KTM 525 dräneringshål i topplock?

detached

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2006
Hoj
Ktm 660 och 525
Hej! Jag har sökt i olika forum och manualer/handböcker, men inte hittat nått om detta.

Har skaffat en 525a -05 för nån vecka sen, och efter lite körning så läcker det ur två hål i topplocket. Ett hål bakom vattenpumpen och ett på andra sidan toppen.

2.jpg

1.jpg

Jag antar att det på ena sidan är nån packning runt kamaxeln vid vattenpumpen som är lite kass, stämmer det?
Vad är det som får det att läcka på andra sidan?
Är det bara att köra och hålla koll på oljan, eller måste jag ta ut motorn och dela på toppen, spräcka kamkedja osv?
Tänkte att man kanske kan åt det genom att ta bort locket på vattenpumpen och dra ut packningen runt kamaxeln, men det är väl för lätt antar jag.. :)

Jag vågar nästan sätta min byxor på att det hålet är ett avrinningshål från tändstiftet. Alltså ett hål som leder bort vatten från tändstiftet.

Hmmm.. ok. Inte helt omöjligt. Körde faktiskt igår när det började spöregna.
Då är det väl ingen fara med det hålet.. ska gå och testa med lite vatten.

Så frågan är väl om jag måste dela toppen eller inte för att få det att sluta läcka olja ur hålet bakom vattenpumpen

Jag råka ut för en spricka från vattenmanteln till avrinniningshålet - märkte inte heller av det då det regnar hela tiden.

Så jag tog av toppen och utförde en haverianalys som pekade på att sprickan gick från vattenmanteln till dräneringstunneln.

Jag spola ur kanalen med tsprit, borra runt med en liten stålborste,spola ur ännu mera med tsprit.
Tryckte sedan i Jbweld 300 graders.

Men det var på en annan mc än din http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=112088&page=42

Så helt omöjligt är det ju inte

Det där är ett dräneringshål för tändstiftet, inga bekymmer.

Dräneringshålet vid vattenpumpen, det är väldigt vanligt med läckage där, ju hårdare körning ju mer smörja :D Vet dock inte om det är skadligt!? Har problemet på min nuvarande samt hade på min gamla 525...

Är inte det där dräneringshålet som man skall plugga om man vill djävlas med någon?

Håll koll på oljan. När det läcker mycket så ta isär å byt pboxar o packningar.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år