Ktm 525 Sx

Granbergarn

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
Överkalix
Hoj
KTM 525 EXC
Hej jag har äntligen hittat en 525, det är en 525sx 03:a med 6 växlad låda konverterad, det jag undrar är om det skilljer sig nåt jämfört med en vanlig 525 exc 04:a,( effekt, topphastighet mm,mm?
Välldigt tacksam för svar
 
det som skiljer sx och exc är väl att:

sx: fyra växlar, hårdare fjädring, inga lysen, ej lv-reggad.
exc: sex växlar, mjukare fjädring, lysen, lv-reggad

jag tror bara att det är detta som skiljer modellerna åt
 
det som skiljer sx och exc är väl att:

sx: fyra växlar, hårdare fjädring, inga lysen, ej lv-reggad.
exc: sex växlar, mjukare fjädring, lysen, lv-reggad

jag tror bara att det är detta som skiljer modellerna åt

EXC har elstart, SX hade ingen elstart före 2007.

Det är lite mer åka i en SX-motor också, tror det var andra kammar och annan förgasare på SX men det sistnämnda är jag inte säker på. Ljuddämpare är olika för SX och EXC (osäker på grenrören), SX-dämparen är öppnare och låter mer.

Krävs naturligtvis mer service på en SX också pga den vassare motorn.

Det är naturligtvis även olika diameter på bakfälgen eftersom en är cross och den andra enduro.

Beroende på hur duktig du är på att åka så kan en SX vara mer än en handfull i skogen, hård fjädring, hög etta och rejält tryck i motorn gör den rätt svårkörd vid riktig grisenduro. Å andra sidan är en EXC ingen höjdare på crossbanan heller med mjuk fjädring och mer vikt att släpa på.

Det kan även vara värt att kolla vilken femte och sjätte växel tidigare ägare satt in i lådan. Om jag inte minns helt fel är sjätte växeln på EXC mer eller mindre en överväxel varför många valde MXC:ns sjätte växel istället som är lite lägre.
 
Last edited:
Jag har endå kört en del så nå tror jag att jag ska klara av sx, men det var ingen enduro låda utan motard låda istället o me motard fälgar men nå skulle jag tro att den går att bygga om för att köra offroad å lite enduro med,

tänkte att man bara byter fälgar å däck men

och han sa att den sjätte växeln är lite lägre än på exc:n och att den toppar ca:145-150

Föresten vars finns det delar om man skulle vilja konvertera den me elstart?

http://www.blocket.se/vi/12238639.htm?ca=1_13_s

denna är det
 
Last edited:
tyvärr så får jag inte det det måste jag köpa till någon annanstans, har funderat på att bjuda 45 men vet inte riktigt vad ja ska bjuda
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top