Exc 500 utan gnista

Enduromxr

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2016
Hoj
2014 ktm sixdays 500
Tjabba. Då va de min tur då. Har en ktm exc 500 sixdays 2014 som vägrar ge gnista till stiftet via kick och startmotor. Har kollat alla säkringar. Kopplat stiftet och tänd kabeln till bilen för att se om de ger gnista och där fick jag gnista. Full laddat batteri. Startmotor går runt. Den har vart lite bökig på elstart en tidigare. Ibland vid kall start så kan man hålla in knappen utan att de låter nått och efter några sekunder så börjar startmotor tugga runt och starta. Efter som hojen är rätt ny så undrar jag om fe kan vara stator eller helt enkelt tändspolen? Är ju som tråkigt att inte kunna köra nu i detta väder. Har inte mätt nån ström eller nått. Har ingen multimeter. Har kopplat ut dödades också och provat utan resultat. Stoppat in en ståltråd i ingången för tänd kabeln i tändspolen och får ingen stötta. Om statorn är pajjade borde ja väl få gnista om ja kickar? Eller kan bilen ge gnista som inte hojen orkar tvinga fram? Vill ju hälst att de är tändspolen billigast så. Tacksam för lite tips och råd ☺

Ingen som vet?? Hittade en kabel. Den som går till tanken. Den var uppskavd. Kan den ha nått å göra me att ja inte får gnista?

Men kära nån. Du kan inte jaga elfel utan mätinstrument. Köp, biltemas duger.

Tändsystemet är inte kopplat till bensintanken. Däremot kan du kanske få felaktig jordning med dåliga sladdar. Lagas givetvis, och alla andra liknande skador.

Med lagade kablar, verkstadshandbok och multimeter kan du jaga fel på riktigt.

Tack för hjälpen. Jag ska köpa en imorn. Får kolla nån video om vart man ska mäta osv. Tack för hjälpen ��

När du skaffat multimetern så ta reda på vilket ohm statorn ska ha på primärspolen dvs den som ger ström till cdi boxen. Mät sedan statorn primärspole varm som kall,,värm med varmluftspistol eller hårtork. De kan skilja 10% med varm spole men de ska inte pendla eller bli avbrott/kontakt varm eller kall. Förutom skador på kablage så tror jag mest på att statorn är väck.
Kicka eller köra startmotor spelar ingen roll,, statorn måste funka ändå.

Tack för hjälpen. Har köpt en multimeter nu. Och skall prova ��

- - - Updated - - -

Tack. Alltså ska ja ställa multimätaren på V 20 200 eller 500 200? Fattar Nadal.

Vill du mäta upp till 20 volt, ställ den på 20. Vill du mäta upp till 200 volt, ställ den på 200. Din hoj har 12 volt, ställ den att mäta upp till 20 volt, dvs 20. Elementär el-lära (skillnaden mellan spänning och ström, vad effekt och resistans är) är ett måste om du inte vill riskera att bränna av sladdarna till instrumentet eller få instrumentet att förkolna - eller kunna dra någon slutsats av vad du mäter.

Läs om Ohms lag och börja inte mäta förrän du vet varför du vill mäta, inte tror, vet.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti