KTM 450 EXC -08 dör när man gasar

Meizu

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 450 EXC/SM -08
Hej!

Jag har lite underligt problem med min hoj. Det är en KTM 450 EXC 2008 med 90h.

Motorcykeln dör när man gasar. Den går igång ibland men så fort man rör gasen så dör den. Ibland när man kickar eller kör elstarten så kommer det avgassmällar. Det konstiga är att den har fungerat bra tills detta inträffade och att ibland så vill den fungera, har kört med den 3x 15min, men oftast så funkar den inte. Den kan vara svår att få igång ibland och ännu svårare att få den att gå på tomgång. När choken är i så kan den stå på tomgång rätt länge.

Det jag har gjort är:
- Bytt tändstift
- Rengjort munstycken i förgasaren, alla tre.
- Kollat så att det inte är stopp i slangarna från förgasaren
- Skruvat hit och dit på blandskruven.

Den är bestyckad för vinter, sitter på nu: Mainjet 180, Idlejet 40. Orginal ska vara mainjet 182 och idlejet 42. Tror dock inte det beror på det, eftersom då borde den bluddra eller något istället för att direkt dö när man gasar. Den har funkat på dessa munstycken förut vid ungefär samma temperaturer ute. Ventilerna har jag inte kollat, de ska vara rätt inställda enligt förra ägaren men känns ändå inte att de är dem då den helt plötsligt fick detta problem och att den kan fungera ett tag om jag har tur.

EDIT: Har forskat runt lite och det kan vara kärvande accpump eller något fel på tändhatten. Ska testa det imorgon och se om det kan hjälpa. Bestyckningen som sitter på skulle inte göra sådana stora bekymmer som jag har.
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ska inte munstycken för vinterbruk var STÖRRE än för sommarbruk? (tätare luft på vintern=behöver mer soppa)
Nåt vajsning på tändningen? nån annan på forumet hade ju det problemet på en hoj nyligen. (gick upp till visst varvtal när den dog)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kolla vilken nål du har. Utan att veta den kan man inte kommentera bestyckningen. Dör när man gasar är vanligtvis kärvande accpump.
 

Meizu

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 450 EXC/SM -08
Kolla vilken nål du har. Utan att veta den kan man inte kommentera bestyckningen. Dör när man gasar är vanligtvis kärvande accpump.

Tror du det kan vara något med bestyckningen om det inte är accpumpen? den var bestyckad för vinter och sommar sa förra ägaren. Har ju kört med den. Frågan är alltså om jag ska pula med bestyckningen innan jag kollar accpumpen.

Kärvande accpump läste jag någon annanstans också, får ta och plocka isär den och smörja upp den. Någon annan pratade om något med gnistan på stiftet, kommer inte ihåg vad det var dock :(
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Byta tändstift och tändhatt är standard att göra vid all felsökning av taskig gång. (vill du ha stift till rätt pris så har jag på hyllan)

Plocka av förgasaren och kolla vilken nål du har i. Passa på att dra i gasen hastigt och se hur strålen från accpumpen ser ut.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Hade samma problem med min, dagen innan en tävling, rev ner förgasaren säkert 3-4 ggr innan jag bytte tändhatten, sen gick den som en klocka igen!
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
lyssna med grabbarna på "enduromx.com" dom e grymma och snabba att svara...:banana
lite svårt att avgöra om man inte hör om den får för mycket eller för lite soppa, men grabbarna på enduromx brukar ha varit med om allt som kan hända på den där typen av hoj.
dom har hjälpt mej ofta.:tummenupp
 

Meizu

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 450 EXC/SM -08
Har testat en annan tändhatt nu, samma problem. Nu är hojen svårare att starta, den går knappt igång. Gnistan med den andra tändhatten var dålig. Provade ett annat tändstift och lika dåligt där. Tändstiften kan vara dåliga, det blev lite rörigt med vilket som var nytt och osv :p

Acc-pumpen nästa att kolla då.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Har testat en annan tändhatt nu, samma problem. Nu är hojen svårare att starta, den går knappt igång. Gnistan med den andra tändhatten var dålig. Provade ett annat tändstift och lika dåligt där. Tändstiften kan vara dåliga, det blev lite rörigt med vilket som var nytt och osv :p

Acc-pumpen nästa att kolla då.

Om gnistan är dålig är det ju ingen idé att börja fippla med accpumpen? Fixa tändningen först
 

Meizu

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 450 EXC/SM -08
Om gnistan är dålig är det ju ingen idé att börja fippla med accpumpen? Fixa tändningen först

Ja det är ju sant. Köpte nytt stift och tändhatt idag. Klippte av en bit av kabeln som går in i tändhatten också i fall den var dålig. Blå liten gnista finns det. Men hur ser man om den är bra eller dålig? Tyckte det inte var någon skillnad på gamla och det nya stiftet.

Nu får jag inte alls igång motorcykeln...
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Klar o blå bör den vara.

Alternativ går det mäta strömen som går in i tändspolen o se om det kommer rätt ström in, va nu ett tag sen jag gjorde detta men mätte in till spolen o vad som kommer ur den för hade en del bekymer med mina tändspolar på moppetiden.

Läste handboken på min nuvarande hoj där det står ( Ignition pulse generator peak voltage 100v minimum )

Här är en liten bild.
250px-Spark-plug01.jpg
 
Last edited:

Meizu

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 450 EXC/SM -08
Nu börjar jag bli ledsen,

Har kollat accpumpen nu, kommer en fin stråle och slutar när man släpper gasen.
Har kollat så att svänghjulet sitter fast, det gör det, kilen är alltså hel.
Rengjort munstycken igen samt nytt tändstift och tändhatt.

Jag får igång den i några sekunder ibland, den dör utan att jag gör något. Vad kan det nu vara? ventiler? tappar komp?

På min blandskruv sitter det en o-ring som är sliten och har gått sönder. Kan den göra detta? http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=112806 denna blandskruv har jag.

Jag testade att blåsa i slangen som går från vevhusventilationen till förgasaren. Det gick igenom lite luft men det var trög som attan att blåsa. Ska det vara så trögt?

EDIT2:

Har testat en annan förgasare och annan tank. Då funkade den bra. Felet sitter i att det är skit i bensinen i tanken eller så var det blandskruven. Förmodligen något i tanken som blandat sig med bensinen, den såg lite konstig ut. Har tankat från en dunk, dock efter problemet uppstod så antog att bensin var bra. Rookie misstake :/
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top