Ktm 450 styrkrona/offset, hjälp!

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
Hej!
Har en 450 sxf som jag håller på gör om till rejsmotard, fått tag i en styrkrona som jag (tror) är 16mm i offset jämfört med (22?) som är original.

Tidigare ägar menar att han använde standard övre styrkrona(crosskrona), tillsammans med den nyare undre motardkronan.
Jag får inte ihop detta i huvudet.

När man ändrar offset, så bör man ju enligt mig behöva samma "lutning" på kronan över, som den undre? Eller tänker jag helt fel? :confused:

Är det så att den övre kronan är likadan oavsett vilken offset den undre har? Alltså att den övre bara håller gafflarna och den undre avgör lutningen..?

Jag är helt lost, kan någon vara vänlig att förklara detta haha?

För att förtydliga så är det alltså en undre motardkrona med 16mm offset som enligt säljaren ska passa ihop med en övre crosskrona, där den kompletta crosskronan är 22mm i offset.

Tack på förhand! :lol

Last edited:
Du ska ha samma offset på båda kronorna.
Sen ändrar du ingen "lutning" när du ändrar offset,däremot försprånget.

Du ska ha samma offset på båda kronorna.
Sen ändrar du ingen "lutning" när du ändrar offset,däremot försprånget.

Hittade inte riktigt rätt ord, men jag är med på hur du menar :lol

Det är alltså praktiskt taget, rent fysiskt, omöjligt att kombinera en övre 22mm med en undre 16mm?

Kollar man på kronor med justerbar offset, så ser det ju ut som att endast den ena är justerbar, medan andra delen ser ut att vara helt fast.

:3freak

Last edited:
Hittade inte riktigt rätt ord, men jag är med på hur du menar :lol

Det är alltså praktiskt taget, rent fysiskt, omöjligt att kombinera en övre 22mm med en undre 16mm?

Kollar man på kronor med justerbar offset, så ser det ju ut som att endast den ena är justerbar, medan andra delen ser ut att vara helt fast.

:3freak

Till HD-byggen och liknande brukar det finnas kronor med justerbar rake, alltså gaffelvinkel. Men då lutar man båda kronorna. Om du bara lutar den ena, eller bara offsetar den ena kommer du ha ett väldigt buckligt/krokigt yttre gaffelben innan du få ihop framgaffeln.

Till HD-byggen och liknande brukar det finnas kronor med justerbar rake, alltså gaffelvinkel. Men då lutar man båda kronorna. Om du bara lutar den ena, eller bara offsetar den ena kommer du ha ett väldigt buckligt/krokigt yttre gaffelben innan du få ihop framgaffeln.

Det är precis det jag vill få det till också, att det inte går.

Jag ska kika runt lite, jag antar att det finns kronor där man kan ha olika distanser i hålen som gör att det blir olika avstånd.

Det börjar klarna lite, jag måste ju missförstått säljaren helt.

Givetvis har jag två kompletta kronor, men det är bara så att jag ville försöka förstå hur han menade med att han hade använt "en av varje" liksom.. :va

Har inte ktm EXC en offsett justerbar övre gafelkrona. Vill minnas från grabbens EXC 250 att man kunde släppa en insex skruv o vrida en exenter som satt på övre kronan runt styrbulten..

Som du listat ut går det inte att mixa kronor med olika offset. Det finns kronor med excenterjustering, vissa vänder man hela kronan och andra är fasta. En bild underlättar id om du behöver hjälp.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing