KTM 525 eller Yamaha 450f?

Nile

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
1993 honda Cr500
Hej!
Jag har frågat tidigare om KTM men nu jag är lite lur på Yamaha också.
Har en kompis som kör en Yamaha YZ 400f -99 och en som kör 426f -00. Vill självklart inte bli frånkörd av nån utav dom. Frånkörd, då snackar vi varken landsväg eller i skogen. Nu vill jag inte ha några svar avseende erfarenhet att köra etc utan det är bara erfarenheter om hojjarna jag är intresserad av. Kör en CR500 för tillfället.

Vad tror ni? Yamaha eller KTM?
Självklart är jag även intresserad av synpunkter på driftsäkerhet och servicekostnader.

Sen finns det säkert nån som har tankar om andra märken också, alla synpunkter är välkomna!

Tack på förhand!

du borde väl redan sitta på rätt bike om du inte vill bli ifrånkört ( rent prestanda mässigt )

ehe Ja det är klart, vi har provat dragit mot varann redan, Men är som sugen på att byta till en 4-taktare nu ändå, men nu till den stora frågan KTM eller Yamaha?... vad skulle ni köpa?
tack på förhand :)

Yamahan därför att den är lite ovanligare, går att få ruskigt snygg, längre serviceintervaller. Ktm för att den går bätttre(?) går också att få ruskigt snygg.
Själv suktar jag efter en Yamma som mellanhoj.
TeamBike_YZF450F-2006.jpg

Yamaha alla dagar i veckan.

Yamahamotorn har den mest stryktåliga o seglivade "racemotorn" i klassen 400-500cc fyrtakt.

Finns mkt yamagrejor på begagnatmarknaden.

En fråga i en tråd som passar, hur stor är skillnaden i effekt och hur hårt blir en wr 450 dragen av en 525?

En fråga i en tråd som passar, hur stor är skillnaden i effekt och hur hårt blir en wr 450 dragen av en 525?

ingen större skillnad. varierar från hoj till hoj.
men jag körde med en 525 idag, o ja märkte ingen större skillnad.

525 har mer vrid

jag har haft både en yamaha 450 -05 och har nu en ktm 525 -05.

allt beror ju på vad man vill ha för typ av efeckt, ganska livärdiga rent ur prestanda synpunkt om man ser över de stora hela. ktm:en har mycke bättre botten medans yamahn har bättre "tryck" i topp rgistret, själv gillar jag ktm:en bättre till gat åka men yaman bättre på bana. även om yaman har längre mellan ventil service så är ktm:en bus lätt att ställa ventilerna på ist, och en till skillnad mellan dom båda är ju att ktm:en har en 6 växlad låda(exc).

rent generellt så tror jag ktmen har billigare delar och skulle man bli less efecken så finns ju en hel den trim på beg marknaden till dom åxå

du kommer då inte bli av hängd av en 426:a med varken 450in eller 525an. för jag har en kompis som har en 426 och bevisligen så hänger dom inte med 525an:D (på gata)

Last edited:
jaha okej låter intressant! Det låter som en bra hoj 525 an också, eftersom att jag är ute efter vrid också så låter det lockande, men sen vet man ju också att yamaha har jävligt politlika motorer så det kommer nog bli ett svårt val :)

Hur är skillnaden mellan ktm och yamaha när man ställer ventilerna då? yamaha har jag gjort sätt hur man gör, men ktm med sina "rattar".... eller vare nu va?

tack på förhand!

jaha okej låter intressant! Det låter som en bra hoj 525 an också, eftersom att jag är ute efter vrid också så låter det lockande, men sen vet man ju också att yamaha har jävligt politlika motorer så det kommer nog bli ett svårt val :)

Hur är skillnaden mellan ktm och yamaha när man ställer ventilerna då? yamaha har jag gjort sätt hur man gör, men ktm med sina "rattar".... eller vare nu va?

tack på förhand!

istället för shimsbrickor så är de skruv justering på ktm:en

Att byta olja, filter och justera ventiler tar inte mer än 2h. Och då har man hunnit strula med en borttappad skruv och dricka kaffe...

jaha det lät fan riktigt bra med skruvar istället för shimsbrickor ! Kanske får satsa på ktm en då, bara priset som far iväg lite på exc modellerna iaf, hur mkt kostar ett kitt med 6 växlad låda om man skulle köpa en sx för att dom är billigare.. någon som vet? Eller är det bara ovärt att köpa en SX modell och peta i 2 extra växlar...? jag har varken MC kort så jag bryr mig inte om vad som är lagligt eller olagligt jag ska bara köra med den överallt... ja som sakt så har jag ju ingen koll på nånting i stort sett är bara allment virrig nu när man ska börja tänka på köp, så kom gärna med lite förslag, det är intressant att höra.

tack på förhand :)

Har ägt en yamaha wr450 -03 och nu en ktm 525 -04. Instämmer med de andra i tråden, prestandan känns ganska likvärdig, men 525an har bättre botten. När vi körde "rakt-fram-åka" på barkaby flygfält i somras så körde jag min dåvarande wr mot 2 st 525or. Halkade efter ett par meter i starten, vet inte om det berodde på en dålig start av mig eller på lägre effekt, men avståndet var konstant resten av sträckan till "mål".

Gillar båda hojarna väldigt mycket! Har bara kört gata med 525an hittills, så jag kan inte jämföra hur dom är på bana. Men om man kör enbart gata så föredrar jag 525an!

//Robin

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...