KTM 525 dags för storservice?

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Torde väl finnas dom här som kör KTM EXC/MXC/SX som börjar på att ha kört över 90 timmar och är noga med att serva grejerna!?

Min 525:a har gått lite drygt 90 timmar och dagen för den stora servicen börjar väl närma sig, enligt boken skulle det väl egentligen ha gjorts vid 45 h. har ju självklart skött oljebyten och ventjust. noggrant (ca 10-12 h)

Hur länge har ni andra kört innan ni bytt ramlager, kolv osv på era hojar. Enligt han jag köpte hojen av som är KTM handlare (han hade haft hojen privat) är serviceintervallerna något överdrivna.

Så frågan till er som kört/skruvat mycket med era maskiner lyder:

Är det bara att köra ett tag till eller är det bara att låsa in sig i verkstan en helg med en låda nya delar och sätta igång!? :confused:

Jag hoppas på att det är bara å blunda å köra...
men seriöst....
Motorn går skitbra, finns ingen anledning att byta grejer om det inte går sönder.
Så länge du byter olja å kollar ventiler tror jag du har en bra snurra,
min bara går å går.
jag brukar kolla ventilspel, men den blir inte mkt sämre nu. Dessutom är den så in i H-E lättstartad...
(Har en 520, men samma motor)
Jag är bara ganska noga med oljan, den protesterar aldrig...
Ju mer motorn går, desto mer sällan behöver man justera ventilerna, säger folk. Jag tror på det, verkar iaf så.
Hoppas Din går lika jävla bra som min.... verkar outslitlig fakiskt!

Det är bättre att byta slitagedelar typ kolv i tid så slipper man motorhaveri.

Har för mig att kolven ska bytas vid 90-100 timmar.

det är ju det som är lite lömskt med fyrtaktarna, dom går skitfint i 2-3 säsonger och allt verkar kanonfräscht.
tills det plötsligt låter SKRAMMELIBANG och så har vevstaken gått av...
det kommer garanterat kosta mer än en storservice.

Jösse skrev:
Har för mig att kolven ska bytas vid 90-100 timmar.

Jorå kolven ska bytas vid 90 timmar men seriöst vet jag ingen som gjort det. Pratade med en enduro "elitåkare" som sa att han kanske skulle ta och mäta upp kolven vid 100 h....

Det var ju nästan dom här svarane jag väntade mig. dvs vissa säger he är bara å kör och andra tycker man renovera :)

Men är det nån här som har plockat ner en motor på en 250-525 exc. Tycker att det ser ganska lindrigt ut i boken förutom att man måste dela kamkedjan och nita om den (sånt känns alltid olustigt att göra själv) ?

Har läst om hojar som gått över 1000h på ktmtalk utan ngn renovering.
Vad jag förstått kan man stretcha storservicen till det dubbla alltså ca 180h om man kör på motionsnivå men man får ju tänka över lite hur man kör. Kör man ofta på fullgas och hojen står och kokar i surhål varannan dag så kanske det är dags vid 90h oavsett nivå på förare...

Sista säsongen jag åkte KTM (var dock en 450 men det är ju samma motor bara olika cc) Så åkte jag ca 100 timmar efter 80 så bytte vi kamkedja det är ju viktigt att den är sjyst dessutom kostar den bara några hundringar. I samma veva så hade vi ju ändå motorn isär så vi bytte ringar slipade ventiler och bytte ramlager. Inget va detta var ett måste men åker man på lite nivå så måste man ha bra grejer. Skulle tro att kolv och stake håller åtminstånde 200 timmar utan problem.

jra_racing skrev:
Sista säsongen jag åkte KTM (var dock en 450 men det är ju samma motor bara olika cc) Så åkte jag ca 100 timmar efter 80 så bytte vi kamkedja det är ju viktigt att den är sjyst dessutom kostar den bara några hundringar. I samma veva så hade vi ju ändå motorn isär så vi bytte ringar slipade ventiler och bytte ramlager. Inget va detta var ett måste men åker man på lite nivå så måste man ha bra grejer. Skulle tro att kolv och stake håller åtminstånde 200 timmar utan problem.

Tack för svaret!

Gick den som Motard då eller? skulle tro att det sliter ganska mycket mer än vad min slits då jag har den främst till att puttra omkring i skogen/på isen på motionsnivå!

Nä jag hade den och körde enduro på tränade väl lite cross också men det var i skogen den gick. O jag är väl klassad som elit åkare så... Men det där med att byta kolv ´vid 100h är skitsnack mär upp kolven så ska du få se att den är ok

jra_racing skrev:

Hur omfattande reparationer bör man göra efter 200h då?

Bör man byta kolv och stake?

Alla lager, packningar, tätningar, kamkedja hade jag väl tänkt byta iaf...

Man vill ju va på den säkra sidan...

/Johan

Efter 200 kanske man bör byta främst staken då man inte riktigt vet hur den mår och det blir dragspänningar och skit kolven är ju bara att mäta upp är den sliten byr är den ok kör vidare annars är det väl slitgrejerna kamkedja ringar och lager det är ju inte så mycket pengar om man enbart behöver göra detta 1ggr per säsong

D-MAN 660 skrev:
Ha ha... av dig kanske.. "mannen" innan då e han lugn i skogen...hehe

Äh vaddå han kör ju som en kärring i skogen *host*

Jo det var det jag menade med halva livstiden :)
Dock tror jag inte ens han behöver plåga en 525:a allt för hårt i skogen trots att det går fort!

Ramlager skar på min efter ca 90 timmar.
Jag bytte alla lager och satte dit ett 540-kit.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back