Hans KTM450exc
Ny medlem
Hej, Någon som har information kring nedan?
När jag varmkörde min KTM450 EXC märkte jag hur det började slamra mer och mer i motorn, det lät som om det var något som var riktigt fel.
Efter mycket meckande vet jag nu vad som hänt, en lammel hade gått sönder, den låg i stortsätt i 5 bitar på sin plats i kopplingskorgen, men en liten bit hade lossnat och satt sig i oljepumpen, plastdrevet bakom kopplingskorgen som driver alla 3 oljepumparna (1 till växellådan och två till motorn) hade då förlorat 4 kuggar och all pumpar stod still, detta fick till följd att smörjningen uteblev och det blev missljud.
Lyckligtvis stod den på tomgång och jag var uppmäksam så motorn klarade sig.
Vilken livsfarlig konstruktion (för motorn) hade detta varit i tävlingssammanhang hade det säkert slutat med ett totalt motorhaveri, det finns inga varningslampor eller andra indikationer på att detta sker. Nu till mina frågor:
1, finns det någon oljetrycksindikator man kan montera på denna modell?
2, finns det något sätt att enkelt se om pumparna snurrar?
3, finns det metalldrev istället (jag förstår att plastversionen skall fungera som "brytpinne" men jag hoppas hellre på att pumpen maler ner tex lamellbiten istället).
Tacksam för svar och input
//Hans
När jag varmkörde min KTM450 EXC märkte jag hur det började slamra mer och mer i motorn, det lät som om det var något som var riktigt fel.
Efter mycket meckande vet jag nu vad som hänt, en lammel hade gått sönder, den låg i stortsätt i 5 bitar på sin plats i kopplingskorgen, men en liten bit hade lossnat och satt sig i oljepumpen, plastdrevet bakom kopplingskorgen som driver alla 3 oljepumparna (1 till växellådan och två till motorn) hade då förlorat 4 kuggar och all pumpar stod still, detta fick till följd att smörjningen uteblev och det blev missljud.
Lyckligtvis stod den på tomgång och jag var uppmäksam så motorn klarade sig.
Vilken livsfarlig konstruktion (för motorn) hade detta varit i tävlingssammanhang hade det säkert slutat med ett totalt motorhaveri, det finns inga varningslampor eller andra indikationer på att detta sker. Nu till mina frågor:
1, finns det någon oljetrycksindikator man kan montera på denna modell?
2, finns det något sätt att enkelt se om pumparna snurrar?
3, finns det metalldrev istället (jag förstår att plastversionen skall fungera som "brytpinne" men jag hoppas hellre på att pumpen maler ner tex lamellbiten istället).
Tacksam för svar och input
//Hans