ktm 525 sx/exc

F/F

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2003
Ort
stockholm
Hoj
GSXR-1000 K7
jag ska köpa mig en cross/enduro, men har lite funderingar.
under vintertid blir det nog mest crossbanan och lite offrod i skogen och sommartid mer supermotard.
nå hur pass bra klarar 525 sx ett par timmar i skogen? den är ju 4-petad
eller kommer jag att varva sönder den?
och exc hur fungerar den på en crossbana? jag vet att man får skruva lite på fjädringen, men i övrigt chassi mm pallar det?
det är för tävlingsbruk jag ska ha hojen men det kan ju vara kul om man kan ta en repa i skogen/grusvägar ibland/fredrik
 
PULVER skrev:
det är för tävlingsbruk jag ska ha hojen men det kan ju vara kul om man kan ta en repa i skogen/grusvägar ibland/fredrik

Tror du inte varavar ut en sx i skogen.....
Exc:n är ju lugn och fin i skogen och crossmodellen mer hetsig... jag föredrar exc:n då den är reggad och har 6 växlar. Tycker man kan åka på bra med den på crossbanan med men på motardbanan är den lite mjuk i fjädringen enligt mig.
 
I skogen kan du inte varva ut den. Det brukar gå ganska sakta när man kör i skogen.
Du kommer tycka 1:an är för hög. Jag kör 12-50 på min nu.
På grusväg kommer den docka ganska snabbt varvas ut.
 
jb skrev:
I skogen kan du inte varva ut den. Det brukar gå ganska sakta när man kör i skogen.
Du kommer tycka 1:an är för hög. Jag kör 12-50 på min nu.
På grusväg kommer den docka ganska snabbt varvas ut.

det får nog bli en sx iallafall. tack för svar :tummenupp
 
Min erfarenhet är att på små, tajta banor är EXC-lådan bättre.
På vissa kan förvisso SX-lådan vara bättre.
Själv tycker jag att man får peta hela tiden,
ibland känns det "oömt" att peta 3 el 4 växlar efter en lång raka där man har runt 140- 150 knyck... å slajda in... bara för att ha en bra växel när man ska iväg sen, men det är oftast på stora banor.
Jag tror jag har misshandlat min låda ganska mkt, den verkar tåla det,
iaf så är SX-lådan jävligt tät, EXC-lådan är bättre på många banor.
I vissa fall kan säkert SX-lådan vara bättre.
Den har i alla fall en JÄVLIGT hög förstaväxel! EDIT: (SX-lådan, that is)
 
Last edited:
PULVER skrev:
är det lätt att montera tillbak det sen om man vill? /fredrik

varför i hela världen skulle du ta bort de 2 extra växlarna?
det höjer ju förmodligen värdet på hojen lite och sitter perfekt där dom är....
 
rejser skrev:
varför i hela världen skulle du ta bort de 2 extra växlarna?
det höjer ju förmodligen värdet på hojen lite och sitter perfekt där dom är....

he he vet inte vad jag tänkte med när jag skrev det där :rofl
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top