Ktm 525 (sx/exc)

AndySwe

Newbie
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
ZX9R
Tjenixen,

Jag har kört en hel del sporthoj innan och börjar bli mer och mer sugen
på att köra lite cross. Har försökt läsa lite trådar om KTM:en och är orolig
för en del saker.

Jag har inget problem att göra enklare service grejer, men är nog ingen hajjare på att byta kolv och så. Vill ha något aggresivt som man kan hoppa lite med ute i skogen och slänga på motardsulor och köra lite landsväg. Jag kör rätt mycket och är främst orolig för service intervallerna.

Jag har lite konkreta frågor,
Vad är service intervallerna på en SX/EXC?
Vad behöver man byta då? När kommer dom riktigt stora service grejerna?
Är en sån hoj för tung att leka/busa med på crossbana?

Tips & Råd till en helt bortkommen sporthojjare?

/Andy

AndySwe skrev:
Tjenixen,

för en del saker.

Jag har inget problem att göra enklare service grejer, men är nog ingen hajjare på att byta kolv och så. Vill ha något aggresivt som man kan hoppa lite med ute i skogen och slänga på motardsulor och köra lite landsväg. Jag kör rätt mycket och är främst orolig för service intervallerna.

/Andy

Ska du ha en för gata oxå så köp exc! Bara o lämna i papprena så är det klart! 6 växlad å allt!
Den duger helt klart att busa med på crossbanan och är utomordentlig i skogen! Släng på 17"arna och lite bromsar så är det en "killer" på gatan oxå! Vill du ha en hoj som är bra på allt så är 525:an ett mycket bra val! Skulle tippa på att det är lättsålt om du skulle tröttna, men det är ingen risk!

Oljebyte efter 5h och olja/filter efter 10h! Gör rent luftfiltret efter varje gång du kört bana! Ställ ventilerna efter 20h eller när den börjar bli svårstartad! se (www.soe.se)

Kolven håller riktigt länge på en motionskörd 525 :) lycka till!

AndySwe skrev:
Tjenixen,

för en del saker.

/Andy
o den är allt annat än tung :)
det enda felet är väll att den har så klena fjädrar från fabrik... förare med utrustning på 85 kg... skulle inte tro det nä..

Skall man följa serviceboken så är det olja och ventiljustering efter 15h. Men det beror ju på hur man kör. 15h är väll efter en normal körning. 5h ar en sx som tävlingskörs på crossbana. Otrolig skillnad på hur en sådan körs på crossbana mot en hoj som går väg.

chukabowa skrev:
o den är allt annat än tung :)
det enda felet är väll att den har så klena fjädrar från fabrik... förare med utrustning på 85 kg... skulle inte tro det nä..

Jag tycker fjädringer fungerar fint, väger ca 90-95 kg med all utrustning. Är bara att spänna fjädringen, skulle man villja ha hårdare så kan man byta olja i framgafflarna...

Ang. serviceintrevallerna så är det 15h som gäller med olja/oljefilter/ventiler dock så kan man vänta lite mer med ventiljusteringen.

Köper du en ny maskin så rekomenderar jag att du byter olja, etc varje 5h de första 20h dvs under inkörningstiden...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT