KTM 525 startar inte

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
Tjena!

Bytte just skotern mot en ktm 525 -03
tidigare ägaren hade pajj bakhjuls lagret och sen dess hade han inte kört med den, så den har bara stått i hans garage det senaste halvåret.
Den vill inte starta. Den har gnista och det kommer soppa när man gasar ( stiftet blir inte blött ).
är det ventilerna som är fel eller kan det vara nått annat?
ska testa rulla igång den när jag får lagrena.

tack på förhand!
 
Har du haft kickstartshoj tidigare ?
 
Finns det inte elstart på? Annars så kicka lite försiktigt tills du känner att du får fäste med kicken längst upp. Sen tar du i och kickar hela vägen ner utan gas.
Kan ju testa att byta stift också
 
Dom är såna när dom stått ett tag, har haft ett gäng senast en -08, ge den lite startgas så hoppar den nog igång..
:tungan
 
Om du ändå väntar på lager så kolla ventilspelet också. Snabbt gjort.
Kolla på denna filmen först, ha rätt verktyg så är det ganska lätt.
 
Finns det inte elstart på? Annars så kicka lite försiktigt tills du känner att du får fäste med kicken längst upp. Sen tar du i och kickar hela vägen ner utan gas.
Kan ju testa att byta stift också

nej ingen elstart.
har använt decompen och kollat på youtube hur man ska hitta det rätta läget innan man kickar men det har inte gett nått. MEN när jag ger den en liten sup så vill den tända till just lite grann.
 
Dom är såna när dom stått ett tag, har haft ett gäng senast en -08, ge den lite startgas så hoppar den nog igång..
:tungan[/QUOTE

jasså, har testat startgas men händer inget. Ska man hålla gas när man använder startgas? tänkte att det kommer inte in i cyllen när trotteln är nere?
 
Om du ändå väntar på lager så kolla ventilspelet också. Snabbt gjort.
Kolla på denna filmen först, ha rätt verktyg så är det ganska lätt.

har också kollat på den filmen, men jag måste ha på hjulet så jag kan rulla på bakdäcket så att jag kan hitta ÖD.
 
Jag hade stora problem att kicka min 520 EXC innan jag kom på hur man skulle göra. När man putter den förbi ÖD med kicken (dekompen inne) så märker man att motorn vill stanna i ett annat läge. Därifrån är det bara att kicka bestämt så ska den gå igång. Det är lätt att tro att det behövs mycket kraft, men det gör det inte.

Rulla igång är för övrigt svårare än att kicka skulle jag säga.
 
Jag hade stora problem att kicka min 520 EXC innan jag kom på hur man skulle göra. När man putter den förbi ÖD med kicken (dekompen inne) så märker man att motorn vill stanna i ett annat läge. Därifrån är det bara att kicka bestämt så ska den gå igång. Det är lätt att tro att det behövs mycket kraft, men det gör det inte.

Rulla igång är för övrigt svårare än att kicka skulle jag säga.

ska testa det imorn!
men hur känner du att den går förbi ÖD?
 
Dekompen använder man bara när man drar in soppa i motorn, gasa till 2ggr och kicka med dekompen inne 2-3ggr, sen är det bara att kicka som vanligt.

Behöver inte ens ha så värst mycket snyt i benet, är ingen LC4 du ska kicka igång...
 
Har nu fått dit bakhjulet å kickat som en galning.
Testade också att bogsera efter traktorn och lägga i 1 å 2ans växel. Den rullar med växel i och inge liv, men när ja kopplar och gasar 2ggr å släpper kopplingen så startar den och puttrar frammåt några meter men sen dör den. Enligt farsan så har den havererat för han tycker det är dålig komp när man kan få runt motorn med armen, ( inte kicka runt, bara få kolven upp å ner sakta ). Men min tidigare knarr en wr 450 hade lägre komp än denna har, har inte mätt men det känner jag.
 
Nu har ja aldrig bogserat en 525a men däremot min qvarna 570 å att lyckas få motorn å gå runt på 1an eller 2an e totalt lönlöst på den iaf... Ja skulle mäta kompet om ja va du :gnissla
 
Drog du på asfalt, jag körde på asfalt och hoppade högt för att studsa ner på sitsen riktigt hårt.
Jo ska kolla kompet imorn, vad ska den ha? , farsan gissade att den har högst 3kg nu.
 
nu testa vi kompen på crossen å den hade 6kg, fast inte helt säkert att det blev helt tätt med mätaren när hålet är på så knepigt ställe. kände på en kx 250 2T som hade 10kg i komp å den gick lite tyngre att kicka men inte så värst.
Vad tror ni, måste jag fixa en ordentlig komp mätare eller har den skurit?
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top