Ktm 525/520

Jag har sett pappret men är halvskeptisk till bröderna hörbergs (bänkfirman) :näsblod

F.ö har en slö dr650 från tidiga 90-talet över 50Nm så 70Nm skulle iaf jag kunna köpa

Last edited:
jag hade helsystem och öppnad luftburk på min 525.. 52,nånting hästar o 70nm
fråga killen som är ägaren om bevisen... jag personligen bryr mej inte så jävla mycket vad folk tror
Frågade ju dig. Vem annars ?
Jag bryr mig inte heller så mycket om vad folk tror, mer vad dom vet...
/u

Jag har sett pappret men är halvskeptisk till bröderna hörbergs (bänkfirman) :näsblod

F.ö har en slö dr650 från tidiga 90-talet över 50Nm så 70Nm skulle iaf jag kunna köpa
Berätta gärna vad du vet om hojen/mätningen/firman.

50 Nm på 650 cc är 77 Nm/l, ungefär vad Volvo hade på 50-talet, inget konstigt med det.
Men 70 Nm på 510 cc är en helt annan femma, ungefär det dubbla. Förefaller alltför bra för att vara sant.
Se dig omkring på moderna motorer får du se.
/u

Last edited:
Försäkringen kan nog slå mellan 2 - 4000/år beroende på reggning. /u

För mig som 18-åring med en 525:a reggad på 11 kw går en halvförsäkring på en bit över 6000/år.

annars en riktigt kul hoj! + i kanten till KTM för mycket korta leveranstider om man beställer delar av dom! :)

Bänkade min vid Ebos. Lite mer verkliga siffror!

Max hp 51,31
Max Nm 55,87

KTM 525 EXC - 06 Modifierad med 540-kit samt akrapovic helststem...

Bänkade min vid Ebos. Lite mer verkliga siffror!

Max hp 51,31
Max Nm 55,87

KTM 525 EXC - 06 Modifierad med 540-kit samt akrapovic helststem...

Jag hade en crf 450 -05 innan me bara slipon + öppnad luftburk, körde aldrig den i bänk men har fått info att det ligger på ca 55hk på hjulet. Stämmer det tro? 51 hk i en 525 me 540-kit o helsystem tycker inte jag verkar så imponerande i så fall, trodde de hade mer.. men sen kan det ju som sagt skillja en hel del beroende på vilken bänk man använder.

Jag hade en crf 450 -05 innan me bara slipon + öppnad luftburk, körde aldrig den i bänk men har fått info att det ligger på ca 55hk på hjulet. Stämmer det tro? 51 hk i en 525 me 540-kit o helsystem tycker inte jag verkar så imponerande i så fall, trodde de hade mer.. men sen kan det ju som sagt skillja en hel del beroende på vilken bänk man använder.

en hoj med 540 kit går lite sämre motormässigt. märks på bana.

70 Nm på en 510 cc tror jag inte på förrän jag ser det. Blir 137 Nm/l. Spec otroligt om
det är en bakhjulssiffra. Bike mätte upp en 525 exc till 49 hk v 7250 varv.
Innebär 47 Nm vid det varvet. Att den skulle ge 47 % mer max.vrid låter inte troligt.
Men upp till bevis isf. Åligger den som hävdade det att visa det, iaf göra det troligt.

Till trådstartaren kan man bara säga dom går utav h-e. Ska servas ofta men överkomligt om man gör det själv.
Försäkringen kan nog slå mellan 2 - 4000/år beroende på reggning.
Soppaförbrukning helt beroende på körsätt, .7 - 1 l/mil kanske.
/u

Ok, jag hade tänkt att ha den på farsan

Visst skiljer det från bänk till bänk,men kör du Hondan i samma bänk som den här 540:in kan jag lova dig att den inte kommer att ge några 55hk på hjulet iallafall.

Ok, jag hade tänkt att ha den på farsan
Även om det inte är nån ide ?
Dvs. kolla först om det är nån vits med det. Sen kan det vara vissa nackdelar oxå.
Ibland inte samma självrisk etc om nån annan än ägaren olyckas med den.
Ska man trixa o konstra så ska det åtminstone vara nån vinst med det.
/u

Bänkade min vid Ebos. Lite mer verkliga siffror! Max hp 51,31 Max Nm 55,87
Vet du möjligen vid vilka varvtal oxå ? Framförallt f max.vrid då.
(Antar toppeffekten ligger runt 7200 rpm).
/u

Last edited:
en hoj med 540 kit går lite sämre motormässigt. märks på bana.
Nja, det gör den nog inte. Jesses 540 hade SXS tändning och annan kam samt helsystem akra, den gav 63hk på bakhjulet. Jag på min CRF vs jesse på hans 540 var ganska lika i raktfram-kamp. Då vägde jag 20-25kg mindre än honom också + att hondan är lättare än ktmen.

Jag TROR att Hondorna ger mellan 45 och 47hk i standardformat, på bakhjulet alltså.

Blev lite sugen på trimma Aprilian men man bör väl prova först och se hur långt de 59 hästarna räcker :tummenupp

Last edited:
Nja, det gör den nog inte. Jesses 540 hade SXS tändning och annan kam samt helsystem akra, den gav 63hk på bakhjulet. Jag på min CRF vs jesse på hans 540 var ganska lika i raktfram-kamp. Då vägde jag 20-25kg mindre än honom också + att hondan är lättare än ktmen.

Jag TROR att Hondorna ger mellan 45 och 47hk i standardformat, på bakhjulet alltså.

Blev lite sugen på trimma Aprilian men man bör väl prova först och se hur långt de 59 hästarna räcker :tummenupp

dom två hojar jag sett med 540 kit på var vanliga 525 exc... den ena med helsystem... ingen annan tändbox o sådär. o dom gick i mina ögon sämre än en "vanlig" 525 utan 540 kit.

dom två hojar jag sett med 540 kit på var vanliga 525 exc... den ena med helsystem... ingen annan tändbox o sådär. o dom gick i mina ögon sämre än en "vanlig" 525 utan 540 kit.
Kanske för att exc har annan trimning än 525 smr/sx :tummenupp Dom e garanterat starkare än vanliga 525exc.

Även om det inte är nån ide ?
Dvs. kolla först om det är nån vits med det. Sen kan det vara vissa nackdelar oxå.
Ibland inte samma självrisk etc om nån annan än ägaren olyckas med den.
Ska man trixa o konstra så ska det åtminstone vara nån vinst med det.

Ok vi får se hur det blir, kanske ska den på mig iaf då

Nja, det gör den nog inte. Jesses 540 hade SXS tändning och annan kam samt helsystem akra, den gav 63hk på bakhjulet.....
Ledsen Olle (Jesse), men vilken j-la glädjebänk den var körd i. Ejdehages herrejösses-613 från förra året, som Hamar kör i år, bänkar där i krokarna så........

.

Ledsen Olle (Jesse), men vilken j-la glädjebänk den var körd i. Ejdehages herrejösses-613 från förra året, som Hamar kör i år, bänkar där i krokarna så........

.

Underligt, jag vet av minst en 613(är det inte 630 kanske?) som gått i årets upplaga som bänkat 68hk. Det var peter granath som hade jesses 540 innan och det var han som bänkade den, så jag vet inte hur mycket off den var.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...