KTM 525 exc köpfrågor.

no_brakes

Sökande
Gick med
5 May 2005
Hoj
Kawa zx9r -99
KTM 525 exc? eller ska jag välja någon annan?

Funderar på att köpa en KTM 525 EXC
Kommer trorligtvis köra mest grusväg och asfalt. Men också lite skog samt även is på vintern. Har funderingar på att köra lite motionsenduro också om jag får med mig någon polare på det.
För asfalt så är ett motardkit tanken.
Är detta en vettig hoj för ändamålet eller borde jag titta på något annat?
Om man ser till endurobiten är det en fungerande hoj även för en nybörjare eller kommer jag bara bli trött, uttråkad och utskrattad för att jag valt en för stor hoj?
Hur är den som gathoj? Har haft en 690smc tidigare men är ute efter en hoj för mer offroad och billigare peng.
Hur mycket behöver man byta på en exc för att den t.o.m ska funka att köra bana (asfalt)
Är medveten om att det är endel service på 525an.

Finns det någon annan hoj som är lika bra, nästan lika bra eller kanske t.o.m bättre? Kan ju vara bra att kunna öka urvalet lite.

Många frågor. Hoppas jag inte rört ihop det totalt.

Last edited:
jag hade en exc -03 till precis det du räknade upp. jag tyckte hojen var lättkörd i skogen då 525 motorn är lite snällare i karaktären än många 450. Jag körde den också på gotland ring med motardsulor, funkade bra det med, vad jag minns så hade jag bara lite mer olja i gaffeln vid motardåka.

Hojen är kanon till ändamålet, sen innan du är grym på motardbanan så räcker det att skruva upp dämparna hårdare och med mer retur.
Sen då du bor nån mil bort så kan jag hjälpa dig att ställa in den, kanske även samåka till våran bana i borås om du blir sugen...

Låter ju toppen. Finns det ingen annan som vill rekommendera något annat fabrikat eller modell? Alltid bra att ha ett så stort urval som möjligt.

Låter ju toppen. Finns det ingen annan som vill rekommendera något annat fabrikat eller modell? Alltid bra att ha ett så stort urval som möjligt.

jao jag kör själv en yamaha wr450f som motard och i vinter har jag kört med isdäcken tycker att den går riktigt bra mm, men jämfört med min kompis som kör 525 så måste jag kanske växla lite oftare och eftersom han har en 6 växlad låda så behöver man inte varva den lika mycket på transportsträckorna.

tycker att det inte spelar sån stor roll vilken modell du skaffar, köp en 525 dom är bra, beprövade, lätta att skaffa reservdelar mm till.

jao jag kör själv en yamaha wr450f som motard och i vinter har jag kört med isdäcken tycker att den går riktigt bra mm, men jämfört med min kompis som kör 525 så måste jag kanske växla lite oftare och eftersom han har en 6 växlad låda så behöver man inte varva den lika mycket på transportsträckorna.

tycker att det inte spelar sån stor roll vilken modell du skaffar, köp en 525 dom är bra, beprövade, lätta att skaffa reservdelar mm till.
Varvar wr450 mycket mer än 525an på sista växeln? Går den att köra några mil motorväg med någon gång ibland eller varvar det något alldeles vansinnigt? Hur står sig KTM 450 mot 525an?

Ju mer cc desto bättre på gatan. 450 får jobba lite för hårt för att det skall vara vettigt på gatan.

Personligen föredrar jag KTM 625/660 på gatan men är man införstådd med servicekostnader och underhållsbehov så är en 525 klart busigare och lättare.

Ju mer cc desto bättre på gatan. 450 får jobba lite för hårt för att det skall vara vettigt på gatan.

Personligen föredrar jag KTM 625/660 på gatan men är man införstådd med servicekostnader och underhållsbehov så är en 525 klart busigare och lättare.

Är ute efter en lättare och smidigare maskin än de större modellerna (ktm 625/40/60). Är fullt medveten om service och underhåll. Kommer inte använda dem som pendlingsfordon varje dag till jobbet men kanske någon gång ibland och då är det ca 4mil på "stor" väg.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT