Ktm 525 Exc

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Tjena!

Sökfunktionen funkar inte för mig, så startar en tråd.

Jag har tankar på att köpa mig en motard/offroad till hösten istället för sporthojen som blir för dyr att behålla. Har en polare som har en KTM 525 EXC, och den verkade riktigt go att köra det lilla jag provade. Men det är också den enda motarden jag har provat, så därför skulle jag vilja be er om en tjänst :)
Lite tips och råd eller bara åsikter om just denna hojen, men även andra hade suttit bra.
Syftet med den är att jag ska köra på gata, skog och på is. Alltså inga långa touringturer. Mer en renodlad bushoj inom priserna 30-50 laxar.

Tack :)
 
Hej
Kul att en till snart kommer att trilla i "motardträsket"!
Har själv inte kört mycket 525:a men dom som gör är oftast mycket nöjda, men så som det verkar är servicen ALLT, sköts inte den så är det inga roliga miner.

Dom hojar jag tycker du ska kolla på är. Wr450, crf450 och 525:an alla är bra hojar så det är nog bara för dig att åka o prova dig fram till den du tycker mest om...
 
Hej
Kul att en till snart kommer att trilla i "motardträsket"!
Har själv inte kört mycket 525:a men dom som gör är oftast mycket nöjda, men så som det verkar är servicen ALLT, sköts inte den så är det inga roliga miner.

Dom hojar jag tycker du ska kolla på är. Wr450, crf450 och 525:an alla är bra hojar så det är nog bara för dig att åka o prova dig fram till den du tycker mest om...

Okej, det låter bra :) Ska försöka fråga ut min polare så mycket som möjligt också. Har redan pratat lite med honom om servicen osv, och han sa att det inte var några större problem. Det är ju mer lättservat än på en trång sporthoj ^^,
Ska kolla upp hondan och yamahan också, men är de likvärdiga får nog utseendet spela störst roll, och då faller min lott på KTMen :D
Tack för ditt välkomnande :) (Trots att jag inte är där ännu, men dock på väg, hehe) !
 
hej! lånar tråden lite då jag är inne på samma linje. Är ute efter en ktm 525 eller 450 exc eller en crf 450 hm. Användnings orådet är mest skogskörning och lite lansväg. Undrar vilken man ska välja för o nackdelar. sammt vad man ska kolla upp vid ev köp. finns det några vanliga fel tip trix som brukar vara vanliga.

mvh roger
 
För att veta vad man ska ha för för hoj måste man ta o fundera ut vad man ska ha den till, Om man orkar byta olja var 5:e timme, eller om man mest kommer busa i stan (som jag) så är ju 660:n kanon som har mindre service. Att serva är ju som sagt inga problem, det tar ca. 20-30min och lite skit på fingrana.

Jag tror inte att det är så stor skillnad på hojarna i fråga, men jag tror att KTM:en är den som håller i längden. Dom andra två kanske är lite smidigare i skogen, men inte på gatan.

Det bästa rådet jag kan ge är att ta god tid på sig när man är o kolla på en hoj,titta på många, lyssna noga efter missljud både när den är kall och varm!! man ska inte bry sig så mycket om hur plasten ser ut (ny kostar 1000-1500) utan kolla på ram, sving och efter alla sorter av glapp.
Lite repor och liknande måste man ju räkna med om det är i 30-50t klassen.

Och en hoj kan ha gått lika hårt på gata som i skogen, om inte hårdare!!

KÖR HÅRT:yoparty :yoparty
 
Last edited:
Servicen i sig är ju egentligen inget problem. Om det bara tar 20-30 min är det ju lugnt. Är ju van vid att stå ute o meka med diverse saker, inte minst R6an, så skit under naglarna är ju inget nytt! Byta olja är jag med på att man ska göra vid service, är det något mer? Kolla ventiler osv behövs också kanske? Sen angående olja, vilken typ av olja kör man på? Hoppas inte det är likvärdigt med den jag har i sporthojen, isåfall blir man ju ruinerad på 1 vecka :gnissla Får ta mig i kragen och ringa upp polaren och kräva att jag ska få provköra lite ordentligt. Men det lilla jag provade så var det ju som en våt dröm :D Man får minst lika stora horn under hjälmen som med sporthojen. Tack för era svar!
 
Går ju bara i en dryg liter olja vid varje oljebyte, så det blir ju inte riktigt samma kostnad / byte. Men desto fler... :)
 
Då jag redan nu drömmer om 525a eller liknande som mellanhoj så undrar jag ett par saker.

Är det servicen som gör att folk inte rekommenderar landsvägsåkning med sådana maskiner eller är det rena döden för motorn?

Vad gör man vid olika timtal om man kör landsväg (kanske lite motardbana/endurospår), vad kostar det och hur lång tid tar det om man är själv och inte så jättehemma på att meka?
 
För gata är husan bättre i form av effekt, broms, 6 vxl mm. Har själv haft en crf 450 vilken är en fin hoj men husan är vassare:tummenupp
 
För gata är husan bättre i form av effekt, broms, 6 vxl mm. Har själv haft en crf 450 vilken är en fin hoj men husan är vassare:tummenupp

Har inte 525or också 6 växlar?
Eller jämförde du mot CRFen?

Vilken av mekhojarna (eller vad man ska kalla 525or, husor och liknande) har bäst smörjsystem för landsvägsåkning?
Mest slitage?
Billigast delar?

BTW hur ligger Husabergare och 525 till i vibrationer jämfört med äldre LC4or?
 
525 har nog 6 vxl men hondan har bara 5. Den varvar rätt mkt redan vid ca 100 medan husan tuffar på på tumgången. Visst man kan ju dreva om men en hoj som crf:en ska vara pigg o ättrig och inte sega sig genom växlarna. Husan har oxå en extra dimension kraft i motorn och skillnanden är ganska stor om man kör gata. Då det gäller delar så är nog husan bland det billigaste och det är lätt o få tag i. Säkert lika lätt med hondan eller annan japs men säkert dyrare oxå. Sen det med smörjning vid körning på väg, bakhjul etc finns det säkert 1 miljon trådar om här men pratar vi nyare års modeller på racehojar är det säkert bra oavsett märke.
 
Ah, schysst med alla tips och åsikter!
Ska få provköra 525an nästa söndag, kanske någongång i veckan också. Men på söndag blir det endurokörning ^^, och jag som är värsta rookien på grusmoppe, haha. Hur ska detta sluta :D Kul ska det bli iallafall!
 
Last edited:
Någon som vet när de är dags för renovering? Är de ramlager- och kolvbyte som bör göras eller mer prylar? Vad går en sådan operation på?
 
Någon som vet när de är dags för renovering? Är de ramlager- och kolvbyte som bör göras eller mer prylar? Vad går en sådan operation på?

Jag öppnade min motor efter 150h. va ingen fara med några lager. jag bytte alla iaf för att jag inte ville dela igen.

min renovering gick på ca 10000. men då va det med ny stake, skiftgafflar, alla lager i lådan + ramlager.
 
???

Sitter här med precis samma tankar, att byta från street till or/sm.
Har kollat annonser och lusläst (hela) forumet utan att bli så mycke klokare.
Har kikat lite på olika hojar för max sisådär 45k.
Hittat:
Husa -98 FE 600.
Ktm 525 exc, 400 exc
Suzuki DRZ 400
CRF 450 hm med or och sm hjul. :yoparty
Vet inte riktigt vad som passar.
Har tänkt använda den till asfalt, grus och lite skog.
Inge bana, varken asfalt eller cross.'Blir nog inga långkörningar så toppfart är inte viktigt.

Har även kikat på TTR600 men är lite skeptisk.
Har ingen erfarenhet av offroadhojar alls så det är inte lätt.

Verkar som att 525exc är nåt av en favorit här på forumet.
Vad talar för och emot crf jämfört med den?
Bor rätt så högt upp i landet och vill inte färdas land och rike runt för att titta på olika hojar.
Har kikat på såna som finns inom rimliga avstånd.

Kanske inte lätt att svara på mina funderingar hoppas att nån kan bidra med nåt. :va
 
Last edited:
Jag åker på en KTM 400 exc. Den är ruskigt rolig. Men många tycker att dom är aldeles för klena. Kommer nog att byta till en 450 kanske. Men än så länge så går 400 perfekt. Men allt hänger på hur ofta man vill serva. Min måste jag typ kolla över varje gång man kört. Sedan har du ju den skaran som man kan åka 500 mil på inna service
 
Största trådlyftet för min del....

Jag funderar på att köpa en 525exc -06 som skall gå både som snowbike och Motard/enduro.

Nu är frågan vad jag måste kolla extra på när jag skall köpa den?

Har ett objekt som gått 170-ish timmar och vid besiktning gått 670mil.
Det jag vet är att den är hyggligt servad men inte när kolv osv. är bytt. Dock är strålkastaren glapp, batteriet kass och timmräknaren död...

Tankar?
 
Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top