KTM 525 mod-tråden

Tjabba.

var och körde idag, plötsligt dog hojen.. jag fattade ingenting och trodde de var slut soppa. men de var det inte.

så då var de bara att ta den på släp och börja skruva, och jag konstaterade jävligt snabbt att den inte fick någon gnista.

(provade med nytt tändstift/med utan tänd hatt)

jag mätte ström ut på "den svarta lilla grejen" (cdi box??) och den fick inge ström därifrån heller. vet inte hur man mäter ström in, är det från svänghjulet och dom regionerna?

Någon som vet något? själv är jag riktigt usel på el..
 
Tjabba.

var och körde idag, plötsligt dog hojen.. jag fattade ingenting och trodde de var slut soppa. men de var det inte.

så då var de bara att ta den på släp och börja skruva, och jag konstaterade jävligt snabbt att den inte fick någon gnista.

(provade med nytt tändstift/med utan tänd hatt)

jag mätte ström ut på "den svarta lilla grejen" (cdi box??) och den fick inge ström därifrån heller. vet inte hur man mäter ström in, är det från svänghjulet och dom regionerna?

Någon som vet något? själv är jag riktigt usel på el..

Polarens Duke 2:a tvärdog, liksom din, för någon månad sedan när han var ute och körde. Efter viss felsökning visade det sig att det var hans "Pulser Coil" som gått och dött. Det är en liten svart grej som sitter nere vid svänghjulet och skickar signal till CDIn om att det ska tända. Kolla den.
Det borde komma två kablar från den, och där kan du antingen mäta och se om det kommer spänning när du kickar/kör startmotor, eller så kan du mäta resistansen i den. Kostade ca. 600kr för en ny från Lelles, sen så brummade den på som aldrig förr.

Kollade upp den nu, och den har nr. 59039034000 till en 525 -06 iaf, säkerligen samma till andra år, och du kan titta på sprängskiss på ktm-parts.com så ser du vilken jag pratar om.
 
Polarens Duke 2:a tvärdog, liksom din, för någon månad sedan när han var ute och körde. Efter viss felsökning visade det sig att det var hans "Pulser Coil" som gått och dött. Det är en liten svart grej som sitter nere vid svänghjulet och skickar signal till CDIn om att det ska tända. Kolla den.
Det borde komma två kablar från den, och där kan du antingen mäta och se om det kommer spänning när du kickar/kör startmotor, eller så kan du mäta resistansen i den. Kostade ca. 600kr för en ny från Lelles, sen så brummade den på som aldrig förr.

Kollade upp den nu, och den har nr. 59039034000 till en 525 -06 iaf, säkerligen samma till andra år, och du kan titta på sprängskiss på ktm-parts.com så ser du vilken jag pratar om.


sweet ska genast kolla det!.. Visst är det olja bakom svänghjulet?

tackar för svaret
 
Polarens Duke 2:a tvärdog, liksom din, för någon månad sedan när han var ute och körde. Efter viss felsökning visade det sig att det var hans "Pulser Coil" som gått och dött. Det är en liten svart grej som sitter nere vid svänghjulet och skickar signal till CDIn om att det ska tända. Kolla den.

Precis samma sak hände på min 520.
Låter mkt troligt att det är felet.
 
:yoparty
 

Bifogat

  • DSC02578 kopieramod1.JPG
    DSC02578 kopieramod1.JPG
    225.4 KB · Visningar: 163
Har tittat på en 525 exc 03 som gått 190 timmar, ägaren verkar vara seriös o servat den mer än nödvändigt. Var går gränsen, hur många timmar klarar en sån tävlingshoj?
 
Har tittat på en 525 exc 03 som gått 190 timmar, ägaren verkar vara seriös o servat den mer än nödvändigt. Var går gränsen, hur många timmar klarar en sån tävlingshoj?



har den tävlingskörts?

190 timmar är väll inte så farligt om kamkedja och kolv är bytt nyligen. om du ska provköra den gå igenom alla växlar också om han har crossväxlat mkt så känns det.

lycka till
 
190 timmar är väll inte så farligt om kamkedja och kolv är bytt nyligen. om du ska provköra den gå igenom alla växlar också om han har crossväxlat mkt så känns det.

lycka till[/QUOTE]

den har tävlingskörts av tidigare ägare har jag för mig. så länge man servar dem så spelar timmantalet inte så stor roll.

tycker det låter lite mycket, ska försöka hitta en med mindre timmar.
 
"den har tävlingskörts av tidigare ägare har jag för mig. så länge man servar dem så spelar timmantalet inte så stor roll"






tycker det låter lite mycket, ska försöka hitta en med mindre timmar.[/QUOTE]


av mina erfarenheter så är myten om "bättre att köpa tävlingskörda, för då är dom välservade" sämre enligt mig. Då är dom plågade och växel lådan slits fortare iom crossväxlar, sprätta koppling ut ur kurvor osv.
 
-04 nya plasten

Lite sent men tillrättavisningar kan komma närsomhelst...

Så glöm det, 05 ändrades kylarvingar m.m. var ju tvngen att byta på min 04 då de gamla var dyngfula...

Skickar väl med bild på sista moddningen, lackade fälgar och bromshandtag :yoparty
 

Bifogat

  • DSC00533.jpg
    DSC00533.jpg
    190.7 KB · Visningar: 242
Lite sent men tillrättavisningar kan komma närsomhelst...

Så glöm det, 05 ändrades kylarvingar m.m. var ju tvngen att byta på min 04 då de gamla var dyngfula...

Skickar väl med bild på sista moddningen, lackade fälgar och bromshandtag :yoparty


feeet..

dock kom nya plasten -04! =D
 
Lite sent men tillrättavisningar kan komma närsomhelst...

Så glöm det, 05 ändrades kylarvingar m.m. var ju tvngen att byta på min 04 då de gamla var dyngfula...

Skickar väl med bild på sista moddningen, lackade fälgar och bromshandtag :yoparty
Grym balans som kör på ett staket, tänkte jag först. :gnissla
 
Finns det inget tändningslås till 530 08a heller, har kikat lite på några. Hade en 125 exc 07 som inte hade nått men kanske annorlunda... :)
 
Startade upp 525an nu efter att jag precis ställt ventilerna. Hojen har stått länge och jag tyckte den gick lite varmt samt ojämt. Efter en kort rundtur så ställde jag tomgången, sen när jag skulle starta upp den igen så var startmotorn tvärdöd. Batteriet är nyladdat och man hör inte ens klickljudet. Kan det vara någon säkring som har gått eller vad tror ni?
 
kolla kontakterna bakom lampan. polare hade samma prob på sin o de visade sig vara glappkontakt.
 
Back
Top