kungen12321
Ny medlem
KOlVBYTE - HONA NICASIL CYLINDER?
Hej!
1.
Har en ktm 450 sxf-07 som jag ska byta kolvsats på. Det jag funderar över är om jag behöver hona cylindern? Den är nicasilbelagd. Inga grova repor dock ett par längsgående repor. Inget som man känner med fingret. Om man ska hona cylindern vilken metod ska man använda slippapper, honingsverktyg med slipklossar m.m och hur ska man gå tillväga?
2.
Har mätt upp dom nya kolvringarna i cylindern. kolvringsspelet ska vara enligt boken maximum 0,8mm för kompresionsringen och 1 mm för oljeskrapringen. Mätte dock upp spelet i cylindern och då var gapet 0,4 mm för kompresionsringen och 0,75 för oljeskrapringen. Är det för litet gap på ringarna och får man isåfall slippa upp ringarna? Stod inget i boken om hur litet gappet fick vara.Ska man ställa ringarna på något speciellt gradantal ifrån varandra och ska märket "n" på oljeskrapringen vara uppåt? Det är en weisco kolvsats.
Första motorn som jag total reparerar.
Tacksam för all svar och tips
Hej!
1.
Har en ktm 450 sxf-07 som jag ska byta kolvsats på. Det jag funderar över är om jag behöver hona cylindern? Den är nicasilbelagd. Inga grova repor dock ett par längsgående repor. Inget som man känner med fingret. Om man ska hona cylindern vilken metod ska man använda slippapper, honingsverktyg med slipklossar m.m och hur ska man gå tillväga?
2.
Har mätt upp dom nya kolvringarna i cylindern. kolvringsspelet ska vara enligt boken maximum 0,8mm för kompresionsringen och 1 mm för oljeskrapringen. Mätte dock upp spelet i cylindern och då var gapet 0,4 mm för kompresionsringen och 0,75 för oljeskrapringen. Är det för litet gap på ringarna och får man isåfall slippa upp ringarna? Stod inget i boken om hur litet gappet fick vara.Ska man ställa ringarna på något speciellt gradantal ifrån varandra och ska märket "n" på oljeskrapringen vara uppåt? Det är en weisco kolvsats.
Första motorn som jag total reparerar.

Tacksam för all svar och tips

Last edited: