KTM 525 exc. vs. 530 exc-f

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Vad har ni som har ägt bägge dessa hojar för några synpunkter på dem för/nackdelar? Verkar inte som att efterföljaren 530 har blivit lika populär som den gamle "klassikern" 525 exc. Den har ju varit väldigt populär hos både enduro, grusåkare, supermotard samt "åka ut o plocka svamp" folk.

Har själv tävlat i cross, stubbrace och supermotard (en 1:a plats i motard:))samt kört en hel del gata med en o samma hoj. Utan o bygga om fjädring etc. Tycker den funkar riktigt bra till det mesta utom touring...

Går ju fortfarande att hitta fynd bland 525:orna som bara har gått 15-30 tim. Som ägaren i princip bara puttrat runt på skogsvägar med.
530:n verkar ju vara mest tävlingsåkare som säljer och då har de i regel gått en hel del timmar samt ser ganska slitna ut.
 
Förare av dessa hänger väl mest på andra forum...
 
Nya motorn är lite mer optimerad läs:skör än den gamla. Att dela upp oljevolymen i 2 var kanske inte riktigt en kanonidé. Plus i kanten för bättre ventiler dock....
Den stora uppgraderingen tycker jag dock är chassit, betydligt trevligare på den nya. Både fjädringskomponenternas inställning och ramens utförande i övrigt.

//En som har en ännu inte startad 450 EXC av gamla generationen parkerad i garaget för framtida bruk
 
Nya motorn är lite mer optimerad läs:skör än den gamla. Att dela upp oljevolymen i 2 var kanske inte riktigt en kanonidé. Plus i kanten för bättre ventiler dock....
Den stora uppgraderingen tycker jag dock är chassit, betydligt trevligare på den nya. Både fjädringskomponenternas inställning och ramens utförande i övrigt.

//En som har en ännu inte startad 450 EXC av gamla generationen parkerad i garaget för framtida bruk

:mad:

//En som får bröta runt på sin jävla cross tills nån kommer på att han inte vill ha sin EXC längre.
 
Men det löser väl sig självt när vevaxeltätningen ger sig?;)

Eller man gör som på fabriksmopparna i WEC och fräser upp en passage mellan halvorna...

Såg lite häftiga bilder från när en kille plockade ner en ex Knight fabriksmoppe. Kopplingen och kylsystemet var direkt från RFS motorn och de båda oljebaden var förenade till ett.....
Så mycket för KTM konstruktörerna...
 
Eller man gör som på fabriksmopparna i WEC och fräser upp en passage mellan halvorna...

Såg lite häftiga bilder från när en kille plockade ner en ex Knight fabriksmoppe. Kopplingen och kylsystemet var direkt från RFS motorn och de båda oljebaden var förenade till ett.....
Så mycket för KTM konstruktörerna...
Den hydrauliska kamkedjesträckare var väl förmodligen utbytt mot en manuell också?
 
Såå.. om man står inför ett eventuellt köp av en 525/530 som ska användas till allt, dvs motard, enduro, stubbrace och iskörning. Vilken är mest PRISVÄRD (med motard och endurokit)? Vågar man köpa en 525-03 för runt 35 eller ska man satsa på en 530-08/09 för runt 75? Eller kanske något mittemellan?
 
Last edited:
Såå.. om man står inför ett eventuellt köp av en 525/530 som ska användas till allt, dvs motard, enduro, stubbrace och iskörning. Vilken är mest PRISVÄRD (med motard och endurokit)? Vågar man köpa en 525-03 för runt 35 eller ska man satsa på en 530-08/09 för runt 75? Eller kanske något mittemellan?

En 525 helt klart.... Man får dock se till att budgetera för det uppdämda behovet av underhållskostnader. Kolv+stakrenovering+ramlager+ventiler är ett byte som kommer att behöva ske förr eller senare och köper man en beg hoj är det bättre att göra det direkt om där finns minsta indikation. När grejerna väl är renoverade går de minst 200h vidare och så länge lever ändå inte övriga cykeln...
 
Blir bara mer belåten med 525:an ju mer man kör den:tummenupp
Känns som de största begränsningarna sitter bakom styret.
Den räckte till att ta starten och behålla ledningen i 2 varv i årets stubbrace innan en annan var total slut... (jag var enda endurohoj i tävlingen)

Har även kört lite enduro nu i höst och hojen blir trevligare ju mer man kör.
Provkörde en Yamaha WR 450 -05 och den kändes ljusår omodernare och klumpigare än 525:an:rolleyes:
 
håller med föregående talare, den bästa hoj jag haft(å då har jag ändå haft ca 30st)har en 525exc 04 den har gått 200timar, 2 klick kvar på sträckarn, så nu skall jag byta kolv å kamkedja.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top