Ktm 450sx -03? Ktm 525sx -03?

Jonte B

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
Ktm 505 sx-f
Hejsan!

Är helt ny här och har smygläst en hel del här och sökt genom allt jag kunde hitta på dessa maskiner, har hittat en del men inte riktigt raka och fina svar för många svarar olika men mina frågor är:

Jag har skall köpa en ny cross till nästa säsong, och vill ha 4-takt och ganska stor för jag kör bara för det är roligt och ja

så har jag nu en ktm 125 exc från -98 och den känndes väll rolig i början men nu tycker jag den känns bara sur och slö

men eftersom att jag är väldigt nöjd med Ktm i övrigt med reservdelar och hur pass lättmeckat det är så kommer jag stanna helt klart i Ktm träsket :)

har kollar på både 450sx -03 och 525sx -03

men vilken passar mig bäst egentligen? har inte kört någon av dom än men jag kör bara på tighta och tekniska crossbanor och känns inte som jag behöver det extra vridet där är i en 525sx men har hört att det är en bättre maskin i sig själv??'

har även förstått att 450sx har problem med topparna på 03orna och kommer givetvis köpa en med 04ans topp

men har 525an samma problem? ser inte någonstan att det står 525sx -03 med -04 topp

jag vill ha en hoj med gott med ös i men ska även vara lätt att hantera på en teknisk bana, så egentligen känns det som 450sx är det självklara valet, men det som oroar mig är att folk säger att 525an är en mycket bättre maskin i sig själv, stämmer detta och isf vad är det som är bättre?

kommer man kanske att tröttna på effekten i en 450 snabbt och ångra sig kanske att man inte köpte en 525?

ja lite allmän info från er som har koll på detta hade varit kanon :)

Tackar så mycket på förhand

///Jonte

Last edited:
Det skiljer bara ett fåtal hästar mellan 525 och 450. Men varför köpa 450 när man kan köpa 525? 525 har mer vrid och är mer allround.

Jag hade i ditt fall köpt 450 då 525an inte är nån hoj man viker ut bara sådär. Visst den är starkare och mer allround men vafan, du ska köra på bana? Och varför ska man då ha en som är allround? Nej, enligt egen erfarenhet så är det 450 som passar bäst till det du ska använda den till.

då tackar vi så mycket för det svaret :)
ja jag brukar maskinen bara på crossbanor, kommer väll köra en och annan gång i enduroskogen här också men för dom få tillfällena gissar jag på att den funkar fint där :)

det lutar väldigt mycket åt en 450 nu.
men om här e någon som har fler invändningar så bara skriv dom!

all info e kanon

MVH

nu har jag precis snackat med en polare som är gammal Sm mästare i Cross, och han rekomendera 525sx -04 då -03 var ett problem år för Ktm sa han och 04orna var mycket bättre, jo nog tusan ska dom va det när dom ligger 10.000kr dyrare ungefär :P

men så sa han även att jag skulle nog klara mig bra med en 03a då jag inte ska tävla och sliter inte på grejerna på samma sätt som han en gång gjorde när han körde.

så ja alla säger olika bud, jag får nog ta och försöka bilda mig en egen uppfattning, men svårt när man inte har något mer än en äldre 125 att relatera till, då känns nog fan det mesta kanon :P

MVH

nu har jag precis snackat med en polare som är gammal Sm mästare i Cross, och han rekomendera 525sx -04 då -03 var ett problem år för Ktm sa han och 04orna var mycket bättre, jo nog tusan ska dom va det när dom ligger 10.000kr dyrare ungefär :P

men så sa han även att jag skulle nog klara mig bra med en 03a då jag inte ska tävla och sliter inte på grejerna på samma sätt som han en gång gjorde när han körde.

så ja alla säger olika bud, jag får nog ta och försöka bilda mig en egen uppfattning, men svårt när man inte har något mer än en äldre 125 att relatera till, då känns nog fan det mesta kanon :P

MVH
Står en 03:a 525 SX hos Superbike

Problemen som KTM hade med årsmodell -03 var titanventilerna i 450 SX:ens topp där materialet i en leverans ventiler var för dåligt och ventilerna gick av med otrevliga följder för ägaren. Mig veterligen var dock KTM relativt frikostiga med reparationskostnaderna för dessa haverier och jag tror de flesta ägarna inte behövde betala speciellt mycket ur egen ficka. 525:an hade ventiler i rostfritt och hade alltså inte detta problem.

Jag har för mig att första laddningen 525:or (osäker på om det var förserie-exemplar eller första omgången hojar till kunder) hade en tändning med högre varvtalsspärr vilket gjorde att om hojen övervarvades i en nedförsbacke eller i landningen efter ett hopp fanns det risk för att ventilerna kunde slå i toppen med likartat otrevliga följder för ägaren. De sista 1000 varven var dock rena övervarv så alla ägare som redan fått hojen fick byta tändning kostnadsfritt (var inte så många) och alla hojar som inte levererats ännu fick en ny tändning med varvtalsstoppet på 9500 istället för 10500 som de första. Om jag inte minns helt fel är Kokusan den nya tändningen med lägre varvtalsstopp.

En 525:a är en brutal crosshoj som kommer att köra slut på dig bara på några varv om du inte är en duktig och van förare. Är det dessutom en tight bana kommer det feta mellanregistret att vara direkt jobbigt för dig eftersom du bara behöver nudda vid gasen för att hojen ska skena iväg. Om du oftast kör på en öppen och jämn jordbana med långa, svepande kurvor är 525:ans motor en oslagbar upplevelse men på de flesta andra typerna av banor blir den direkt jobbig. 450:n är lite hetsigare i och med att den är mer kortslagig än 525:an och har mer ketchupeffekt i registret, det vill säga lite lugnare mellanregister men rusar sedan på duktigt när varven ökar.

Är du nybörjare skulle jag snarare titta närmare på KTM:s 200 SX från samma årsmodell, en tvåtaktare i och för sig men den behöver mindre underhåll än fyrtaktarna, har samma chassi och låga vikt som 125:an men med betydligt bättre tryck i motorn.

Last edited:
Problemen som KTM hade med årsmodell -03 var titanventilerna i 450 SX:ens topp där materialet i en leverans ventiler var för dåligt och ventilerna gick av med otrevliga följder för ägaren. Mig veterligen var dock KTM relativt frikostiga med reparationskostnaderna för dessa haverier och jag tror de flesta ägarna inte behövde betala speciellt mycket ur egen ficka. 525:an hade ventiler i rostfritt och hade alltså inte detta problem.

Jag har för mig att första laddningen 525:or (osäker på om det var förserie-exemplar eller första omgången hojar till kunder) hade en tändning med högre varvtalsspärr vilket gjorde att om hojen övervarvades i en nedförsbacke eller i landningen efter ett hopp fanns det risk för att ventilerna kunde slå i toppen med likartat otrevliga följder för ägaren. De sista 1000 varven var dock rena övervarv så alla ägare som redan fått hojen fick byta tändning kostnadsfritt (var inte så många) och alla hojar som inte levererats ännu fick en ny tändning med varvtalsstoppet på 9500 istället för 10500 som de första. Om jag inte minns helt fel är Kokusan den nya tändningen med lägre varvtalsstopp.

En 525:a är en brutal crosshoj som kommer att köra slut på dig bara på några varv om du inte är en duktig och van förare. Är det dessutom en tight bana kommer det feta mellanregistret att vara direkt jobbigt för dig eftersom du bara behöver nudda vid gasen för att hojen ska skena iväg. Om du oftast kör på en öppen och jämn jordbana med långa, svepande kurvor är 525:ans motor en oslagbar upplevelse men på de flesta andra typerna av banor blir den direkt jobbig. 450:n är lite hetsigare i och med att den är mer kortslagig än 525:an och har mer ketchupeffekt i registret, det vill säga lite lugnare mellanregister men rusar sedan på duktigt när varven ökar.

Är du nybörjare skulle jag snarare titta närmare på KTM:s 200 SX från samma årsmodell, en tvåtaktare i och för sig men den behöver mindre underhåll än fyrtaktarna, har samma chassi och låga vikt som 125:an men med betydligt bättre tryck i motorn.

Visst är slaglängden lika på båda, det är vell bara borrningen som skiljer?

då tackar vi för den infon :)

dock kan jag tillägga att under 450cc är inte på tal då jag kört hondas 250f från 05 och tyckte inte det var så speciellt mycket roligare än min nuvarande 125a jag har alltid pysslat med saker på hjul och har väldigt lätt för att hantera det, har hållt på med cross från och till sen jag var 8år gammal men är på tok för stor för att vara en crossförare i tävlingsklass då jag är 195cm lång och väger 130kg, så något stort med mycket drag i låga varv är helt klart något som intresserar mig då 125an är tråkig då den behövs varvas som tusan

jag kör mest på välabanan här i hbg eftersom att den ligger nära till hands, den är 1600m lång och har sina utsräckningar men är väldigt teknisk till 75% av banan, snackade lite med jonte endahl och han sa att till mig skulle en 450 vara kanon men 525 skulle vara steget vassare, även så sa min polare som då är gammal sm mästare

men jag tackar så hemskt mycler för infon på hojjen, altså behöver man inte oroa sig för någon ktm sjuka på 525an verkar det som och det gör ju att man kan pusta ut lite :) dock hade jag inte köpt en 450 utan att den hade varit uppgraderad till 04an topp endå så men skönt att veta att 525an inte hade samma problem, ska fortsätta kolla runder vad som hittar sig in på blocket, är inte sådär vilt många 525or i den prisklassen jag tänkt, dock destofler 450, om det är positivt eller negativt har jag än inte kommit fram till hehe

Mvh
Jonte

Står en 03:a 525 SX hos Superbike

hittar inget på deras hemsida, vet du någon länk eller lite info samt pris på den?

MVH

Last edited:
Måste passa på och fråga också en grej

kollade på -02 Ktm 520sx

dom är rätt mycket billigare

men hur mycket bättre är egentligen en -03 525sx?
är det värt att lägga nästan 10k extra för att få en 03a och 5cc mer?

Vad tycker ni?

Mvh
jonte

kollade på -02 Ktm 520sx

Vad tycker ni?

Mvh
jonte

Modellnamnen bedrar dig. Det är samma motor i 520 och 525, den är på 510 kubik. Däremot är så gott som hela chassit och fjädringen ny på 525/450 SX till -03 och det nya chassit/fjädringen sades vara betydligt bättre än det tidigare. -04:an fick uppdaterat innanmäte i fjädringen och ett tyngre svänghjul i 525:an för att motorn skulle bli lite snällare. 525 SX:n fick ny bakram och plast till -04 om jag inte minns helt fel (samma som 450 SX hade året innan). De tester jag läst tyckte att -04:an var ytterligare ett par snäpp bättre än -03 som ansågs vara lite okänslig i fjädringen och att den understyr i svängarna.

Det viktiga när du köper en så pass till åren kommen fyrtaktare är att den är väl underhållen och att all service har skett i tid och på korrekt sätt. Den driftsäkraste crossmotorn kan raseras fullständigt på relativt kort tid om ägaren slarvar med skötseln samtidigt som en mindre driftsäker motor kan hålla betydligt bättre om den vårdas på rätt sätt.

Last edited:

kollade på -02 Ktm 520sx

Vad tycker ni?

Mvh
jonte
Det skiljer lite på motorn mellan 02 och 03.Annat vevparti,kamaxel och 39mm förgasare på 02.03.an är lite rappare i motorn.Köp den som verkar fräschast i förhållande till priset.Det är inga jätteskillnader mellan årsmodellerna.Om du nu inte tvunget måste ha den "nyare" sortens bakram och plast,då får du kolla efter en -03 450 eller -04 525 isåfall.

Modellnamnen bedrar dig. Det är samma motor i 520 och 525, den är på 510 kubik. Däremot är så gott som hela chassit och fjädringen ny på 525/450 SX till -03 och det nya chassit/fjädringen sades vara betydligt bättre än det tidigare. -04:an fick uppdaterat innanmäte i fjädringen och ett tyngre svänghjul i 525:an för att motorn skulle bli lite snällare. 525 SX:n fick ny bakram och plast till -04 om jag inte minns helt fel (samma som 450 SX hade året innan). De tester jag läst tyckte att -04:an var ytterligare ett par snäpp bättre än -03 som ansågs vara lite okänslig i fjädringen och att den understyr i svängarna.

Det viktiga när du köper en så pass till åren kommen fyrtaktare är att den är väl underhållen och att all service har skett i tid och på korrekt sätt. Den driftsäkraste crossmotorn kan raseras fullständigt på relativt kort tid om ägaren slarvar med skötseln samtidigt som en mindre driftsäker motor kan hålla betydligt bättre om den vårdas på rätt sätt.

okej okej, du verkar ha full koll på detta :P
ja det e ju svårt som tusan att avgöra om någon har servat crossen ordentligt, för många skriver bara ut det fast dom slarvat känns det som, så man vet inte riktigt vem man ska lita på i det läget, den kan ju låta kanon i motor och alting fast den är sliten som tusan så ja hmm

får kika runder lite till då ja :P hehe

Mvh

Det skiljer lite på motorn mellan 02 och 03.Annat vevparti,kamaxel och 39mm förgasare på 02.03.an är lite rappare i motorn.Köp den som verkar fräschast i förhållande till priset.Det är inga jätteskillnader mellan årsmodellerna.Om du nu inte tvunget måste ha den "nyare" sortens bakram och plast,då får du kolla efter en -03 450 eller -04 525 isåfall.

okej okej

ja för en 520sx från -02 ligger på runt 23k och går garanterat ner till runt 20k, men frågan är om det inte är en lite gammal maskin endå, om man tänker så som man själv brukar en cross på banan, så har dom gjort med den i typ 5 år det känns ju inte som det är att lita på, skulle nog helst vilja ha en 04-05 pga av just att den är nyare men dom är så grymt mycket dyrare än vad jag kommer att ha råd med i vinter

MVH

Vad blev det nu för hoj då?

Ja om någon undrar vad det blev för någon som blev det faktist en KTM 520sx -02

som verkar ruuuuskigt fräsch och fin på alla sätt och vis :) och till ett helt fantastiskt pris :P

ska hämta den den 27e denna månad så det ska bli kanon trevligt :)

återkommer med rapport när jag piskat lite med den :P dock blir det inte på bana förens nästa säsong :'( lokala banan har stängt pga banarbete :(

men men det får bli lite grustag etc etc

MVH
Jonatan

Last edited:
Ja om någon undrar vad det blev för någon som blev det faktist en KTM 520sx -02

som verkar ruuuuskigt fräsch och fin på alla sätt och vis :) och till ett helt fantastiskt pris :P

ska hämta den den 27e denna månad så det ska bli kanon trevligt :)

återkommer med rapport när jag piskat lite med den :P dock blir det inte på bana förens nästa säsong :'( lokala banan har stängt pga banarbete :(

men men det får bli lite grustag etc etc

MVH
Jonatan

Grattis då =) Du kan ju alltid ta ner den till Enduroskogen om du tvunget vill rasta den, fungerar ju att åka där med.

Grattis då =) Du kan ju alltid ta ner den till Enduroskogen om du tvunget vill rasta den, fungerar ju att åka där med.

Tackar Tackar :)

det går iofs va, men där är ingen av mina polare som åker hojj som vill köra i enduro slingan, sjävl tycker och också den är ganska lam, sen så gillar jag att brya växelpinnar,fotbroms,kopplingshandtag och handbroms handtag i den jevla skogen :P

ligger sådana från både moppetiden och även 125cc :P
dom satans rötterna gillar det :P

Mvh
Jonte

Jag vill bara skriva att jag har ägt både 450 och 525 och jag tycker inte att det är speciellt stor skillnad i hur lätta dom är att svänga med. Jag gillade 525'an mer på alla sätt faktiskt jämfört mot 450. Enda nackdelen med 525'an tycker jag är att man blir så jävla trött i händer och underarmar för att det är så gött vrid när man drar fullt.

Jag vill bara skriva att jag har ägt både 450 och 525 och jag tycker inte att det är speciellt stor skillnad i hur lätta dom är att svänga med. Jag gillade 525'an mer på alla sätt faktiskt jämfört mot 450. Enda nackdelen med 525'an tycker jag är att man blir så jävla trött i händer och underarmar för att det är så gött vrid när man drar fullt.

gött att höra att 525an är det bästa valet :P

hehe ja jag tyckte jag blev trött i armarna efter kört suzuki -03 250cc 2takt på bana :P bara för man var van vid 125an :P inget ös dvs
så det ska bli kul att slita ut händer och underarmarna lite med 520n :P

MVH

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP