KTM 525 exc startmotorrassel....

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
Har en 525a som tidigare ägare bytt två drev på till startmotordrivningen. Och den låter fortfarande illa....provade med min brors startmotor....som jag vet fungerar, de vart ingen skillnad....alltså är de inge fel på själva startmotorn......men har har läst nått för länge sen ang nått frihjulskughjul" till startmotorn som kan pajja......nån som

har nån erfarenhet ang detta?
hur vet jag att det är fel på drevet om man inte ser några skador på de..(tänker på frihjulsfunktionen)?
går det att testa på nått sätt?

Hoppas nån av er här har erfarenhet ang detta.

Hojen som den står idag startar inte på startmotorn då den endast rasslar.....men kickar man så går den igång direkt...

Vet inte hur det är med ktm, men är väll samma princip som husan.
Isåfall om jag nu har rätt villsäga, så finns det ett drev innanför blocket, "på husans vänstra sida". Det drevet är det som ligger emot startmotorn, och antagligen så är det det som är kasst..
Edit:
Kom på nu att det finns ett till kugghjul, som sitter mellan startmotorn och "det som är kasst på ditt".

Last edited:
nya tag....problemet har legat på is ett tag....

http://cyclehuttktm.com/FicheFinderNew/Images/CycleHutt/1395.gif nummer 10 och 13 är fri hjulet och "hubben" till de....men nu till nästa fråga....vad har dessa delar för funktion kan dessa åstakomma rasselljudet..???
har hört av två oberoende människor av varandra att det kan vara de.....

Någon som har erfarenhet av detta? behöver man byta båda 10 och 13? eller räcker de....med 13?

så nu har jag bytt 2 8 13
och alla andra drev är som nya....men det rasslar satan varje gång jag använder startmotorn......efter att ja bytt nummer 13 så startar den iaf på elstarten med den rasslar som sagt......
vad ska jag göra.....tröttnar snart och använder hojjen som bojjsänke....

De låter som det raslar runt nr 13 delen men varför? den e ny!

http://cyclehuttktm.com/FicheFinderNew/Images/CycleHutt/1395.gif

SNÄLLA kan nån komma med nå vettigt förslag...eller måste ja lämna in skiten ?

Hade problem med E-starten på min 640 nyss. Började med att startmotorn hackade fast sig i något läge ibland först och klinkade till, sen till slut rasslade bara skiten och den "tuggade" inte något.

Det va fjäder-ringen som håller fast dem små metallbitarna i del nummer 13 i din sprängskiss tror jag, som heter flywheel nått på engelska. Den hade blivigt för slö så skiten inte knep åt tillräckligt eller nått så jag bytte ut hela delen. Efter det så funkar startmotorn helt perfekt för mig. Kolla in den här tråden som visar lite bilder på det:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=222515

Gör som jag gjorde annars, ringde till en ktm-verkstad och frågade vad dem trodde om vad det kunde vara. Hur mycket det skulle kosta isf att fixa för dem och om det är svårt att göra själv

Last edited:
Hade problem med E-starten på min 640 nyss. Började med att startmotorn hackade fast sig i något läge ibland först och klinkade till, sen till slut rasslade bara skiten och den "tuggade" inte något.

Det va fjäder-ringen som håller fast dem små metallbitarna i del nummer 13 i din sprängskiss tror jag, som heter flywheel nått på engelska. Den hade blivigt för slö så skiten inte knep åt tillräckligt eller nått så jag bytte ut hela delen. Efter det så funkar startmotorn helt perfekt för mig. Kolla in den här tråden som visar lite bilder på det:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=222515

Gör som jag gjorde annars, ringde till en ktm-verkstad och frågade vad dem trodde om vad det kunde vara. Hur mycket det skulle kosta isf att fixa för dem och om det är svårt att göra själv
nummer 13 är utbytt idag men de rasslar ändå....fjädern i den gammla "freewheel" va helt slut så de behöve garanterat bytas...
innan bytet lät bara allt kriget...efter bytet funkar iaf elstarten men de låter lika mkt kriget.....:(

bytte du bara 13? eller bytte du "hubben" den ligger i?

jag bytte bara 13, skruvade aldrig av huben som den ligger i från svänghjulet. Säker på att du monterat allt du bytt korrekt? Tyckte jag läste något svar i tråden på advrider om någon som hade monterat 13 fel och då lät det faan om startmotorn fortfarande

jag bytte bara 13, skruvade aldrig av huben som den ligger i från svänghjulet. Säker på att du monterat allt du bytt korrekt? Tyckte jag läste något svar i tråden på advrider om någon som hade monterat 13 fel och då lät det faan om startmotorn fortfarande

OKEJ...ja jag satt den med lås ringen så man kom åt den....går ej att montera på nått annat sätt......så just nummer 13 går ej att måntera åt fel håll eller så....

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park