KTM 525 kedjan tar i däcket

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Nu måste vi lösa problemet med att kedjan går i bakdäcket. hur e det på 560? om man monterat ett supermoto slick från michelin, det tar i på 525, men hur e det på 560? vad skiljer om något?
har seriöst funderat på att shimsa ut dreven lite för att tjäna nån mm. men det behövs mycket :3freak

Spåna o kom på lösningen.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Däcket kommer att slitas bort, så att kejan går fritt ...:tummenupp
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Shimsar du ut drevet bak måste du göra detsamma fram annars dödar du kedjan rätt fort.

Eller så köper du ett smalare däck. :tungan
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag ser vad du skriver men jag förstår inte problemet :rolleyes:

Det är varken hoj eller kedja det är fel på, däremot däcket och ägaren :tungan ;)
(däcket är av för bred typ, tjöp ett smalare)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag hade samma problem med min 525'a och 160-däck. Jag vill minnas att jag bytte till ett Bridgestone 160-däck och då gick ledjan fri.

Det är en dyr lösning så jag skulle nog bara skita i't och låta kedjan nöta ner däcket helt enkelt. Men jag vet, det känns inte helt 100. :huvet
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag hade samma problem med min 525'a och 160-däck. Jag vill minnas att jag bytte till ett Bridgestone 160-däck och då gick ledjan fri.

Det är en dyr lösning så jag skulle nog bara skita i't och låta kedjan nöta ner däcket helt enkelt. Men jag vet, det känns inte helt 100. :huvet

Edit: Ett 160 däck är nödvändigtvis inte 160. Det diffar 15-25% beroende på fabrikat. Väldigt irriterande och icke önskvärt. 16 cm är 16 cm och inte 12 eller 23 centimeter. Det är en exakt angivelse tycker moi.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
klart det slites ner. har kört så sen 2007. och smalare däck är ingen lösning heller. om man vill kränga på slicks alt. michelin supermoto däck. hur fan gör jag då? tar i en hel del. dom gnällde lite sist jag körde bana och vill helst inte behöva åka hem igen bara för det.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Schimsa ut dreven är enda alternativet.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag hade samma problem 06 när jag körde 560. Det funkade fint på tävling också!
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
ja det verkar så. men dom som tävlar, vad gör dom? är det samma problem på en 560 tex.?

Tjöp pirelli diablo då, det vet du att det går fritt, håller inte så länge bara, jag körde slut på ett sånt på 80 mil på 625an...

Eller köp en uppsättning fälgar till som du bara har till bana, med slicks.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
märkligt att det blir sånt tjöt så fort det är gatåkare inblandat.

gör som alla andra, kör... eller oxå tar du fram brytbladskniven och skär bort yttersta kanten.

jag har alltid körd med kedjemönster på däcket. kör du med vanlig traditionell kedja utan o-ringar tar det i lite mindre.

edit: setup i detta nu. cross snurralättkedja utan o-ring, michelin slicks där jag skurit bort några mm. - däcket snurrar med neutral i... sjukt störande. tacka vet jag sleten kedja och brett däck...
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
diablot e inte så kul på bana kanske =) rätt dåligt grepp om man jämför med mycket annat.

Jo det vet jag, men det är bara en petitess, kör på bredden istället. :tungan

Annars som sagt, dubbla uppsättningar motardfälgar, mer rejs då ju. :fyllisar
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top