KTM 450/525 eller Honda CRF 450?

lejfan

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
KTM 660 SMC -04
Haj.

En tanke slog mig idag...
Det skulle vara att sälja min 660 SMC och skaffa mig en cross istället.
Men jag vet då fan inte alls vilken modell jag isåfall skulle välja. :confused:

Jag gillar hur CRF 450 ser ut. Fin modell och jag hör aldrig nåt dåligt om dom.
Ni som kanske har lite mer erfarenhet av modellerna,
kanske ni kan ge mig några fördelar eller nackdelar?

Vad jag sett så är serviceintervallerna ungefär lika och då antar jag
att priset att serva de olika modellerna är ungefär samma också.

Kawasaki KXF 450 då? Hmm. Det finns ju några att välja emellan
och det är fan inte lätt.

Tackar på förhand. :) :tummenupp
Hälsningar Micke.

Honda är bra kvalité förstås men det är ju även de andra japsarna + ktm, husaberg, husqvarna osv idag. Beror nog på vilken körstil man har, hur man sitter på dem osv så det är nog helt personligt. Men crf är ganska aggresiv i motorn som kanske på yamaha är något "snällare" och mer endurolik. Vilken du ska välja av ktm och honda kan jag inte svara på men min känsla är att japsarna är ngt hållbarare generellt sätt men har dyrare reservdelar än ktm. Dock är ktm dyra i inköp men jävligt snygga men om de är bättre eller sämre än andra vet jag inte..

Kört cross väldigt länge och prövat samtliga fabrikat, och av mina erfarenheter (då jag haft onödigt tighta service intervaller (oljor, ventiljusteringar, kolvbyten etc) så är Honda och Yamaha är i särklass tåligare i motor och växellåda än ktm..

Nu är min cross-tid över pga knäskador och jag köpte mig en Honda 450 motard istället.. dock får jag medge att KTM är snyggare!

KTM är ju ledande inom botox handeln :hihi men jag hade valt yamaha.

Ska inte på något sätt trycka ner kawasaki, men fyfan vilket skit det är när det pajjar asså :(

Mvh

KTM är ju ledande inom botox handeln :hihi men jag hade valt yamaha.

Ska inte på något sätt trycka ner kawasaki, men fyfan vilket skit det är när det pajjar asså :(

Mvh

kavvakaki är ju bra grejjer, det var bara förr om åren som dom hade problem med kvalisorten.

Honda gillar inte jag, känns sköra och ska ha en hel del service jämfört med motsvarande japanska diton. Yamaha är annars fina grejer. Motor tålig som en pantzarvagn. Zuzucki är också bra grejer, jag gillar rmz450 ctenhårtd.

kavvakaki är ju bra grejjer, det var bara förr om åren som dom hade problem med kvalisorten.

Honda gillar inte jag, känns sköra och ska ha en hel del service jämfört med motsvarande japanska diton. Yamaha är annars fina grejer. Motor tålig som en pantzarvagn. Zuzucki är också bra grejer, jag gillar rmz450 ctenhårtd.

Joo visst, kawa har kanske blivit bättre.. har inte haft en på ett bra tag så jag vet inte. Är Hondan så jävla servicekrävande jämfört med andra? trodde fan att det var tvärtom:tuttar

Haha! Zuzucki har den dyraste plasten inom hela motocrossvärlden:tummenupp har haft iaf... Men det är bra skit!

Yamaha 426 är ju världens bästa hoj enligt mig, kan jämföras med e VOlvo 740 som aldrig går sönder:D :rofl

Zuzucki är också bra grejer, jag gillar rmz450 ctenhårtd.

Vilken har motorblock som spricker...

Är Hondan så jävla servicekrävande jämfört med andra? trodde fan att det var tvärtom:tuttar
Nej, jag har haft honda sen -00 både två och fyrtakt, servas med samma intervall som andra.

Det mest avgörande för hur kvalitetsupplevelsen på en cross är, om vi pratar begagnat, föregående ägare. Nytt är det ganska små skillnader idag, skulle jag vilja påstå.

Last edited:
Vilken har motorblock som spricker...

Nej, jag har haft honda sen -00 både två och fyrtakt, servas med samma intervall som andra.

Angående motorblocken så var det på 2008orna endast och suzuki bytade kostnadsfritt ut till 2009ans block som då inte fanns ute ännu. Gav inga ökningar i effekt utan bara bättre hållfasthet.

Angående hondorna så tycker jag att deras 4t kräver mer underhåll än andra. Servicen är samma men renoveringarna tätare, iaf om man inte vill köra runt med ett ras mellan benen.

Då kan vi nog göra ett avslut på debatten... KTM är bäst :hihi :hihi

Alla visste väl att KTM var bäst från början ? haha :D

Angående hondorna så tycker jag att deras 4t kräver mer underhåll än andra. Servicen är samma men renoveringarna tätare, iaf om man inte vill köra runt med ett ras mellan benen.

Jag vet inte vad du har för erfarenheter, men jag har bytt ramlager på KTM:s RFS motor kanske 10ggr-0 jämfört crf. Antingen beror det på att det rullar fler KTM i närområdet, eller så är Honda bättre.
Däremot håller jag med om att Honda har haft undermålig kvalitet på insugsventilerna. Det verkar dock vara antingen förarrelaterat eller ojämnheter i produktionen. Vissa håller läänge, andra inte alls. Ett bra tips är att hålla sig borta från övervarv. Ett annat bra tips är att kolla ventilspelet när man packar upp en ny cykel, det har hänt att det har varit fel från början...

...jag skulle nog vara benägen att köra Yamaha faktiskt...slitvargar, vilket är det viktigaste för oss dödliga amatörer.

Hondan fick nog stå på 2:a plats, och sedan vore det nog dött lopp mellan resten.
Det enda Hondan har är rätt korta intervall på kolv, och ventilerna som redan nämnts.

Ena teampolarn' kör CRF450 -05, och den andra Suzuki RMZ450 -06 - båda är kalasfina bågar.

/J

Ville ha både en Supermotard och Enduro men ändå lätt som en cross så jag föll för KTM 450 EXC, hur nöjd som helst

Om man är inne på KTM som cross, vilken årsmodell skall man satsa på.
05-06 eller senare ? Har hört att det var en del problem med 07-08 medans 09 skall vara bra.

Jag har en KTM 450 SMR - 06 och den har fungerat kanon hittils. Det är ju klar fördel med en cross av samma årsmodell så det bara är att byta delar rätt av. Men är intresserad av den nyare modellen.

min är -07 och har gått felfritt än så länge, har gått 160 timmar typ

min är -07 och har gått felfritt än så länge, har gått 160 timmar typ

På crossbanan diskuterades det en del om ett drev i lådan som många sköt på 07. Vet ej om det är fixat på 08. Men förutom det så verkar alla nöjda.

Har iofs sett en hel del batteribyten i depån då den inte vill starta.

Stora fördelen med KTM är billiga reservdelar och att det går att byta mycket mellan ktm och husa rätt av. Att den är dyrare i inköp tjänar man ju in snabbt på reservdelar. Dessutom så är motorrenoveringar relativt billiga.

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...