ktm 525 lagerbyte! när?

Ture_Tapio

Olika
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Husqvarna 570 sm -02
Har läst att man vid 90h ska byta lager till:
*staken
*kolven
*veven
*balansaxeln
*å kammarna
kan de verkligen stämma? :confused:
För jag har ju inget missljud i rovan, än iaf... :)
De är ju inte direkt gratis att göra de så pass ofta för jag är ganska aktiv
både mellan granar å Lyktstolpar, så timmar blir de juh...
Tack på förhand / Osäker
 
ÖÖÖÖ byta kammar???? :va skulle jag inte göra förrens de är slita och de borde de ej vara efter 90h... Kolven byter du när den är sliten detta mäter du när du plockar isär motorn. Släng i ett par nya ringar och en ny kamkedja sedan kör du 90 timmar till det ska funka. Har aldrig hört att en stake gått av så det borde inte vara någon fara.
 
Ture_Tapio skrev:
Har läst att man vid 90h ska byta lager till:
*staken
*kolven
*veven
*balansaxeln
*å kammarna
kan de verkligen stämma? :confused:
För jag har ju inget missljud i rovan, än iaf... :)
De är ju inte direkt gratis att göra de så pass ofta för jag är ganska aktiv
både mellan granar å Lyktstolpar, så timmar blir de juh...
Tack på förhand / Osäker
Isåkarna med KTM 525 får byta Ramlager efter 15 tim. :banana
 
Last edited:
Kamlagren menar han nog.Dom kostar inte många kronor.Lika bra att sätta i nya om man byter kamkedja.....
 
Hulkster skrev:
Isåkarna med KTM 525 får byta Ramlager efter 15 tim. :banana

men det är väl hyfsat trimmade 580´s och inte standardhojar antar jag?
15 tim är för ofta ändå iof...
 
Nån som vet beteckningen på ramlagren så att man kan köpa på annat håll än hos KTM-handlarna?
 
Min ramlager rasa efter lite mer än 90 timmar. Jag bytte lite annat också.
 
rejser skrev:
men det är väl hyfsat trimmade 580´s och inte standardhojar antar jag?
15 tim är för ofta ändå iof...
Jag har hört skräckberättelser om 580´s som bara går 15 timmar på ramlagren, de som kört 15 timmar sen ras, fixat upp, kört 15 timmar å sen ras igen...
 
jra_racing skrev:
ÖÖÖÖ byta kammar???? :va skulle jag inte göra förrens de är slita och de borde de ej vara efter 90h... Kolven byter du när den är sliten detta mäter du när du plockar isär motorn. Släng i ett par nya ringar och en ny kamkedja sedan kör du 90 timmar till det ska funka. Har aldrig hört att en stake gått av så det borde inte vara någon fara.

Det va lagerna till kolv mm det gällde.
 
rejser skrev:
men det är väl hyfsat trimmade 580´s och inte standardhojar antar jag?
15 tim är för ofta ändå iof...

Är det en KTM 580 så är det ju ganska trimmat eftersom det är strokade 525:or med större kolv och ändrad slaglängd. Är ju inte helt ovanligt att ramlagerna går efter 15 timmar då.
 
Ktm525sx skrev:
Är det en KTM 580 så är det ju ganska trimmat eftersom det är strokade 525:or med större kolv och ändrad slaglängd. Är ju inte helt ovanligt att ramlagerna går efter 15 timmar då.

tänkte mer på att det kanske är portat och annan kam...+ 580 kit...osv
men isbana tar nog mer på motorn än de flesta andra grenar.
 
Hulkster skrev:
Isåkarna med KTM 525 får byta Ramlager efter 15 tim. :banana
Ofta går hojarna på isen för kallt, detta har varit problemet några gånger, ett annat har varit för litet axialspel på vevaxeln.
jag gick igenom min motor efter drygt 30h, den var för tajt i veven så ett ramlager mådde inte inte så bra
 
men den är HELT orginal och på 525cc... men nu har den gått över 100 timmar, fast jag byter nog olja å filter efter 15-20h. kör på shell advance 15-40 men som de låter på alla svar man fått så är de nog dags att byta lager nu iaf...
 
jra_racing skrev:
ÖÖÖÖ byta kammar???? :va skulle jag inte göra förrens de är slita och de borde de ej vara efter 90h... Kolven byter du när den är sliten detta mäter du när du plockar isär motorn. Släng i ett par nya ringar och en ny kamkedja sedan kör du 90 timmar till det ska funka. Har aldrig hört att en stake gått av så det borde inte vara någon fara.


Fast de var juh LAGERBYTE till kammarna å inte KAMBYTE jag undrade över... :arsele
 
Jag skulle nog inte chansa när det gäller motorrenoveringen. Det blir nog betydligt dyrare för dig om du chansar och skiten :brinnerup än om du byter grejerna nu. Inget alternativ är billigt i och för sig men av två onda ting...
Eller så kan du ju sälja den och hoppas att den som köper den inte frågar om hur långt den har gått eller om det är dags att renovera motorn snart!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top