KTM 520 E-reg till LV-reg

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Har på g en E-reggad sx 520 -02, ganska ombyggd med 6 vxl, elstart, motardhjul, både exc och sx-ljuddämpare, mm.
Har sökt här på forumet och kommit fram till att man helst ska ha ett intyg el. likn. från tillverkaren för att kunna enkelt LV-regga en E-reggad mc.
I övrigt är det så vitt jag fattar mest bullernivån och bromskontakter, mm som ska ordnas.
Är det nån som vet hur man går tillväga för att få tag på detta intyg?
Finns det överhuvudtaget till SX:en? (går den LV_regga?)
Skulle verkligen uppskatta alla typer av tips om detta!
Står i startgroparna på väg söderut för att hämta den... bråttom, bråttom

Ring till husaberg sverige? Jag hade ett intyg från dem när jag köpte min ktm625sm -02

Har själv funderat på detta...

Det borde väl bara vara att släcka det dispenser som finns för e-reg på regbeviset. Typ blinkers, hastighetsmätare eller vad det nu kan vara.

Själv har jag ingen dispans på ljudnivån för min e-reggade Husa vilket borde betyda att jag inte behöver några intyg vid LV-reggning??

När hojjen för första gången lämnade butik så ska det medfölja papper på den om det går att lv-regga den! Ring ktm och kolla om den är färdig för
lv-reggning, eller om ägaren har några papper på den?
Mvh Petter
Ps: riktigt bra pris på den! Är själv lite sugen.
Så passa dig så jag inte hinner före :)

Ok, blir att ringa Husaberg eller KTM...
Känner någon till en LV-reggad sx över huvud taget?
Kanske bara är att glömma, men den är ju ändå som sagt E-reggad redan...

Jag hade samma planer men jag var för lat! Det var också en 520Sx men den var ej E-reggad så det kanske är lättare för dig. Jag pratade med en dam på Ktm och hon kunde skicka papper på hojen men det fanns inga uppgifter om bullernivån. Pratade med bilprovningen och dom sa att man måste göra ett förbifartsprov eller vad dom nu kallade det, och det görs inte på alla stationer. Men annars skulle det tydligen inte vara omöjligt att få igenom hojen, bara montera på massa prylar typ lampor kedjeskydd tuta hastighetsmätare blinkers mm.

fråga just det idag på lelles...köper du en e-regad tex525 för du med papper som bara är att skicka in å vipps så är den lv-regad skulle visst inte kosta nått heller...det svaret fick jag men var på en sprillan 525a
-peter

Det är just förbifartsprovet som är problemet.....Gissar att det är orsaken till att ktm husa m.fl. är lv-reggade/typade m runt 15 kW. Att det oxå ger låg f-klass är en annan historia.
/u

OK.
Det här låter som en utmaning.
Men om man alltså förutom pyntet sätter på en fugge + luftfilterlock från en exc (i strypt utförande) samt tar exc:ns ljuddämpare, full med barbapapa så man har den i samma utförande som en exc "ska" vara, då borde det mest vara bullerbekymmer såvitt jag kan se.
Effektsänkning är tydligen ett måste iaf. exc:n är väl reggad runt 22 hk el nåt sånt, medan sx:en ligger runt 57, enl. en KTM-handlare.
Fast det är klart att det ska vara nåt mer, det är det ju alltid.
Har iaf ringt KTM nu, de hör av sig senare, då kanske jag får veta lite mer.
Tack för alla svar hittills.

[edit:]
Ok, har nu snackat med en KTM-expert.
Han säger att det är en sabla massa joobb att få den LV-reggad (vilket vi redan visste), men även en stor kostnad, främst iom förbifartsprovet osv.
Han trodde att förutom delar kunde det röra sig om mellan 7-10k för att LV-regga den, bara testkostnader.
Så då vet man det.
Det kan ju alla ta del av.
Nu är det mao en moralfråga hur man ska göra. $-fråga är det knappast längre, jag har då inte råd.

Last edited:
Vadå 10 tusen? Vad kostar en reg-besiktning?

Delarna kan du ju meka billigt själv... Blinkers kan du hitta på skroten, backspegel likaså, cykeldator för 200:-, lampa till den, buttplugg till ljuddämpen, tuta=klämtuta från en cykel, osv.osv... gäller att vara öppen för sk. fulmek om man vill regga in en enduro... Hehe

/ZZZZzzzzz

Edit> Sen har du ju alla delar som behövs för framtida inreggningar också... Tänk på det!

jesseboy skrev:
OK.
Det här låter som en utmaning.
Men om man alltså förutom pyntet sätter på en fugge + luftfilterlock från en exc (i strypt utförande) samt tar exc:ns ljuddämpare, full med barbapapa så man har den i samma utförande som en exc "ska" vara, då borde det mest vara bullerbekymmer såvitt jag kan se.
Effektsänkning är tydligen ett måste iaf. exc:n är väl reggad runt 22 hk el nåt sånt, medan sx:en ligger runt 57, enl. en KTM-handlare.
Fast det är klart att det ska vara nåt mer, det är det ju alltid.
Har iaf ringt KTM nu, de hör av sig senare, då kanske jag får veta lite mer.
Tack för alla svar hittills.

[edit:]
Ok, har nu snackat med en KTM-expert.
Han säger att det är en sabla massa joobb att få den LV-reggad (vilket vi redan visste), men även en stor kostnad, främst iom förbifartsprovet osv.
Han trodde att förutom delar kunde det röra sig om mellan 7-10k för att LV-regga den, bara testkostnader.
Så då vet man det.
Det kan ju alla ta del av.
Nu är det mao en moralfråga hur man ska göra. $-fråga är det knappast längre, jag har då inte råd.

Last edited:
Visst, grejor går ju sätta dit, delarna kostar knappast en förmögenhet.
Det han menade vara att cykeln kräver en massa andra kontroller än en exc som är E-reggad eftersom det är en sx som blivit E-reggad.
Problem med intyg, effekt osv.
Därför måste de göra andra tester än om man tar en moppe som från början är E-reggad och ska LV-regga den.
Om någon vet annat så säg gärna till, man ska ju som bekant inte svära på handlarens ord.

Problemet blir att dem inte har fordonsdata i sina datorer,exc levereras med ett CoC intyg (helhetsgodkännande) så där blir det inte tal om något annat än en lv-reg. Det bästa för dig hade ju varit att låna en exc och flytta över hans crap...glöm inte trottelstoppet och täcklocket på luftburken samt ljuddämp...sen kan du ju roa dig med att försöka göra märken i en nysådd gräsmatta för hojen leverera inte kraft nog att ta sig över en vardagsrumströskel. Regbes skall med vägning kosta 1700:- och förbifartsprovet samma,skall kolla närmare under dagen.Glöm inte heller kedjeskyddet och dubbelduktigt smord kedja,oftast är det inte avgasljudet som ställer till det utan transmissionsljud...

Jag reggade min sx i höstas!

det går bara att e-regga dock! men varför ska du ha en massa krimskrams på hojjen som blinkers m.m.? du får ju ändå helförsäkra den(4100:-/år, helförs). Buller nivå förvifart är busenkelt. Tog av min sx dämpare la litet galler i och proppade i lite ståltrassel som man anv. när man diskar tallrikar m.m. finns i vilken matbutik som helst. Vips är bullernivån ok. Ett batteri för 200:- i burken. LÅnade kåsa ljus fram (allt godkänt är fult, tyvärr) bromskontakt, kabelsats färdig med strömbrytare kontakter m.m.
Ringde KTM agenten i Örebro och sa att jag ville ha ett intyg kom dagen efter. Skickade ett till vägverket så fick jag no.plåt hem och en kopia till Bilprovningen. Tror allt gick på ca 4000:-. Sen är det bara att fixa SVEMO licens alltid vara "på väg till tävling eller träning".

SMoto skrev:
det går bara att e-regga dock! Buller nivå förvifart är busenkelt.
Sen är det bara att fixa SVEMO licens alltid vara "på väg till tävling eller träning".
1) Bara så jag fattade dig rätt: har du gjort förbifartsprov f e-reg ?
2) på Svemos hemsida står det tävling/träning organiserad av Svemo-klubb; nån som kan peka ut vad just 'svemo organiserad' kommer ifrån ? (svemo vägrar svara). Det måste ju isf stå in nån juridiskt giltig bestämmelse.

Kontentan hittills är att sx (av allt att döma) bara går att e-regga (beroende på trubbel att klar lv-bullerprovet ?)
Och exc bara lv-regga (varför ?)

Undrar om jag inte är mer förvirrad än innan iaf....
/u

ulf_lundin skrev:
1) Bara så jag fattade dig rätt: har du gjort förbifartsprov f e-reg ?
2) på Svemos hemsida står det tävling/träning organiserad av Svemo-klubb; nån som kan peka ut vad just 'svemo organiserad' kommer ifrån ? (svemo vägrar svara). Det måste ju isf stå in nån juridiskt giltig bestämmelse.

Kontentan hittills är att sx (av allt att döma) bara går att e-regga (beroende på trubbel att klar lv-bullerprovet ?)
Och exc bara lv-regga (varför ?)

Undrar om jag inte är mer förvirrad än innan iaf....
/u

Klubb som är med i SVEMO. Finns ju "privata" motorklubbar och dessa är inget som SVEMO organiserar.

Undrade mer i vilken (lag)text det står att det måsta vara 'av svemo ansluten klubb organiserade träning/tävling'. Deras hemsida är knappast lagtext.
/u

jag gjorde inte något förbifarts prov, bara buller. Har inte gjort det tidigare med bl.a YZ426. Inte heller någon annan jag känner. Själv tycker jag nog att man ska köpa en LV-reggad hoj på en gång om man måste ha det annars blir det för dyrt och bökigt att göra det själv.

När jag köpte husan fanns 2 papper med. Ett för E-reggning och ett för vanlig LV-reggning. Man fick välja själv hur man ville ha den reggad och skicka in det papperet. Tror inte besiktningen blir problem heller bara för att den är ostrypt. Dels ska den inte in för besiktning förrän Juni -07 enligt de nya reglerna och skulle det bli strul får man väl proppa svinto i ljuddämparen.. :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman