KTM 450 som SM?

Räcerhunden

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SM -05
Tjena. Funderar på att införskaffa en KTM 450 EXC och köra som kombinerad enduro och motard. lär nog mest bli motard åka tror jag. Frågan är alltså hur den är att köra motard med? nån som har ngn erfarenhet? är ju en rookie på asfalten så den kanske duger o börja med.
 
ska du köra gata eller bana? om du ska köra bana så kan du ju skita i en exc och köpa en SMR.
 
har funderat lite på en 525 men vill inte ha en för tung hoj om man får för sig o åka i skogen.
 
jb skrev:
2222938 De väger lika mycket.
Men 525:an är väl aningen elakare att köra i skogen också.


Jag har kört 450exc som motard på gatan bland annat. Det fungerar bra, man har ju inte mest pulver i motorn men den är väldigt skön att köra på bakhjulet med.
 
Tycker inte 525 är värre i skogen, skillnaden mellan 450 och 525 är inte så stor i skogen men 525 är betydligt roligare som motard
 
Räcerhunden skrev:
2222853 har funderat lite på en 525 men vill inte ha en för tung hoj om man får för sig o åka i skogen.

SOm tidigare har skrivit så väger KTM 4T 250-525 lika mycket.
Att 525:an skulle vara tung och brutal i skogen är oxå ett väldigt felaktig påstående. KTM 400 och 525 är 2st hojar som är väldigt lättkörda och har snälla register med hanterbar effekt. Med det menas INTE att en 525:a är klen, snarare tvärtom. Mycket pulver leveraras beroende på gashanden. KTM 450 är INTE en snällare hoj än 525 som många tror, den har nästan lika mycket hk, men ett mindre och toppigare effektkurva, som kan göra den svårkörd om man nu inte heter David Night förstås.
:yoparty

Räcerhunden skrev:
2239327 Ja det blev en 525 i alla fall, inhandlades idag :) . Blir till o slänga på motardhjulen i helgen.
***GRATTIS***
Komihåg att kolla upp så att ventiljusteringen är gjord. 0,12mm både avgas och insug, Justering var 25timme om du inte tävlingskör. Olja 7timmar och oljefilter var annan gång, Tvätta luftfiltret så ofta du orkar. Sen så har du en Hoj som kommer att gå och gå. Kolvbyte på EXC 525 är lite olika, men 200-300timmar är inte ovanligt, går att jämföra med Honda CRF450s 45timmar på kolven.

mvh
 
Gargamel skrev:
Kolvbyte på EXC 525 är lite olika, men 200-300timmar är inte ovanligt, går att jämföra med Honda CRF450s 45timmar på kolven.

Om du jämför CRF450 så får du jämföra med KTMs SX-modeller istället för EXC.
De håller sämre än EXC. Men iofs inte 45 timmar...
Men de (SX och CRF) har roligare effekt såklart, en EXC känns trött i jämförelse. :)
 
Last edited:
Jag hade med satsat på en 525, funderar man på att köpa en av dom stora ktmerna så kan man lika gärna ta 525an, bättre botten, inte så toppig och passar bättre till grus och motard. Jag bygde för övrigt om min 450 till 525 för att få dessa egenskaperna, trodde lite naivt som trådskaparen att 450 inte skulle va så rå i skogen så jag köpte inte 525an direkt!
 
jb skrev:
2239852 Om du jämför CRF450 så får du jämföra med KTMs SX-modeller istället för EXC.
De håller sämre än EXC. Men iofs inte 45 timmar...
Men de (SX och CRF) har roligare effekt såklart, en EXC känns trött i jämförelse. :)

Japp. Du har helt rätt. :yoparty
 
Räcerhunden skrev:
2242458 motardbakhjulet är sjukt taight att få dit, nån som har nåt tips?
Öh?
Se till att ha bromsoket så långt bak som möjligt, sen lägger du in fälgen snett upp från sidan.. typ. :) som att...ÄSH! jag är för dålig på att förklara.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top