KTM 525 som är lite småstrulig.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Köpte mig en 525 från 2005, 144 timmar i skrivande stund för fyra veckor sedan kanske.

Ända från köpet så har den småstrulat lite, ibland vägrar den starta på kick, elstart eller om man försöker springa igång, men helt plötsligt startar den.
Den kan dö helt plötsligt utan förvarning om jag stannar ner och växlar till 1an, och då blir det lite svårstartad bara, ibland kan jag rulla med kopplingen inne, ge 15% gas ungefär och då kan den också dö, "böh" blir det som.

Har bytt tändstift, ställt ventilerna och bytt luftfilter med problemet kvarstår än.

Vad tror ni? Ska man plocka ner förgasaren och rengöra den eller lämna in för att få den bestyckad kanske exakt? :)
 
Igensatt lågfartsmunstycke?

Edit: Plocka ner förgasaren och rengör! :)
 
Låter förgasarrelaterat. Börja med att se till att allt står rätt och att ingen har varit inne och pillat. Därefter kontroll av accpumpen.
 
Har inte tändhattarna krånglat på dessa årsmodeller? Läste en hel del trådar om liknande problem, och "byt tändhatt" dök rätt ofta och/eller klipp bort lite tändkabel. Svag och oregelbunden gnista kan väl ge liknande symptom?

Lycka till!
 
Låter förgasarrelaterat. Börja med att se till att allt står rätt och att ingen har varit inne och pillat. Därefter kontroll av accpumpen.

Har hunnit köra den ett par gånger nu och verkar mycket bättre, inte dött någon gång som i första inlägget.
Kan dock dö när man ska iväg och endast använder kopplingen, om det är motorstopp eller förgasaren är jag osäker på då det sker väldigt mjukt.

Ett annat beskymmer jag har är att den ogillar att få 30-40% gas i låga varv och känns som den böar typ(osäker..), ser det som ett problem när jag kör i skogen och puttrar fram, framförallt i branta långa backar..
är det alltid så på förgasaren?

Vatten i förgasaren?

Inte vad jag såg :)
 
Prova att installera acc-pump membran från Honda. Ger kortare "squirt".

16021-MEB-771
 
Prova att installera acc-pump membran från Honda. Ger kortare "squirt".

16021-MEB-771

Har du testat det själv? Folk verkar inte rekommendera att man byter om man kör bana eller slangar eftersom det inte blir lika mjukt..

Jag kör inte bara enduro, utan väg, bana samt slangande..
Ser väl ut typ 25/25/25/25 med hur jag fördelar upp körningen :)
 
Jag bytte till det membranet. Squirten gick från 3sek till 1sek,,ungefär. Gasresponsen blev mycket bättre.
Jag kör på gatan. Nu har jag lite egna förgasarproblem just nu själv, så allt är inte helt bra, men tyckte att det membranet gjorde stor skillnad.

Har du testat det själv? Folk verkar inte rekommendera att man byter om man kör bana eller slangar eftersom det inte blir lika mjukt..

Jag kör inte bara enduro, utan väg, bana samt slangande..
Ser väl ut typ 25/25/25/25 med hur jag fördelar upp körningen :)
 
Hondamembran är ingen hit vid gatåka. Ja det ger snabbare svar vid wheelie-lek men kör man civiliserat ibland är det i min mening lite vanskligt.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top