Ktm 450 exc 2008

Blev ett hurtigt beslut o köpte närmaste hoj. 2008 450 exc. Fin på pappret. Återstå o se hur fint den håller över tid. Tanken är inte att få utlopp som putsbög och wannabe-mek, som på min motard, utan att faktiskt njuta av åkning offroad.

En del att sätta sig in i med denna mltor förstår jag, och det är lite skrämmande att läsa om de problem man haft med denna motormodell gällande migrerande olja mellan växellåda och motor. Har någon erfsrenhet av hur detta åtgärdas? Har ingen lust att skruva på ett tag..
 
Kan inte hitta info kring vad de olika oljesystemen behandlar.

Motoroljan - motor, topp,vevhus
Växellådan.

Tillhör kopplingen växellådans smörjsystem? Låter vettigt att hålla dessa ifrån motorns komponenter.

Fråga: Om ovan stämmer; är det normalt att motoroljan blir färgad före växellådans olja? Bytte efter 3h-4h och växellådan var som ny, klar o fin. Motoroljan hade mörknat.
 
Därav min "fråga", eftersom lamellerna då inte rör motoroljan, utan bara växellådsoljan.
 
Jag har haft min EXC450 -08 i 9år . Klart att det har varit lite problem under den tiden , men inte speciellt mycket :tummenupp
Ett problem var att kabelhärvan var sliten och dödade motorn i bland. det tog lite tid innan man fattade det. Kablarna vid styrhuvudet kan även bli slitna med samma effekt .Jag har klämt dit en bit golvmatta mellan elektroniken och styrhuvudet.

Har även bytt kamkedjespännaren mot en mekanisk :tummenupp

Annars är det bara att köra , byta olja och filter ...:banana
 
Tack för input!

Funkar den mekaniska/manuella kedjespännaren bättre? Låter mindre antar jag? Spanat på en sån.. märke?

Sett på forum att folk byter oljepump med tillbehör till nyare årsmodell som skall vara pålitligare.
 
Fått för mig att hojen går lite snålt. Den tar god tid på sig att vilja släppa taget om choken vid kallstart. Och kokar snabbt när man står o fräser i ett lerhål en stund. Lite snålt lågfartmunstycke?

Ni där ute, vad har ni för bestyckning?

OEM avgasrör och inga moddar. Styrpningar o katalysator etc är dock borta.
 
Fått för mig att hojen går lite snålt. Den tar god tid på sig att vilja släppa taget om choken vid kallstart. Och kokar snabbt när man står o fräser i ett lerhål en stund. Lite snålt lågfartmunstycke?

Ni där ute, vad har ni för bestyckning?

OEM avgasrör och inga moddar. Styrpningar o katalysator etc är dock borta.

Ja de är lågfarten som måste fetas upp om den kokar lätt och kräver choke i hundra år.. Prova först skruva ut bränsleskruven mer du kan skruva ut den typ 3-4 varv de är när den känns lossna lätt av vibrationer som sätter gränsen. Om man har förlängd justerskruv kan man låsa fast den med gummiband eller tryck in Silicon in runt skruven så den sitter fast även med många varv utskruvad. Silicon säkring funkar såklart även om man har org kort skruv djupt inne i fuggen. Byta till större lågfartsmunstycke gör man om de inte duger med utskruvad bränsleskruv och då går man upp 10% åt gången.
 
Vart köpte du den mekaniska kamkeedjespännaren ? Har själv en ktm 505 och har funderat om man ska sätta det mekanisk istället för hydralisk kedjespännare:)
 
Ja de är lågfarten som måste fetas upp om den kokar lätt och kräver choke i hundra år.. Prova först skruva ut bränsleskruven mer du kan skruva ut den typ 3-4 varv de är när den känns lossna lätt av vibrationer som sätter gränsen. Om man har förlängd justerskruv kan man låsa fast den med gummiband eller tryck in Silicon in runt skruven så den sitter fast även med många varv utskruvad. Silicon säkring funkar såklart även om man har org kort skruv djupt inne i fuggen. Byta till större lågfartsmunstycke gör man om de inte duger med utskruvad bränsleskruv och då går man upp 10% åt gången.

Tack, skall ge mig på detta snart. Införskaffat annan vattenpump under tiden för lite högre flöde. Lite annat fix o greja först, men det hela kändes som ett uppenbart snål-problem..
 
Vart köpte du den mekaniska kamkeedjespännaren ? Har själv en ktm 505 och har funderat om man ska sätta det mekanisk istället för hydralisk kedjespännare:)

De som bytt till mekaniska får gärna dela sina erfarenheter. Märke och funktion..
Vill också ha en tyst hoj =)
 
För flera år sen köpte jag skruv å mutter (M10x1) på Bauhaus eller om de va Horbach för typ 10 kr å de funka hur bra som helst.. Man skruvar av den yttersta lilla skruven å använder den gänga till skruven å muttern..
 
IMG_0021.jpg

IMG_0024.jpg

IMG_0025.jpg


Jag råkade fräscha-till hojen lite. Kanske dumt för något som skall rulla ner för stup i skogen för att sedan bogseras upp ur ett kärr.

Helt nytt kåpset med nya dekaler
Nya handtag
Nytt drivpaket med X-ring kedja och drev
Nya bromsbelägg
Balanserat framhjul och nya hjullager
Over-size vattenpump med nya packboxar
Kylarfläkt
Handtagsvärme

:va
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top