KTM 450 EXC som motard?

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Har provat och söka men hittar inget svar på mina frågor. Har iaf blivit erbjuden en lv-reggad -04:s 450 EXC och undrar följande funkar den som motard från scratch, ska bara busas i stan och lite sånt, ingen bana till o börja med. Måste man kanske dreva om för och få en vettigare landsvägsfart (kortare sträckor då, max 2 mil)

Hur mycket hästar/vrid är det i följande hoj, står inget på ktm:s sida, ungefärliga serviceintervaller på oljebyte/ventiljust/kolvbyte.

//Andreas
 
Hade en sån -03. Tänk på att det är en tävlingshoj med Racing Four Stroke motorn i stället för LC4:an. Det är helt andra serviceintervaller på dem. Kommer inte ihåg exakt men har för mig olja var 5-10 körtimme m m. Det var ett helt gäng filter att byta och rengöra.

I LV-kittet ingick utväxling lämplig för gata men vill du busa vill du nog ha drivpaketet för enduro ändå. KTM skickade med båda med o-ringskedjor, det är påkostat det. Helt andra komponenter än japsarna överallt.

Klart olämplig till gatåka tycker jag. Du kommer att få meka mycket men det är ju en betydligt rejsigare hoj också.
 
Last edited:
Blir ju mixat gata/grusbus

Kvalitén är bra då mao? Mekning kan jag ta, undrar mest över reservdelspriser och sånt till ktm. Är det skitdyrt o hålla den rullande?
 
An3Azz skrev:
Blir ju mixat gata/grusbus

Kvalitén är bra då mao? Mekning kan jag ta, undrar mest över reservdelspriser och sånt till ktm. Är det skitdyrt o hålla den rullande?

KTM har de absolut bästa priserna på marknaden, speciellt till SX och EXC modellerna. Oftast billigare att köpa originaldelar än piratdelar. Skall du tex köpa plastdetaljer så är det billigare med original än tex UFO och Polisport.
Smart drag av KTM att sälja billiga originaldelar eftersom dom oftast inte får sälja något alls annars. Som exempel kan jag nämna att ett komplett plastkitt kostar runt 1500:- om man letar. Det får man inte ens en bakskärm för till en XR...

Oljefiltrena är 2st och dom är inte speciellt dyra, max 50:- st. Man kan ju köpa stålfilter som man rengör istället för att byta.

Riktig mycket racing över hojjen men den håller jäkligt bra, men det stämmer dock att oljebytena och servicen är hyffsat täta. Men i min mening är det defenitivt värt det..... :tummenupp
 
Last edited:
dread skrev:
KTM har de absolut bästa priserna på marknaden, speciellt till SX och EXC modellerna. Oftast billigare att köpa originaldelar än piratdelar. Skall du tex köpa plastdetaljer så är det billigare med original än tex UFO och Polisport.
Smart drag av KTM att sälja billiga originaldelar eftersom dom oftast inte får sälja något alls annars. Som exempel kan jag nämna att ett komplett plastkitt kostar runt 1500:- om man letar. Det får man inte ens en bakskärm för till en XR...

Oljefiltrena är 2st och dom är inte speciellt dyra, max 50:- st. Man kan ju köpa stålfilter som man rengör istället för att byta.

Riktig mycket racing över hojjen men den håller jäkligt bra, men det stämmer dock att oljebytena och servicen är hyffsat täta. Men i min mening är det defenitivt värt det..... :tummenupp


Ok, jag antar att den är ungefär som en crf 450 då i serviceintervall. Men det låter ju grymt bra att det är billiga delar.
 
Jag har haft både 450 och 525 och skulle helt klart valt en 525 med tanke på användningsområdet. Ingen enorm skillnad men 450'n måste varvas mer, mer drag och vrid i 525.
 
mada skrev:
Jag har haft både 450 och 525 och skulle helt klart valt en 525 med tanke på användningsområdet. Ingen enorm skillnad men 450'n måste varvas mer, mer drag och vrid i 525.

Jo skulle jag köpa en ny så, men detta gäller ett byte mot min befintliga hoj. Har inte råd o flaka 80 tusen för en ny :D
 
Skall du tex köpa plastdetaljer så är det billigare med original än tex UFO och Polisport.
Smart drag av KTM att sälja billiga originaldelar eftersom dom oftast inte får sälja något alls annars. Som exempel kan jag nämna att ett komplett plastkitt kostar runt 1500:- om man letar. Det får man inte ens en bakskärm för till en XR...

Oljefiltrena är 2st och dom är inte speciellt dyra, max 50:- st. Man kan ju köpa stålfilter som man rengör istället för att byta.

----------------------------------------------------------------------------
Vart beställer du grejerna, intresserad att veta för jag behöver nämligen ny plast och även stålfilter....
Förresten, räknas hojarna (450Exc) till mellanMC?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top