har försökt ställa in tomgångs skruven tusen ggr i olika kombinationer och enligt handbok, utan framgång.

Ska kolla ventiler imorgon men vad fan kan det annars vara liksom? :huvet

Acc Membran bytt och oring mod gjord!

Tacksam för svar :)

Det är inte att du fått locket till trotteln uppochner som påverkar tomgången?
Sitter sånt lock på min 625a o då blev tomgången helt knas när den kom åt fel håll

Vilket är detta lock som du snackar om?:va
Läste senare på kvällen om detta men kom inte fram till vilket det var? :3freak

Vilket är detta lock som du snackar om?:va
Läste senare på kvällen om detta men kom inte fram till vilket det var? :3freak

Vacuum release plate menar han troligen. På trottelns framsida sitter en lös platta som bara ligger på plats. Den går att montera bakvänt om man har haft ur trotteln.

Vad menar du att du har skruvat på tomgångskruven? Bränsleskruven eller tomgångsjusteringen?

Skruva bränsleskruven (den i botten av förgasaren) i botten och öppna 1,5 varv. Plocka därefter av kåpan över vajerjusteringen där du ser var tomgångs-justeringen sitter. Skruva in den tills trotteln slår mot den vid fullt stängt. Återmontera!

HAr du nu inte tomgång är det något annat som är lurt.

Hej igen Boris :P
Du blir nog aldrig av med mig haha

Nä trotteln har jag inte haft ur men kan ju ändå kanske vara den :/ ska kolla på den efter jag kollat ventilspelet, då jag redan öppnat upp för det.

Är bränsleskruven jag justerat precis som du säger och tomgångsskruven har jag justerat så den håller 1400-1500rpm (väldigt svårt och höra) sen magrat och ökat bränslenlandningen (via bränsleskruven) som det står i boken.
Ska testa och göra exakt som du säger!

Men som sagt är ju när den är riktigt varm som tomgången försvinner :huvet

Hallå igen:) nu efter ett par timmar i garaget ^^

Tog och justera ventilerna och förgasaren (som du beskrev Boris) så NU funkar den :yoparty
var på långtest uti skogen för det är ju där det brukar gå sönder om det ska göra det men det funka fint :Bugar

Tack för all hjälp :rock

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...