KTM 450 EXC 05 - Problem

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Förra året när jag skulle köra Enduro Special på Saxtorp så fick jag lite problem. Hojen gick inte som den skulle fram till starten, och när det väl var dags så vägrade den att starta. Jag fick höra att det var ett "vanligt" problem på den hojen, och att det var vakuumpumpen som hade samlat på sig skräp. Nu är det dags att ta fram hojen igen och då måste jag ju först fixa problemet. Jag tänkte att jag skulle plocka av förgasaren för att skruva isär och göra rent, men det är ju smått omöjligt att få av den från hojen. Jag fick loss ett litet lock på undersidan, vilket jag antog dolde pumpen, men där var hur rent och fint som helst. Någon som har något annat tips på vad det kan vara, eller ett tips på hur man får av förknasaren utan att slita av sig håret?

//oscar

Fuggen är ju busenkel att få av. Bara ta bort wirar, kontaktstycket, lossa slangklämmorna och dra åt den på vänstersidan

Menar du accpumpmembranet? Det är vanligt att dom pajar och det kan man inte se med blotta ögat = byt och prova. Det sitter innanför luckan med 3 skruv undertill, det du tog bort antar jag. byt det gummimembranet

Fuggen är ju busenkel att få av. Bara ta bort wirar, kontaktstycket, lossa slangklämmorna och dra åt den på vänstersidan

Menar du accpumpmembranet? Det är vanligt att dom pajar och det kan man inte se med blotta ögat = byt och prova. Det sitter innanför luckan med 3 skruv undertill, det du tog bort antar jag. byt det gummimembranet

Hmm... Inte lika lätt som på en Honda RS då! :) Det är de förbannade gummitrattarna som bråkar mest.

Jepp det var den luckan jag öppnade. Kan man se med blotta ögat om det är trasigt?

Hmm... Inte lika lätt som på en Honda RS då! :) Det är de förbannade gummitrattarna som bråkar mest.

Jepp det var den luckan jag öppnade. Kan man se med blotta ögat om det är trasigt?

Du kan lätt testa om accpumpen fungerar eller ej. Montera bara av förgasaren, vrid på trottelhjulet och se om det skjuter ut en 1-2 meter lång stråle.

Även om den skjuter kan det naturligtvis vara fel på tiden och synkningen, men tror knappast det är därför inte hojen startar.

Är det inte en så enkel sak som igensatt lågfartsmunstycke då? Det kommer du åt utan att skruva av förgasaren.

Du kan lätt testa om accpumpen fungerar eller ej. Montera bara av förgasaren, vrid på trottelhjulet och se om det skjuter ut en 1-2 meter lång stråle.

Även om den skjuter kan det naturligtvis vara fel på tiden och synkningen, men tror knappast det är därför inte hojen startar.

Är det inte en så enkel sak som igensatt lågfartsmunstycke då? Det kommer du åt utan att skruva av förgasaren.

Ok tack för tipset! Hojen gick som den skulle (GGN) innan den inte startade, så jag tror inte heller på tid el synk.

Jag ska se om det är igensatt!

Oh jag läste lite för snabbt och insåg inte att den inte startade.. då är det som sagt inte accpumpen som är kass

fö så nae man kan oftast inte se om accpumpmembranet är sönder

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...