ktm 525 exc. skit i förgasaren?

deam

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2003
Ort
kungälv
Hoj
KTM 525 EXC-03
var ute med hojen, och efter en stund dog den när jag släppte på gasen för svänga in på en annan väg, prova att starta den men det gick inte. efter ett par minuter starta den igen utan problem, för att efter någon kilometer dö igen. detta hände ett par gånger till på väg hem. kan det vara så att det är skit i förgasaren eller kan det vara något annat? en annan fråga jag har är hur ofta man ska byta kolven på en 2003 års ktm 525 exc?

Mvh/ Tomten.
 
när jag körde skogscykel fick jag lära mig att tändstiftet är A och O och händelseförloppet du beskriver liknar det som hände en körkompis till mig en gång. Han skruvade i ett nytt stift och problemet var ur världen. värt att testa, med andra ord.
 
Brukar få justera förgasarn rätt ofta. Dör den bara när du släpper? Kanske surar.
 
kan vara så att du fått in nån vattendroppe i förknasaren, axpumpen kan vara full med skit också(blir iof inte som dina problem då, men du kan ju ändå rengöra axpumpen för att eliminera framtida problem).
 
Kanske bildas det vakum i tanken så att bensinen inte rinner ner. Kolla så att inte avluftningsslangen i tanklocket är igensatt. Nästa gång problemet uppstår provar du att öppna tanklocket...
 
Brukar få justera förgasarn rätt ofta. Dör den bara när du släpper? Kanske surar.


ja fast det kändes nästan som soppaknas, fast den dog inte förrens jag släppte på gasen.


förresten, hur ofta byter ni kolven? vet ju inte hur länge den förre ägaren kört med denna i.
 
Last edited:
ja fast det kändes nästan som soppaknas, fast den dog inte förrens jag släppte på gasen.


förresten, hur ofta byter ni kolven? vet ju inte hur länge den förre ägaren kört med denna i.

ut o kör med dje.. när den dör så skruva av locket på tanken. testa o starta igen.. startar den så e det nog stopp i antingen slangen eller locket.. solida ormen hade samma problem på sin 625:a
jag bytte min kolv efter 130 timmar.. kan lätt köra längre på den. :tummenupp
 
Hade samma problem med min EXC, bara att lossa förgasaren och vinkla ut den så du kan lossa flottörhuset, sen ta ur båda munstyckena och göra rent dom. Förmodligen lågfartsmunstycket som är igensatt. tar under 10 min att göra.
 
ska testa imorgon..
tack för tipsen allihop, :tummenupp

en annan sak,
min frambroms tar jättelångt in, justeringsskruven uppe vid handtaget är max inskruvat, bromsoljenivån är bra, jag har luftat och fyllt på, och bromsbeläggen är det inget fel på heller.
 
Last edited:
ska testa imorgon..
tack för tipsen allihop, :tummenupp

en annan sak,
min frambroms tar jättelångt in, justeringsskruven uppe vid handtaget är max inskruvat, bromsoljenivån är bra, jag har luftat och fyllt på, och bromsbeläggen är det inget fel på heller.

Kan vara någon envis luftbubbla som inte vill komma ut. Prova å knacka på bromsok, slang och bromspump för att lura fram bubblan. Kan underlätta om man skruvar loss oket och vrider och vänder lite...
 
Gav stiftbytet inget resultat? Låter som redan beskrivit som stift, som blir för varmt.. Kanske värt att få tag på ett nummer hårdare stift?
 
kan vara så att du fått in nån vattendroppe i förknasaren, axpumpen kan vara full med skit också(blir iof inte som dina problem då, men du kan ju ändå rengöra axpumpen för att eliminera framtida problem).

Japp! Troligen axpumpen!! de kommer ner skit med gaswiren,fetta in båda gummihöljen på förgasaren med tjock fett så de blir tätare.. sen gör du rent gummimembrnet i axpumpen och resten av förknasaren...
 
ska testa imorgon..
tack för tipsen allihop, :tummenupp

en annan sak,
min frambroms tar jättelångt in, justeringsskruven uppe vid handtaget är max inskruvat, bromsoljenivån är bra, jag har luftat och fyllt på, och bromsbeläggen är det inget fel på heller.

Är det inte luft är nog frambromscylindern sliten. Inte ovanligt fel.
 
Gav stiftbytet inget resultat? Låter som redan beskrivit som stift, som blir för varmt.. Kanske värt att få tag på ett nummer hårdare stift?


jo har bytt stiftet, men har inte hunnit vara ute kört något än, så jag vet inte om det har hjälpt, får väl se.
annars får jag gå vidare till dom andra tips jag fått här..:tummenupp

Är det inte luft är nog frambromscylindern sliten. Inte ovanligt fel.

ok kan man byta bara cylindern eller får man byta hela kitet?
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top