Ktm 525 Exc -03

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Hej!

Jag heter Axel och jag är ny här. Vet inte om jag postar på fel del men flytta gärna topicen då.


Jag kommer förmodligen inskaffa mig en Ktm 525 Exc -03 i helgen och detta blir min första hoj.
Nån som vet vad man skall kolla på? Nåt som brukar vara trasigt/gå sönder. Den skall vara välservad men det återstår att se. Timantalet står på 92 men det stämmer ju uppenbart inte men det sa han också.

Edit: Ska tillägga att den är LV-reggad.


Tack på förhand//Axel
 
Last edited:
Kolla så inte bakdämparen läcker.
Försöka kolla svinglagrena, dom brukar kunna vara slut om man inte smort dom nån gång om året.
Samma sak med dämparlagrena, tyvärr svårt att kolla utan att demontera dämparen, ktms teflonorginallager har i övrigt att önska.
Fråga när han kollade ventilerna sist också så han verkligen har koll på det.
Samma sak med oljebytena.
För övrigt grymt skoj hoj om man orkar med underhållet, har en likadan som jag köpte i höstas.
 
Tack för hjälpen!

Btw är den dyr att försäkra? Vad kostar den för dig?
 
sök på
soe.se
där finns massor av info om den hojen, ägt en själv och de är skitkul hojar så är det
 
Vad är ca värdet på en sån hoj btw? Ska ju byta mot bilen så vill ju ha pengar imellan.
 
Ett tips som jag brukar nyttja är att kolla luftfilterboxen, är det rent o fint, nytvättat filter eller ser filtret ut som en geggig myrstack...? stötdämparlagringen kollar du lätt om du ställer hojen på ett cross-stöd o lyfter i bakhjulet, behövs bytas då och då, ca 200:- fråga när han kollade ventilerna senast, har han koll eller inte? finns alla originalgrejer? Gamla endurohojar får man kolla noga, har garanterat levt ett hårt liv o planerar du att ha hojen en längre tid kan det vara bättre/billigare att köpa en nyare!
 
jag gav 18k för min, hade nog eg kunnat pruta ner den om jag tänkt på att kolla dom lagrena som behövdes byta.
sen har jag bytt kamkedja som börja ta slut och kolven när jag ändå var igång eftersom jag inte visste hur långt den gått.
Enklast är nog att jämför med liknande hojar på blocket.
 
18k lät billigt. Det finns 5 st på blocket och dem ligger alla mellan 30-36k. Vet inte reg på dem men jag vill ha LV-reg. Dem är la lite dyrare?
 
Det är bara 1 av dem som är -03 och den ligger på 30k. Dem andra nyare. Upp till -07
 
Överpriser är det där. För dom pengarna bör du kunna få någon -09 / -10 iaf!!
 
Det är en jävla skillnad på 03 o 07.
För en 03a hade ja kunnat ge 23 för en riktigt fin.
 
En sån hoj har ju jag.

Kolla så att alla skruvar på bakdämparen faktiskt går att skruva på, för de brukar sätta sig och man får i princip byta hela skiten då.

Sen är det det vanliga, diverse lager, kolla efter repor i gaffelbenen och så att det inte läcker osv.
 
Det blir inget tyvärr då han inte ville lägga några pengar imellan. Jag som va så jävla sugen på dendär. Menmen så är det.
 
18k lät billigt. Det finns 5 st på blocket och dem ligger alla mellan 30-36k. Vet inte reg på dem men jag vill ha LV-reg. Dem är la lite dyrare?

Det var nog rätt vettigt pris för en välanvänd, repig och med okänt antal timmar på motorn (lär vara mellan 100 och 200) -03a =)

edit: ett tips är att skriva servicebok på alla hojar, men speciellt crosshojar som har högt servicebehov, lär höja andrahandsvärdet på dom markant.
 
Tänkte jag inte skall starta en ny tråd utan fortsätter här. Hur är det med en Honda CRF 450 -04 LV-reg. Välservad och ventilspelskontroll gjord nyligen. Nåt speciellt med den man skall kolla? Nåra speciella problem? Och vad är värdet på en sån?
 
Last edited:
Honda CRF450 HM som modellen heter är en fjullfjädrad motcrossmaskin som fått ett tystare avgassystem och lite mer elektronik.
Med andra ord en lätt och mkt potent racer som kräver service och kärlek därefter.
Har för mig att det är 4h som olje intervall på den.

Kolla att alla länkage är i ordning, försök bilda dig en uppfattning om hur väl servicen är skött (olja, kolv, ventiler, stötdämpar renoveringar, osv).
 
Crf är inte lämplig för gatåka om du inte har stor plånbok. På 1000 mil har du lagt hela inköpspriset en gång till på motordelar
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top